AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.257

Fylla AC R12 mm

ir
34
ira
320ic -92 e36
Känns som ja börjar bli tjatig... har en AC med R12 sys. Som ej är konverterad...

Pratade idag med en kompis till mig som jobbar på en kylfirma som kunde fylla min AC för en femhundring... men dock bara 134'an...

När jag berättade att det sitter en lapp under huven där det står R12 så sa han att han har fyllt några R12 system med 134 gasen och att det brukar hålla några år...

och det jag undrar nu... vad skulle skilldnaden bli om jag uppgraderar systemet till den nya gasen respektive om jag chansen och fyller R12 systemet med 134?? kommer det kosta stjortan när det går sönder?

För tyvärr är det så att ja har fan ingen inkomst bara utgifter pga en konkurs.. så försöker komma billigast möjligt undan...

men man ska juh inte vara dum bara för att man inte har några pengar...

// Andreas (ira)
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Hade en tidig e36a förut.
Fylle med 134gas i r12 system. fungerade utan problem!
stoppade en kylmontör på gatan och han gjorde det på plats tog 200:-
billigt!

---
King of the road
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Som du säger det kan det i bästa fall fungera i några år, problemet är att oljan inte kommer tillbaka till kompressorn lika bra med r134a köldmedie i en r12 anlägning.

Nästa problem är ju att du har en läcka nånstans i systemet du kan ju be din kompis att trycka systemet med nitrogen innan du fyller på.

En konverterings sats är inte jättedyr och har du en kompis som håller på med kyla kan du be honom hjälpa dig.

Mvh Johan
ir
34
ira
320ic -92 e36
Är det bökigt att konverta systemet.. pratade med han som ska fylla det och han sa att ifall det är bökigt /tar lång tid så måste jag hitta nån annan som fixar det... annars gör han det... nån som har en uppfattning/erfarenhet om hur lång tid det tar osv..??

mvh andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att bara fylla R134 så rent principiellt är det bara att byta anslutningsnipplarna då de är större till r134, men det är rent praktisk. Castrol har en reproolja som fixar bägge gaserna så kompressorn får rätt smörjning, går väl att trycka i samtidigt med gasen delvis, sedan bör man ju fylla lite spåämne för att se var det ev kan läcka vid senare tillfälle.
Men detta som jag skriver nu är inte seriöst och en fordons ackrediterad ac rep skulle inte göra detta.
Och anläggningen kan fungera om man "bara" trycker i r134 i ett okonverterat system.Det är nog inte så ovanligt att det förekommer i bakgårdsbilhandlarkretsar för att få "en fungerade" AC tillfälligt vid försäljning.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Hasso: klarar packningarna i ett R12 system reprooljan?

Mvh Johan
-BeeMWe-
Eller så fyller du med R12, små kylföretag har alltid sånt långt in i lagret. Av erfarenhet :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan S: jag det är väl det som är vitsen med denna olja.
Jag har en burk stående på hyllan, som används just där, det fyllts R134 i ett R12 system.
R12 gas finns att få tag på, då den alltid tankas ur, gamla system vid ombyggnad, men som sagt den firma som fyller R12 blir av ackrediteringen om det upptäckts, sedan används R12 i flygplan fortfarande av någon anledningen.
Och självklart så har väl alla en dunk R12 i garaget :))
Förr kunde man köpa "sprayburkar" på postorder från en importör,
I usa fanns det sådan burkar för snabbfyllning på hyllsortimenetet på bensinmackar :))

///MVH Hasso
Länk
ir
34
ira
320ic -92 e36
Ok tack för era svar!!
Men frågan som inte vart besvarad där är.. är det svårt/bökigt/tar lång tid att konvertera systemet för kylkillen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog så att det ska HAN svara på, vet han inte det vette sjutton om jag skulle låta honom pilla på bilen.
Det beror ju på individen som gör jobbet .
En oseriös fyllning, dvs byte anslutningar, vakummpumpa, suga i olja, fylla. max en 1 timme.
Seriöst med torkfilterbyte om systemet varit tomt, provtryckning läcksökning mm ca 3 timmar beroende på omständigheterna.

///MVH Hasso
Länk
ir
34
ira
320ic -92 e36
konverterat o klart o fungerar prima nu ivf... bra med kyla =)
Hur mycket gick det på då då??
ir
34
ira
320ic -92 e36
Jag betalade 500spänn till en kille på kylproduktion som tryckkollade systemet och fyllde på det..
Ira, vet du vad killen hette som fyllde på din bmw ???
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
hmm undrar också vart man kan hitta billiga ställen att provtrycka och fylla gammal gas, eller ersättningsgas...
ir
34
ira
320ic -92 e36
snatsh: bra fråga =) åk ner på kryddstigen där dom håller till efter 4 och fråga nån som är i deras garage så finns det säkert nån som vill fylla den.. =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ira: Inte så smart att upplysa om detta, för kylteknikern skull.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.