AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
635

Vattentempen pendlar, vad göra?

Jo
2
Joel325
325i Limo -91
Hej!
Har en 325i E36 som har funkar felfritt tills i fredags. Körde en sträcka på ungefär 2.5mil. När jag var framme så såg jag att vattentempen var nästan inne på det röda. Sen n'r jag for ut och körde i lördags så pendlar den mellan normaltemp och precis in på det röda. Det skumma är att den blir varmare desto snabbare du kör. Direkt jag stannar eller saktar in under 30km/h så sjunker den tillbaks till normaltemp. Har kollat vattennivån och har provat att lufta systemet också (stod i en brant backe). Alla jag har pratat med på bmw och så säger att det är jättekonstigt. Kan tillägga att jag inte får upp någon värme i kupén.

Tacksam för svar!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hmmm, låter som det är "vattenpumpen med plastimpeller problemet". Dvs att plast impellern har spruckit så att den slirar på axeln eller att flänsarna på den har lossnat på imp så att den inte pumpar runt kylvätskan som den ska. Kan vara värt att tappa ur kylsystemet och lossa på vattenpumpen för en inspektion. Byt till en vattenpump med metallimpell om felet ligger där.
beamerkai
byt även termostat när du ändå är o grejjar....kostar inte mycket.

Beamerkai
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.