AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
524

Export till Finland

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Efter ett tags annonsering av min 325 så fick jag kontakt med en tjej i Finland som vill köpa min bil eventuellt.
Hur gör jag rent praktiskt?
Sen undrar jag hur mycket det kostar henne att ta in bilen i Finland? Det kan ju påverka priset hon vill betala för bilen.
Tips och råd mottages tacksamt!
Sålde en segelbåt till Norge för nån vecka sen och då var det en del bök med papper och intyg.

Automat är bekvämt
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Sålde min förra bil till en finländare. Det blir en rejäl importavgift för den som importerar bilen till Finland (likt övriga nordiska länder, som inte har någon egen bilindustri, är skatterna på bilar skyhöga i Finland). Hur mycket det blir är svårt att säga.
Pappersexercisen är inte särskilt komplicerad för säljaren, enligt min erfarenhet. Den stora stötestenen är just importkostnaden, men å andra sidan ligger bilpriserna betydligt högre i Finland, så det kan löna sig ändå.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Säg åt köparen att kika på finska tullens hemsida, www.tulli.fi.
Där finns en massa prisexempel osv.
Är ju inte er sak som säljare att sköta om detta, köparen bör ju ha reda på sånt...
Ett exempel jag känner till:
325 -92 172.000 km, köpt i sverige för 8400€, skattad och klar blev den typ 11500€.
Nåt sånt.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Hon har säkert koll på det. det viktigaste jag undrar är: vad måste JAG tänka på?

Automat är bekvämt
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nu var det mer än ett år sedan, men som jag minns det var jag tvungen att få en kopia av beviset på att bilen är avförd ur det svenska bilregistret och skicka den till Finland. Först då kan bilen registreras i Finland. Något annat tror jag inte att jag behövde göra. Köparen hade lite mer att stå i, men det är ju inte ditt problem.
Jirar
Export till Finland är ganska enkelt.
I princip så behöver du bara få betalt för bilen, resten får ju köparen ordna.
När han har registrerat bilen i Finland så kan du be han/hon att skicka regskyltarna till dig så att du kan avregistrera bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.