AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
622

Luft i kylaren?

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hej!

jag har tidigare bara haft ett open air filter på min bil, men fick nyligen tag i en orginal luftrenare till min bil och på den satt det redan en temperaturgivare och när jag skulle byta till luftrenaren var jag ju tvungen att ta bort temeraturgivaren som satt på....Nu till problemet..

Det rann ut lite lite vatten ur när jag skulle byta temperaturgivaren.......och nu när jag ska köra så står temperaturmätaren på blå i ngr minuter...Har för mig att temeraturgivaren ska stå på (kl 12) när man startar bilen...För nu när jag kör så rycker bilen en hel del innan temeraturen har nått (kl12)...

Vad kan problemet vara.....Kan jag ha fått luft i kylaren?

vet inte om jag förklarat mitt problem tydligt nog...men hoppas iaf att ngn expert förstod :)
En annan är ju helt newbie.....

>blir tokig på ryckandet....

Kl 12 på tempmätaren betyder i runda slängar 90 graders temperatur på kylarvätskan, det har du inte om du startar en kall motor. Det brukar ta åtminstone 5-10 minuter innan motorn når arbetstemperatur.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Att temperaturgivaren är på blått när du startar med kall motor är ju inget konstigt, krävs 90 grader innan den står på kl12. Eftersom den rycker innan du fått upp tempen, funderar jag på om du kan ha gjort nåt fel vid monteringen av luftrenaren för det är väl nån temperaturstyrd ventil där, som kanske inte öppnar/stänger som den ska? Kanske denna Länk kan ge dig en ledtråd?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Jag tror att jag löste det.....Jag tog bort pluskontakten från batteriet så datan fick nollställas....Sen fick motorn stå tills den blev (varm)..Efter det så var jag ut & körde en halvtimme!

(hade tagit bort pluspolen tidigare, men körde vara ngn minut runt området ,dessutom körde jag bara iväg utan att vänta på att motorn fick komma upp i arbetstemperatur)

Nu är det mycket bättre.......

ja ja ...Alltid lär man sig ngt nytt.

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hmm..trodde problemet var över..men icke *suck*
Börjar bli måttligt trött på bilfan...

Han rycker som fan innan han kommer upp i arbetstemperatur....fattar inte vad som kan vara fel?

Ny lamda
Ny bälg
Nya tändstift
Nytt luftfilter
Ny luftrenare
Nytt bensinfilter...
Ny olja
Nytt oljefilter

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hmm....Blir nog aldrig av med problemet *suck*
va
14
vaari
525 IA Touring -92
Hade samma sorts fel på min,dvs att den ryckte innan den blev varm och det var toppen som hade gått.INTE BILLIGT 13000 SPÄNN
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Dam...Nu blir man ju lite orolig...hur ser man om toppen har gått då+?
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Nu blir man ju orolig..................
Hur ser jag om toppen är dålig då??

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Kan väl tillägga att jag bytta olja nyss å den var superfin...
Den "läcker" inget från kylaren utan nivån är samma hela tiden....
Temperaturen är konstant kring kl12 när den kommit upp i arbetstemperatur...

Stiften bytte jag ju åxå och dom såg fina ut....

va
14
vaari
525 IA Touring -92
På min såg man inte heller på oljan att toppen hade spruckit,men du kan nog andas ut för ifall kylarvätskenivån inte sjunker så stannar ju vattnet kvar i systemet,det gjorde det inte på min.Lycka till.

VIVA Bayern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.