|
|
|
|---|---|
Helga |
Hämtade min 528, E-39, efter oljeservice. Servicekillen visade mej filtret som var helt svart ock kläggigt. Samma verkstad hade gjort insp.I tidigare i höstas och bilen hade rullat 1.500 mil sedan dess. Oljan är en av Castrols bästa helsyntet. Pris: 170 kr/lit. Nu hällde han i en billigare semisyntet (Castrol) för han ville byta olja+filter igen vid 500 mil. Plus att han skulle göra en skjöljning. Verkar mycket vettigt! Men är det någon som kan förklara varför det blev så. För 300 mil sedan så hällde jag i 1 liter semisynet (Preem) enär att oljenivån på oljestickan låg på minimum och det skulle dröja 3-4 veckor innan jag kunde göra oljeservice. BMW-killen kunde inte heller förklara mer än att det var den första BMW han råkat ut för med kläggigt filter men däremot på VAG.s bilar. Tacksam för svar. MVH Helga Helga |
|
Inte bra att blanda semisyntet och helsyntet. Då får man det beskrivna problemet. Ska man byta mellan halv(semi)syntet och helsyntet så ska man skölja rent motorn med olja av den typ man villa ha efter bytet. // Anders |
|
|
Kan vara så att den helsyntetiska och semisyntetiska olja inte fungerade ihop. Jag gjorde det misstaget att göra den blandningen en gång med följd att oljetrycket försvann. mvh Jan-E |
|
|
Normalt sett skall inte ett sådant fenomen uppträda om det inte tidigare har slarvats med oljebyten eller oljekvalitet så att motorn har blivit smutsig inombords. Hur ser din "körprofil" ut? (kallstarter, korta körsträckor, låg hastighet etc) Mycket kallstarter och korta körningar kan göra att olja blir ordentligt förorenad av sot, vatten och sura restprodukter. Hur långt har bilen gått? Har du servicehistoriken bakåt innan förra oljebytet? Vilka klassningar har den olja som du slog i? Om man blandar olika oljor som har stor skillnad i klassningarna, kan man tappa mycket av de positiva egenskaperna i oljorna. Men om oljorna har ungefär samma klassning skall de gå att blanda utan problem (mer än att man får en olja som inte är mycket bättre än den sämsta av de två man blandar). Bäst är att använda exakt samma olja som man redan har i motorn, då vet man att det alltid fungerar utan problem. (kan vara bra att ha en liter liggandes i bagagerummet så man kan toppa upp oljenivån vid behov) Den lilla mängd av den sämre oljan som kommer vara kvar i motorn efter nästa byte, kommer inte att påverka den nya oljan i praktiken. Håll ett öga på om även denna olja svartnar snabbt, då kan det typa på att din motor är ordentligt smutsig inombords eller tyda på något mekaniskt problem. Bilstein Engine Flush kan kanske vara läge att göra!? Länk Dessa verkstäder verkar ha maskiner för att göra den: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Helga |
Tack för svaren. Historiken bak finns med sevicebok, verkar helt ok, import maj 2003, där bilen var servad på BMW i Acchen. En ägare en pensionerad tandläkare innan BMW. 3 st. gröna lyste vid köp. Och enligt serviceboken hade den rullat c.a 500 mil sedan oljesevicen. Vet visserligen inte vilken olja som använts då, bara att vid min första service (aug 03) och 12.000 mil så var det Castrol helsyntet. Så nu jag skall ofta kolla hur oljan ser ut plus blir en ny oljeservice efter 500 mil. Enda problemet med bilen skedde cirka 3 veckor efter köp att kylarvattnet rann ut pga av plaströret vid anslutningen kylare/slang sprack och tempmätaren gick upp på rött. Stannade så fort jag fick syn på det. Max 500 meter innan jag kunde köra av E6. Vad jag saknade då var en kobinerad ljud/ljus signal att tempmätaren gick upp på rött. Ny lyste det bara ett fast rött sken. Kanske inte alla som uppfattar det i tid. Är det så att "stora" färddatorn har denna varning eller? Helga |
Helga |
Efter dessa uttömmande svar, tackar, tror jag inte att jag kör 500 mil innan sköljning, filter & oljebyte utan snarare 200 mil. Känns bättre när man vet att allt är OK. Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.