AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.034

Vågar man sälja på avbet. privat?

Sida 1 av 2
Hejsan!

Nu är det så att jag har en spekulant på min bil.....problemet är att han ej har alla pengar på en gång......han säger sig kunna ge säkerhet & en borgenär,men vad händer om han ej skulle betala??

Nån som har erfarenhet av sådant?

Banklån kan han ej söka tyvärr......

Ska jag hoppa över allt eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
STOR varning!
Kan bli megastrul för dig om spekulanten inte kan betala sina skulder till dig. Rent tekniskt kan man upprätta en lånerevers med borgenären, men vem gör kreditkontroll på spekulant och borgenär?
Om de båda gör personlig konkurs lär du inte få ut en spänn!

Fundera på varför han inte kan söka banklån!

Om borgenären är att lita på, borde din spekulant kunna ta ett borgenärslån på banken och ge dig hela beloppet på en gång!

Jag skulle aldrig släppa ifrån mig en bil innan den är fullt betald!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hoppa över det!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag brukar få likadana förfrågningar när jag har annons på någon bil. Jag brukar svara att det går jättebra, betala du i din egen takt, när sista kronan är betald kan du hämta bilen.
Då brukar det inte vara så intressant längre.

Jag skulle ALDRIG släppa bilen utan full betalning till någon jag inte känner...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Låter bättre att sänka priset lite än att riskera att skänka bort den. Kan köparen ej få banklån vad säger det om dennes kreditvärdighet.

/Simon
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Oftast kan vem som helst få banklån om de har borgenärer. Det ska mkt till om man inte får det om borgenären är ok.

Så, be han knalla till banken med borgenären ist... går inte det, så då lär du inte heller på dina pengar sen...

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ett pekfinger från språkpolisen:

Borgenär är den som lånar ut pengarna.

Den som går i borgen för lånet kallas borgensman.

Håller f.ö. med övriga om att du inte ska låna ut pengar till den du säljer till.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nejnejnejNEJ! lämna ALDRIG bort bilen utan full betalning! som tidigare inlägg säger, om han och hans borgenär är schyssta hade de fått ett banklån.
jag fattar att det är lockande, med tanke på hur segt det är på marknaden, men de är ute efter att blåsa dig, inget annat.

mvh Johan
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hoppa över affären vad du än är i för knipa med att få bilen såld.
Sådana här försäljningar har i stort bara ett slut, du blir blåst på pengarna. Är det 740'n som skall säljas ?

Mvh.Patric

Min 740
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Wow, 8 inlägg och samtliga är eniga!

Jag antar att det gäller din 740, den här typen av "erbjudande" brukar dyka upp på lite mer svårsålda bilar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hej
Tackar för alla svar....& japp den är min 740 som är till salu...& NEJ,jag ska ej släppa den utan fullbetalning.....ska be han & borgenären gå till banken & låna pengarna där istället.....jag är ej i nån knipa utan,vill helt enkelt ha nåt nytt (3:de sommaren med e32:an)

Tyckte oxå att det hela lät väldigt mysko från början......
Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Infinity_74: Vad ska du ha för 740:n? Fin?
Jag pyntar degen rakt av isf! :)

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag lånade ut min Ådi så att kunden kunde köra den på ett M-test. Bilen var då fortfarande skriven på mig. OM han hade stuckit med bilen, vad hade hänt då?

//Marin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man lånar ut nycklarna frivilligt, kan försäkringsbolaget vägra att betala ut någon ersättning om den stjäls!
Finns exempel på bilhandlare som har lånat ut bilar för provkörning där kunden stulit bilen och handlaren inte fått ut någon ersättning från försäkringsbolagen...

Om en kund vill ta bilen till ett test eller bara provköra bilen, se till att åka med om du inte känner personen i fråga!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Infinity_74: håller med alla andra, klart du ska ha alla pengar på en gång! det verkar som de försöker blåsa dig..

Off/In-topic: Så det finns fortfarande kvar borgensman vid banklån?

BMW4EVER!
Stavros-----han som var "spekulant" utan pengar...:),hade gett 55000kr....men allt går att diskutera...i mina ögon är bilen fin,all utr inkl. skinn,ej vinterkörd...sugen?....maila mej så får du bilder & info.....priset kan vi justera efter fälgval....rondell 18" eller vanliga 15".....

Johan B-----du har så rätt ang. provkörning,man ska alltid hänga med själv vid provkörning!....pga av många andra saker oxå...tex: vill ju inte att nån ska köra skiten ur min bil....:)
al
86
alfons
320 cab -93.
Nej!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför åker man och tittar på en bil man inte har råd att köpa?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mugge

Just det är vi väl många som gjort. ;-)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
För att blåsa killen såklart.
Det här är ett solklart fall av ett par lirare som vill ha en fin bil, och deras kreditvärdighet är redan körd så för dem spelar det säkert ingen roll med en till med ekonomiska krav på dem...
Så ge inte bort bilen... (om du vill kan du ju ge den till mig, jag är ju iaf trevlig... :) )

/Christofer
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
tretretti:

Visst har man varit och kollat på bilar man inte har råd att köpa... :-) men det är visst lite skillnad på att åka till förenade bil och provsitta i en BMW 645 än att åka ut till en privatperson och provköra hans bil i 50 000 kr klassen.

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.