AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.224

däckslitage. hur var det nurå.?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i ditt registreringsbevis eller i instruktionsboken.
Jag misstänker att du skall ha LI 91!

Bridgestone Pilot? Menar du Michelin Pilot?

Både Michelins och Bridgestones normala däck i 225/40/18 har LI 88...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Eftersom det tidigare användes däck med 100 profil,för att senare bli en standard med 78-82 profil.Så smoningom kom 70 profil ock detta var nog det första som ansåns vara lågpofil.Sedan har det gått snabbt ända till 30 profil,alla numera är låg/lägre/mycketlåg osv.Ni som klagar på däckslitage kanske glömmer att i första hand framvagnen inte är i grunden avsedd för för mycket säkning alla hjulvinklar ock inställningar far åt hvte.Det är inte bara dom breda däckes som är boven.
Inga problem att kränga på 225'or på 10" bred fälg, bara en smaksak om man gillar stuket eller ej. Bak kör jag med 255'or på 12" bred fälg, vilket spänner ut däcket ännu mer. Har tyvärr gått hårt åt mina fälgkanter så nästa gång blir det 265'or istället.

erik gustav har säkert rätt att mycket av däckslitaget beror på att bilen är sänkt. Min bil var för låg för min smak vid inköp, som tur sitter det justerbara coilovers på. Så jag kunde skruva upp höjden till mer "svenskavägar" vänlig höjd. Eftersom framdäcken var ganska slitna brydde jag mig inte om att göra någon framvagnsinställning och jösses vad den gnuggade framdäck. Som slets på insidorna.

Bak är det tyvärr inte så mycket att göra, stenåldersbakvagnen går inte att justera. Så sänker ni bilen är det bara att acceptera att den sliter däcken snett bak. Eventuellt kan man lätta på gasfoten för att minska däcksltaget med det har visat sig vara väldigt svårt...

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
visst ställer sänkning till trubbel - i z3s fall, för bakvagnen, att det blir en j-a massa camber (statisk!?). Men att z3c's däck slits på båda sidorna eller skuldrorna som Johan B precis skrev så bra - det är bra jäkla märkligt! Min bil har vinklar för slalom/bana, den äter framdäck på insidan som aldrig förr (mkt camber + lätt toe-out i fram), men svänger in som en gud. Tur att det finns nya däck på nätet... :-/ insida eller utsida - vinklar. Båda sidorna (skuldrorna) på en gång - borde vara något annat.

Johan B: jag trodde belastningsindex var siffrorna på slutet, ex 255/40 R17 ->94W<- (eller Y etc). Verkar lite märkligt att inte "kända" märken såsom bridgestone, pirelli, michelin m fl har däck som inte klarar "vanliga" bilars krav? Jag menar, z3 är inte speciellt abnormt tung på någon axel etc. Hm. Ska bli mycket intressant att få höra analysen senare! :)

mvh
Anders

PCS #8050
Detta har diskuterats förut. Jag hävdar bestämt att högt däckstryck ger slitage på mitten och lågt tryck ger slitage på kanterna, oavsett profil på däcket.

En tidigare tråd:Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag citerar Hasso,
"Tillverkar BMW däck NIX, det är däckstillverkarna och gummigubbarna som kan däck !!! Minst 3,0 i dimensioner över 16". Annars slits däcken ut på mitten i förtid.
Sedan är det däckfabrikatsvalet som också avgör hur mycket bilen spårar. BMW monterar väl inte yokohama ?? om någon tyckte BMW var en bra referens.
Det kan skilja enormt på däck, när det gäller spårning, och med asiatiska däck så gör det ju inte saken bättre. Dom har inget på en BMW att göra överhuvudtaget tycker jag."

Sen vill jag tillägga att när BMW föreslår "2,4 och 2,6" så TROR JAG att man i första hand vill ha kunder/bmwägare som tycker att komforten är bra, trots att samma kund vill ha stora o snygga hjul på bmwn.
I något ex. av Bilsport fanns en bra lista och förklaring på det där med belastningsindex. Någon som har den kvar?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Firren, det är normalt sett luften som bär upp bilens tyngd och desto mindre mängd luft det finns i däcken (inte tryck utan volym!) desto lägre LI får däcken.
De flesta däcktillverkare har förstärkta däck i sitt sortiment med hårdare och kraftigare stomme för att kunna monteras på bilar som kräver högre LI.

Dessa däck är dyrare och är märkta med XL eller extra load eller liknande, i 225/40/18 har XL-däck LI 92 (mot "normala" LI 88 för den dimensionen)

De två sista siffrorna i t ex 205/55/16 91W anger att LI är just 91!
Dessutom brukar LI stå på ett eller flera andra ställen också!

Just ZR-däcken brukar sällan eller aldrig ha LI utskrivet.
Varför vet jag inte!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Johan B: jag är icke insatt i lastindexens hemliga värld och lär mig gärna mer. Noterbart är den s k N-märkningen som Porsche pysslar med, garanterar en annan styvhet i däcket. Ett sådant däck torde med marginal räcka för gatåka i vassare BMW. Jag kör själv med icke N-märkta däck just nu, får se hur mycket utsida jag karvar bort efter morgondagens Tullinge :)

jag väntar fortfarande på z3c's besök hos däcksgubbe (ta ex NB Gummi på Birger Jarlsgatan!) för närmare utredningar! Maggropskänslan säger "för lågt tryck".

mvh
Anders

PCS #8050
oj, blev lite förvirrad där. hade nämligen Michelin Pilot tidigare. det jag har nu är alltså Brigdestone Potenza Pole Position. det är en 225/40/18 som sitter på en 18/8,5" fälg. jag utgår ifrån att även LI ska vara ok för den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.