|
|
|
|---|---|
|
hej jag undrar om det är några problem att besiktiga med en rallystol jag har en från dahlhems det är ingen rörramsstol utan en i vanlig glasfiber den värkar faktiskt lite väl klen för att gå igenom sbp. MVH volle | |
|
Det är svårt att svara generellt utan att se stolen. Sitter den fast som den ska och inte påverkar funktionen på säkerhetsbältet (trepunkts rullbälte) bör det inte vara några problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad är det för stol? Vilken tillverkare? Är den FIA-godkänd? /Anton |
|
|
Besiktade igår med min Sparco Evo (orkade inte byta både hjul och stol), 3-punktarens inre fästning var jag lite orolig för att få klank på, men inga problem alls. Glasfiberstol i typiskt "klent" utseende ;) (men lätt!) Såvitt jag förstått hänvisar SBP ofta till SBF/FIA, som säger att en stol ska vara fäst med minst 4 skruvar (M8 har jag för mig). Min besiktningsgubbe (ok då, grabb, han var ung) kikade inte alls på infästningen öht. Hm, kikar precis på www.sbf.se , verkar som att just inre fästet för bältet inte är riktigt helt OK enligt reglerna.... :/ mvh Anders PCS #8050 |
|
|
jag tror inte att den är FIA-godgänd.Och vilket märke det är på stolen har jag inte än aning om för det står inget på stolen förutom dahlhems stolen satt i bilen när jag köpte den. Tack för svaren MVH stoffe |
|
|
jag ska slänga i rallystolar snart också, men har inte sett dom... får se hur det går. 4-punktsbälten då? BmW - enjoy! |
|
|
Det är fullt tillåtet att ha fyrpunktsbäten monterade, men dom får inte förhindra att passagerarantalet bilen är registrerad med utnyttjas. Dessutom måste trepunkt rullbälten finnas kvar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| okej, tack jesperado! bra att du finns här! | |
| Går det bra att registreringsbesiktiga om bilen till endast 1 passagerare? Så att man bara har två stolar fram. Om man slänger ut baksätet. | |
|
Normalt sett går det bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jeppe, det här är en intressant fråga. jag frågade nyligen om jag fick ta ur baksätet och vad det kostar att reg. bes till endast 2 framstolar. ta ur baksätet brydde han sig inte om, såvida det satt där med bältesfästen när jag bes. reg. trodde han var väldigt dyrt? vad kostar det egentligen? funderar på att bygga rejält med lådor till vibrarande saker där baksätet sitter, dvs jag kan inte lägga tillbaka sätet igen |
|
|
Registreringsbesiktningen kostar 900:- inklusive vägning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| okej, det är lite mycket kanske. vi får se hur jag gör | |
|
Så man kan inte bes en bil med 1 stol i ett bälte då?? alltså helt ren inredning.?! Achtung! |
|
| Jesperado: Går bilen genom besiktningen om jag stoppar i framstolar som inte är fällbara? (bilen är tvådörrars) Det går att komma in i bilen med lite bök att flytta fram stolarna. Besiktningsmännen ska ju kolla trepunktsbälten bak med. Eller har jag fel? | |
|
Y4COB: Vid en kontrollbesiktning ska det inte spela någon roll, det står inget om det i kontrollplanen. Däremot vid en registreringsbesiktning kan man bedöma om insteget till passagerarplatserna bak försvårats. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad gäller om bilen inte har bältes krav? Kan man köra med fast 4punkts eller 6punkts bälte då? Vad säger sbp om detta? /Pelle |
|
|
Pelle Persson: I de bilar som inte har befintlighetskraven kvarstår ändå kraven på utförande och funktion. Finns ett bälte ska det alltså fungera och uppfylla de krav som finns. Antingen alltså ett fungerande midjebälte eller trepunktsbälte med upprullningsdon, inte fyr, fem eller sexpunktsbälten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| jag skulle bara säga att jag har besiktigat bilen nu och det var inga som helst problem | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.