AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.057

Varför "el-aktivitet" efter låsning av bilen?

To
2
Toli
523iA/5 T -97
Jag har nyligen köpt en begagnad 523i touring. Bilen har steptronic och stora klimatanläggningen vilka fungerar klanderfritt. Då tändningen slagits av startar dock ett surrljud bakom klimatkontrollen. Även lampan för "p-läget" på växellådan tänds. Surr och p-indikering är aktiva ca 1 timma efter att bilen stängts av, även då den låsts och larmats.

Någon som känner till detta? Ska det vara så och så i fall varför?

är inte det kupeventilationen som är igång då? har för mej att jag läst nåt sådant och att p-lampan lyser är för att den är i standby läge heller vad nån skrev här. kommer inte ihåg vad som menades med det längre riktigt men det var ett viss antal funktioner som inte stängdes av direkt. Tror det var så! nu kan jag ju har blandat ihop det med nåt, finns säker dom ska kan det bättre, tex hasso...

Mvh
Rasmus
stefannorr
Det surrar bakomklimatorn ett tag efter man stängt av bilen lite svagt,p-läget lyser väl i 15 min minst i standby läge efter att bilen slagits av,helt normalt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen går i sleepmode efter 16 minuter, håller din på en timme så är det nått fel. dvs surret slocknar och P dioden släcks
Bilen aktiveras så fort ett dörrlås öppnas eller skuffluckan öppnas eller låses upp.

///MVH Hasso
Länk
hade för mej att det var 15min, men tänkte att det var säkert fel =) otur! vad har man för nytta utav att blien inte går in i sleepmode då? finns det auto ventilation på e39? finns ju på v70n vet jag ju, vi upptäckte det när det började surra ur en taxibil här hemma =)

Mvh
Rasmus
Finns säkert nån ingeniör i Bayern som kan svara på varför sensorfläkten i kliman snurrar hela 16-min perioden innan sleepläget går in. Har iofs inget med ev. kupéventilation att göra, men det är en del andra funktioner som är aktiva eller går att aktivera under denna tiden. Sensorfläkten hörs normalt inte, den behöver kanske rengöras och smörjas, lysdioden i "P"-läget skall lysa redan innan man vrider av tändningen.

FP
To
2
Toli
523iA/5 T -97
Tack för svaren! Låter som att allt är som det ska, sånär som på det relativt höga ljudet som kommer från sensorfläkten, får se om det går att smörja upp den...

Vänligen
Tomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.