AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.223

däckslitage. hur var det nurå.?

Sida 1 av 2
hur var det: om ett lågprofildäck slits på kanterna betyder det att det är för lite lufttryck, eller hur?
jag vill minnas att det var någon skillnad mellan förhållandet luftryck-slitage hos lågprofildäck som var annorlunda från vanliga däck...
Det är tvärtom mot smala däck, har du lågt lufttryck i ett lågprofildäck slungas mitten på däcket utåt och slits mest.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Frdrik: Var går då gränsen för "lågprofil", en gång i tiden var allt som inte var standard profil (/82) att anses som lågprofil... 175/75-15 var ju himla sportigt en gång i tiden...

/Caspar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag vet att mina 235/45/17 räknas in där och det stämmer bra med för lågt tryck ger slitage i mitten har jag erfarit minst 3,0-ska det va kan tänka mig att 225/16 också räknas in i sammahanget. standarprofil i dag hamnar man på 60 el 55 ??

///MVH Hasso
Länk
Vet inte riktigt men någonstans kring 55- 60 profil räknas nog som lågprofil, 65 profil är inte lågprofil. Sen har det ju lite med däcksbredden att göra oxå. Ju bredare däck desto känsligare blir det.

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hur mycket luft har ni i era däck då?
Jag tror jag kör på typ 2.6 fram och 2.8 bak... 17" e dom.

Vad ska man ha för tryck i 225/40/18 när man väl får på dom?

/Magnus

www.snajdarn.se
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har:
225-40-18 fram och 3,0
255-35-18 bak och 3,2

Detta efter rekommendation av min gummigubbe samt många forumbesökare...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har sänkt till 2,4 fram 2,6 bak för att bilen inte skall spåra så in i h-e... Verkar slita däcken jämnt.. Tidigare hade bilen högre tryck (>3.0) och däcken var slitna mest i mitten.. Stämmer inte alls mao. Det var iofs Michelin däck som jag inte ger många spänn för men...

Kör på 17" vilka skall ha lite lägre tryck kanske skall tilläggas.

Skiljer det inte väldigt mycket på olika märken hur högt tryck som är bra liksom hur de slits?? Liksom en hård körstil bör ju slita på utsidan av däcken mest, eller??

Sticker jag ner till riktiga vägar (=Autobahn) så kommer jag nog att trycka i > 3.0 igen, då de vägarna inte är spåriga och i långvariga höga hastigheter är högt tryck att rekommendera!

/Caspar
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
camber och toe, mest toe, gör märkliga saker med slitaget. Olïka däcksmärken slits olika; mina Pirelli försvinner snabbare än lönen på insidan, jag börjar misstänka att jag har toe-out på framdäcken som avviker för mkt från 0 .... :-/

tryck kör jag 3.0bar bak på 285/30-18, 2.5 fram på 225/40-18. På 17":arna kör jag 2.5 varvet om (205/50 resp 255/40, 17"). Däckstryck är det mycket hokus pokus med, grundregeln är såvitt jag förstått att temperaturen vid inspirerad körning skall vara jämn över innern, mitt och yttern på däcken för jämnast slitage map temp/tryck. Själv brukar jag helt ovetenskapligt släppa lite, försöka mäta med min rätt kassa tryckmätare och sedan kika lite på hur däcken karvas av på träffarna... Finns liksom lite annat att lära sig först :)

mvh
Anders

PCS #8050
Ursäkta detta off-topic inlägg, men...

Firren: Vad rattar du för Porsche?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Joon: 993C2 '95

Länk
och
Länk
(andra bilden med 17")

mvh
Anders

PCS #8050
Fy va trevlig den ser ut!
Men då måste det betyda att jag har för hög tryck i mina framdäck eftersom dem slits på sidorna men är som nya i mitten jag har 225/40/18 på en kanske lite för bredd fälg på 8,5" (så det blir lite av tysk stuck) och har 2,6 bar. trodde det var snarare lite för lite men nu verkar det alltså vara tvärt om...
kan nån ge mig en bra förklaring till detta?

Skumt jag kör med 2.5 bar på framhjulen 225/40/18 och 10" fälg. Inga tendenser till konstigt slitage.

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
z3c: _både_ inner och ytter? om det endast är innern kan vi titta på hjulvinklarna, annars vete fan... mer tryck kanske?

mvh
Anders

PCS #8050
Firren, det är just det som är det kostiga. när jag snabbtittade så såg det ut att vara på in och ut...

Fredrik, hur är det möjligt att få en 225 på 10" ? min är så plat det kan bara vara så om du har 1,5" breddare så lär gummit ligga nästan mot fälgbanan...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
z3c: det låter oerhört märkligt, kan det vara så att tyskstuk gör gummit något "W"-format, motverkas med ytterligare lite högre tryck? Vi behöver nog blanda in ngn fiffig gummigubbe, har du varit förbi ngn däckare o bett dem titta?

mvh
Anders

PCS #8050
nej inte än. men har det planerat till nästa vecka, ska ballansera hjulen innan semestern.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
225:or på 10"-fälg (som är bredare än anliggningsytan på däcket) ger nog helt fel arbetsbetingelser för däcket som säkerligen orsakar det konstiga slitaget!

Någonstans mellan 8 och 9" är nog mer lämplig fälgbredd för 225:or.

Man brukar rekommendera minst 205:or på 7" bred fälg...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg att jag förhastade mig lite och att det inte var 10"-fälgen som gav fel slitage....

Men kom samtidigt att tänka på att normalt belastningsindex för vanliga 225/40/18-däck är LI 88!
På min bil skall det minst vara LI 91!

Om däcken har för lågt LI, orkar de inte bära upp vikten av bilen och då slits de mer än normalt. Förmodligen "kollapsar" stommen av tyngden och slitaget blir troligen större på skuldrorna (dvs inre och yttre delen av mönstret)!

Kolla LI-värdet på däcken!

XL-däcken i den dimensionen har LI92.

ZR-däcken har ofta inte LI utskrivet, men om de inte är XL-klassade lär det vara LI88...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jag hade som sagt 8,5 och inte 10. det var Fredrik som hade 10.
Jag kör med Bridstone Pilot fram, litar på att dem har tillräklig LI men ska kolla det (men det är nog ZR)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.