|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tittade lite närmre precis på en 745i E65 -02 med knappa 5000mil,sv såld....Vad fick jag se??Jo ALLA instegslister var nötta på insidan,de verkar vara "målade" med nån slags platfärg som nöts bort relativt lätt...Förarstolen hade TYDLIGA slitage märken på vänstra sidoryggstödet,till o med så mycket att skinnets "glatta" yta var bortnött...Inte snyggt alls!!Bilen kanske inte har fått den vård den förjänar men inte borde en bil för närmare 900" uppvisa såna slutagetecken så fort??Min E34 som har gått BETYDLIGT längre uppvisar inte så tydliga slitagetecken som detta exemplar gjorde...Har kvaliteten sjunkit på BMW av nyare årsmodell eller??:-(... | |
| Eller så är det någon som helt enkelt inte brytt sig om bilen och bara tutat och gasat!!. Men sen tycker jag sköter man inte om bil/ar ska man inte ha någon heller. | |
|
Förvisso...Men ja menar en bil för 900 loppor o man e så "snål" att man istället för att gjuta instegen i olika färger efter respektive inredning så slitage märken mm inte syns så målar man dessa med nån slags plastfärg....Verkar lite snålt!!O att skinnet e så slitet redan e uruselt,oavsett hur illa den skötts!5000mil e ju i princip en ny bil...Bortsett från dessa skavanker så va ju bilen fin-fin men jag undrar jag hur detta exemplar kommer se ut efter 20000mil.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Håller med Dawwe....Förväntningarna på en bil för närmare miljonen ska ha en kvalitet som motsvarar priset.Ska absolut inte synas på en 5000milare att skinnet är slitet eller instegslister som tappar färg...Dåligt. Ok,visst kan man slita ner en bil fort men liiiite mera än 5000 hårda? mil ska en dylik pjäs hålla för utan synbara defekter...Tycker man. Mvh Janne. |
|
ErikNilsson |
En person som tjänar så pass bra att man lägger de pengarna på en 7-serie kanske inte vill smutsa ned sig själv för att olja in skinnet? Bilen profileras ju knappast att passa målgruppen med bak-och-vänd-keps med ena handen på ratten utan snarare medelålders män med skjorta och slips. Dessa värdesätter nog sin tid till att jobba och umgås med familjen istället för att sköta om bilen. Bara en tanke som kan vara en tänkbar förklaring. |
|
X5:an har samma problem med inre dörrhandtag och lister mm. som tappar färgen så samma kvalitet som i de äldre modellerna är det nog inte. BMW CS #5139 |
|
|
Skönt att höra , jag har haft på känn det lilla jag sett och åkt samt detaljstuderat dessa nya bmw bilar att kvalitäten är sämre än tidigare bmw bilar. Så med en sur gubbes innlevelse säger jag : "äh äh det är det jag alltid sagt , det var bättre förr bla.. bla.. , kvalität måste byggas in i bilen etc. Näe men oavsett kvalität så SKALL interiören på en bmw hålla mycket bättre än sådär oavsett skötsel , det har ju alla andra bmw interiörer gjort. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Wadel:Precis...Min 10år gamla bil har nog utsatts för ett antal 1000 fler in/ur stigningar än nämnda 745:a utan att ha samma "skavanker" vare sig på instegslisterna eller lädret(visst finns det fler veck på lädret men INTE i närheten av att färgen skulle vara på väg bort nånstans)...Jag tycker det är dåligt av BMW att deras "toppmodel" skall behöva ha sådana brister... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
ErikNilsson: Det kanske just därför det är en skam att kvalitén är så dålig som den är? Vilka tror du är mer känsliga för kvalitétsbrister? Pelle med bakochframvänd keps eller Neil som kör Louis Vuitton kostym och köper bil med amex? Jag menar betalar man 900k på en bil så förväntar man sig kvalité och service. Tror inte man är speciellt nöjd med att bilen börjar se sliten ut efter 5000 mil. Helt klart är detaljkvalitén ofta lägre nu än den var förr. BMW är inte ensamma om detta även MB och problem med sina nya bilar. |
|
|
Ja.. man tror iaf. inte att det skall kunna vara så. Hade bilen under 5000 mil körts av en gruvarbetare som sätter sig med skitig overall full med sten i bilen och slipar ner skinnet kunde man ju förstått , men jag tror nog att antalet gruvarbetare som kör E65 till och från jobbet i arbetskläderna torde vara relativt få :-) Själv vill ja aldrig ha nån E65 , tycker den är för ful och känns plastig , som en Hyundai på steroider och 8 gånger dyrare. E31 blir det sista jag köper i BMW-väg , sen får det bli Mercedes eller Jaguar - säkert inte bättre men iaf. inte fula som E65:an. Det nya "dynamiska" formspråket hos bmw tilltalar mig inte , ej heller nybilspriserna och definitivt inte om kvalitäten ochså skall fallera. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
| Kvaliten är inte lika hög på dom nyare BMW och Mercedes,det snålas för mycket på matrialkvaliten nuförtiden. | |
|
Vet att lädret på stolssittdynan på E65 inte ska vara av bästa kvalitet. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki, Nyfiken fråga: Vad tycker du om Phaeton? |
|
|
Lite för het på knappen, hade tänkt skriva några rader om kvalitet också... Vi hade vår BMW på service och fick låna en X3. Ta en titt på plasten som täcker mittkonsolen, fönsterhissarna mm (egentligen borde ni blunda). Plasten var nog hämtad från samma leverantör som tillverkaren av min sons ena bandspelare (UNISEF). Radion kostade 149 kr och då tycker jag att spegelblank hårdplast är OK men bilen är betydligt dyrare. (Men körkänslan var bra.) |
|
|
OlofM: Oj det svaret kan göras långt.=) Först måste jag säga att jag kört en del kryssare som E38, 728iA,740iA 4,0,740iA 4,4. MB S klass både gamla som nya, S600, S320. Lexus LS 430 - 02 mfl. Så jag försöker vara så opartisk som möjligt. Har förövrigt en tråd någonstanns här där jag jämför alla lyxbilar motvarandra rätt utförligt, tror den heter "7serie vs Sklass vs LexusLS vs VW phaeton vs A8 vs Xj". 1.Komforten. Bäst komfort i klassen. (Tystast, stabilast på vägen i högafarter,vindtålig osv. bäst fjädring, luftfjädring och dämpare ställbara med komfortinriktade alternativ.) Det viktigaste enligt mig när det gäller lyxbilar är komforten, förstår mig inte på dessa som hävdar att deras lyxbilar är sportigast på marknaden. Who cares? ;o) Lexus LS har enligt mig näst bäst komfort med knäpptyst motor och härligaste stolarna i klassen. 2.Kvalitetskänslan. Toppnivå, inte sedan Bmw E38 har jag kännt så bra kvalitetskänsla i materialvalen på en bil. Nya Audi A8 är sämst i klassen, speciellt dessa plastiga luckor som känns som att öppna en kartong tuttifrutti tabletter. Dörrreglage och knappar likaså förutom MMI och läderklädseln som är bra. Bmws kvalitets känsla i nya 7serien är dock väldigt hög. Bättre än MB och Lexus som känns väldigt plastiga. 3.Märket. VW är ett diskret märke. För diskret? Ja kanske. Och det är något positivt. Jag kör Phaeton, en bil som "ingen" annan har och det känns så skönt varjegång jag ser en Sklass köra förbi. Ja, en sån man ser i varje gatuhörn, förorter som villaområden. Varjegång någon frågar vad jag kör så säger jag att jag kör "folka". Det irriterar inte ett dugg som tex. Bmw och MB, vilket är skönt. Har inget behov alls att köra "statusmärke". MEN, det finns alltid något negativt. Bilen i sig är inte diskret vilket jag trodde att den skulle vara eftersom alla dessa motorjournalister helatiden var tvungna att påpeka att Phaeton är den diskretes val vilket inte stämmer alls. Alltid är det någon som vill fram och prata, kan vara roligt ibland men det blir rätt jobbigt i längden. Speciellt om man är lite blyg som mig. =) Så här kan jag hålla på hur länge som helst men ska tillägga att det endast är mina erfarenheter jag talar ifrån. Vissa kan ju uppleva saker annorlunda, kanske satt andra däck/fälgar på, annan väg osv. För att sammanfatta det hela.. Phaeton är bäst av alla lyxbilar OM man prioriterar komfort, elegans, utrymmen och klassik lyxbilskänsla före sport, smidighet och ekonomi. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki, Tack för ditt svar. Jag får definitivt leta upp din tråd. Jag är lite nyfiken på Phaeton och har så smått börjat drömma om nästa framtida köp... |
|
| Tråkigt nog så är inte Mercedes Sklass världsledande i kvalite som dom var tidigare,modellen som jag har c140 92-99 är betydligt mera kassaskåp än den nyare modellen sklass w220 och lika så är det nog med e38 kontra den nya sjuan,tråkigt men sant. | |
ErikNilsson |
Acey: Du missuppfattade nog mitt inlägg här. Jag menade ju just precis vad du skrev! Själv så anser jag inte att det är en skam utan rent ut sagt för j-kligt! |
|
ErikNilsson: Ber om ursäkt, missuppfattade dig! :) Vad är ny teknik utan i samma takt förbättrad kvalité? |
|
|
Provsatt och granskade senast idag en 730d E65. +Kvalitetskänslan i läder, dörrsidor, ratt, baklucka och armstöd. +Sitter skönt i stolarna fram. +Sitter ännu skönare i stolarna bak, mysig atmosfär. +Blir snyggare och snyggare ju mer man tittar på den exteriört. +Passar mycket bra i silver. Praktiskt. -Kvalitetskänslan i reglage, mugghållare och knappar. -Krånglig justering av stolar. -Design interiört, ser inte ut som en lyxbil. -Konkurenterna blir också snyggare och snyggare exteriört ju mer man tittar på de. -Dörrstängningen -Avsaknaden av sidolister. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
Njuren |
Man måset ju ändå vara jätterik om man har 2 fina BMW o en ny phaeton och vara 21år gammal? ;-) BMW - i nöd och lust |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.