|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En styck bil med E31 kaross skall inhandlas , det finns tyvärr inget 8-serien forum här på sidan så jag frågar i 7-serien som ju ligger närmst 8:an :-) Är delarna mycket dyrare än till 750 , dvs de delarna som inte är gemensamma. Hur är tillgången på skroten för delar ? Kanske har någon en uppfattning om hur kvalitäten är jämfört med E32:orna ? (och andra bilar) , E32:orna tycker jag håller mycket god kvalitet. Finns det några 850 specifika typfel förutom bakre el-rollon som man bör se upp med ? Är delarna mycket billigare i tyskland ? ALLA tips och åsikter mottages tacksamt ! "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." | |
|
Tja....Stötisarna kostar flis(ca 8' styck) Var visst en del problem med elen på tidiga exemplar(90 och 91.or)E31 har ju "buss" system för elen...Inga konstigheter annat än att det borde vara mindre trassel pga mindre kabel med det tycker man.. Vet tyvärr inte vad det var för specifikt elfel ,men sök på inlägg som "Alexandar"skrivit..E31 ägare o allt :) Mvh Janne. |
|
|
Dämparna e ju likadana på 750 så den kostnaden e man ju van vid :-) Men det där med elproblem , kan det verifieras eller är det samma skröna som 750 dras med , dvs. ett icke reellt problem som uppstått pga. att för många "klantar" utan ens grundläggande el-kunskaper försökt serva/reparera bilarna ? Man hör ju ofta om icke sönderskruvad 750:isar som aldrig haft det minsta problem med ""Mystiska elfel"" trots att det är 88-90 årsm som gått 30 000 mil. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Nja...Tror inte det iaf,läste detta i ett inlägg från just "Alexandar". Mvh Janne. |
|
|
Länktips hittade jag också.. www.e31.net www.clube31.com Mvh Janne. |
|
|
Läste om en lite "överdyr" pryl till>>>Dimljusinsatsen går visst på 5'. Mvh Janne. |
|
|
Hej Wadel Jag hade för några år sedan en mycket välutrustad 840. Tyvärr tycker jag inte alls att V8:an motsvarar sitt goda rykte. Den imponerande effekten som V12:an producerar på låga varv saknas helt. Dessutom tyckte jag, helt subjektivt, inte att kvalitetskänslan nådde de höjder som nås i mer seriemässiga BMW i den klassen. Utséendemässigt är den dock underbar och kostnaderna tror jag knappast blir högre än med en E38 eller ngt annat roligt. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Hej Jag har haft min 850 i 2 år nu och jag är mycket nöjd med denna vagn. Har inte haft några större bekymmer med (rollon är iofs dålig på min oxå) bilen utan det enda som gjorts är regelbunden service. Dessa delar ligger säkerligen i samma prisklass som 750. En tung post där är ju tändkablar, men de är väl samma som till 750? Beträffande delar i tyskland så kollade jag upp vad nya dämpare kostar i "förebyggande syfte", och det skilljer inte mycket. Detta var nya delar hos en Bmwåterförsäljare. Tror det skillde 1000 kr på 4 dämpare eller något liknade. Kvalitén tycker jag är bra, har dock inget annan Bmw att jämföra med då detta är min första Bmw. Summa sumarum, Jag är hel nöjd. Mvh Magnus --------------------------------------------- Bilder --> Länk |
|
|
Tack för svaren ! Jag har bestämt mig för en Automatare med AC och skin , resten är för mig väldigt oviktigt sålänge bilen är i gott skick. joholm : Vad roligt att du gjort samma iaktagelser som jag , jag hade tidigare en bmw540 touring 1995 med v8:an och det är inte alls samma känsla som min 750 fast det bara saknas "14 hästar". Min farsa har använd flera bmw v8:or och kört banracing med samt renoverat ett par stycken 4.0 och 4.4 och han tyckte v8:an var bättre än v12:an , men nu när han köpt en egen 750 så har det blivit helt annan ton i skällan , så jag tror att v8:an är "bäst" tills man mekat/kört v12:an helt enkelt. Magnus : Tändkablarna skall vara samma , hemskt snygg bil du har ! , ser välvårdad ut också ! , har du aldrig saknat automatlåda ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Hej Wadel, man tackar. Nej jag har faktiskt inte saknat automat, inte ännu iaf.... Kom precis från Svensk Bilprovning och man är ju alltid lite nervös för avgasvärdena. Men det gick fint denna gång oxå. CO: 0.0 HC: 000 CO: 2500 0.0 LAMDA: 1.00 Så det känns extra skönt idag... Mvh Magnus --------------------------------------------- Bilder --> Länk |
|
|
grym bil Bilden på nosen när lysena var på var klockren.....skulle bara varit lite mörk ute.Då ser det riktigt elakt ut. |
|
|
Ja skall åka å titta på en 850 om 20 minuter , blir spännande. En svartmettallick. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Det kommer inte bli lätt att hitta en 850 tror jag , den ja kollade på nu hade rost på motordelar , skadad lack vid hjulsprutet vid alla hjulhus , ett stort flag med lack borta ca 2x2 centimeter på ena bakskärmen med rost innunder , samt trasig el-rollo , trasig checkkontrollsdisplay , gick inte perfekt i motorn , främre bromsskivor vinda , dörrar mm omlackerade minst en gång å det var inget proffsjobb direkt , torrsprutat och lackat utan å tagit bort listerna (!) Jag har aldrig sett en M70 motor med rost på ... förstår inte hur det har kunnat bli så. sen var det synd att det var borrat ett hål i bakdelen där en vanlig antenn satt monterad när det finns bakruteantenn som fungerar perfekt bara man ser till att ha en HEL antennförstärkare. känns inte värt köpa en bil med massa lackjobb även om priset var normalt , när det finns fina ex. till samma pris. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
| vad var det för pris på den? | |
|
105 000:- i annonsen , hördes direkt att man kunde få ner den i pris men inte så mycket , säljaren var väldigt trevlig och seriös inte tu tal om den saken , men han värderade endå sin bil till runt 100 000:- då han inte störde sig på rost , avflagnad lack och sånt. men jag stör mig på sådant så det var ingen bil för mig , för mycket jobb helt enkelt. Flera av lackskadorna jag hittade var sådant han inte ens hade sett förut , men det syndes mycket tydligt.... |
|
|
Låter som en bil som har haft det svårt med omvårdnad på sista tiden iaf ;) Min värdering av en dylik bil skulle väl hamna kring 75'-85' färdigprutat och osett :) Problemet som jag ser det skulle iofs vara den "ej perfekta motorgången"...Men det fixar väl du smidigt iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Man vet ju aldrig innan meket hur "smidigt" det blir , kan va nått enkelt eller nått 10 dagars långmekjobb , det är det helt enkelt inte värt på bilar i den här prisklassen när det finns likvärdiga bilar med mindre defekter , särskilt inte som 850 är extremt svårsålda efter sommaren , då är utbudet större. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Har åkt land och rike runt och kollat på 850 sista tiden , bensinräkningen börjar närma sig en BMW750 snart :-) ok inte riktigt så illa men många mil har det blivit. Alla bilar jag kollat på har varit importerade , många är 100% uppenbart mätarskruvade , och samtliga bilar har haft väldigt många ägare de få år de varit i sverige , känns verkligen inte roligt att jaga sådana bilar... Hur kan det ha blivit så att "alla" har så många ägare och att så många är mätarfifflade ? Kanske skall man leta i prisklassen 150 000:- kr + ? Eller kan det vara bättre att åka till tyschkland och köpa en 850 ? , alla bilar jag sett kommer ju endå därifrån sista åren och det är inte direkt några toppexemplar köparna valt ut , troligtvis är de flesta importerade av någon som snabbt ville tjäna nåra tusenlappar , annars verkar det så konstigt att någon åker till tyskland för att köpa en bil de skall behålla länge och väljer ett dåligt exemplar , vissa har inte ens skinnklädsel , tight framvagn och motorer som går som de skall verkar tämligen sällsynt det också :-((( alla 850 jag kollat på runt 100 000:- kr har varit i det närmasta lik , och det blir ju inte enklare av att säljarna inte vet hur en fungerande v12:a skall gå , de märkerju ingen skillnad på 12 eller 10 arbetande cylindrar :-((( "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Frågar du ut säljaren innan om skickat över telefon? Har folk så olika syn på bra/fint skick så att du blir lurad på alla dessa resor i onödan? Mycket irriterande kan jag tänka mig :) Mvh John |
|
|
Åk till Tyskland. Sverige behöver få några fina bilar också! /Mats J |
|
svardska |
åk till Italien i stället! Där finns verkligt fina rostfria bilar till mkt vettiga priser... MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.