AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.287

Svarta däck?

Hmm.. säkert bara jag som funderat lite för mycket, nu igen...
;-)

Nej, men hur kan det komma sig att bildäck alltid är svarta?

I bilens barndom så var ju alla bilar svarta...

Enligt rykten så sa ju Henry Ford att "Ni får välja vilken färg ni vill, så länge ni väljer svart"...

Men det har ju ändrat sig.

Däcken har dock hela tiden varit svarta, varför?

Är det vi konsumenter som är så pass konservativa av oss, eller är det en gummiteknisk förklaring som ligger bakom?
Men gummihalten är väl iofs numera inte så särskilt hög, inte i sommardäck i alla fall... eller?

På 80-talet så hade man ju BMX-cyklar, och de hade ofta andra färger på däcken... rosa, gula, röda och blåa osv...

Men även det har nog dött ut...

Någon bild från någon bilmässa har jag dock sett med kulörta hjul, men annars är det nog noll.

Eller är det bara jag som har för mycket fritid, som ägnas åt märkliga funderingar?
*L*

Däck till landsvägscyklar finns i alla möjliga kulörer.
Skulle kanske vara snyggt med calypsorödadäck till bilen.:)

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Tänkte bara att "folk" ju håller på och stylar allt annat på bilen, så......
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Färgen beror på Kimrök, som är en beståndsdel i däckens gummiblandning.

I bilens barndom var däcken ofta grå!

Rent tekniskt kan man tillverka däck i nästan vilken färg som helst, men Kimröken ger en del positiva effekter i däcken och de flesta är nog vana vid att däcken skall vara svarta...

För övrigt gick T-Forden att få i andra färger än just svart (bland annat röd och blå), men det var bara i början och slutet av produktionen av den modellen som kunden kunde välja färgen. Under den största delen av produktionen var svart enda alternativet och det berodde på att det var den färg som torkade snabbast i tillverkningen...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Am
569
Ambush
540i/6-94
Såg en Porsche på en mässa med gula däck...inte helt snyggt.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Länk

Där har ni lite färgade däck från Goodrich, skulle kanske se roligt ut på en utställningsbil.. men det skulle inte se sobert ut på min =)
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det finns väl en viss praktisk sak med svarta däck också. Hur många meter tror ni någon annan färg hade fått behålla sin egen färg...
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Vita däck blir smutsiga fort....
Isf borde kanske däcken vara grå eller gråbruna. Knappast någon färg är väl så känslig för smuts som svart, däck eller lack spelar mindre roll. Inte mycket smuts är sotsvart precis, dvs skulle vara osynligt på svarta däck.
En del bilar har/hade vita däckssidor, blir inte så katastrofalt skitiga trots allt.
De där däcken från BFG med olika färget i slitbanan ser ju rätt festliga ut. Och just i slitbanan skulle säkert färgen behålla sin lyster, här gnuggas ju ytan konstant "ren" mot underlaget.

FP
Ik
223
Ika
525i -88
Ja jag vill då iaf ha kvar mina gamla hederliga svarta däck. vem vill ha gråbruna däck på sin bil?

Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Silver/grå bil, fälg o däck skulle kunna bli läckert!?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.