|
|
|
|---|---|
|
Hur ska jag få rätt på elektriska? Har en 735 -87 med lilla fd. När jag kopplade in en stereo började problemen. Bakljuset slocknade.... Kopplade bort stereon- utan resultat. Efter ett tag kom ena baklampan tillbaka. Kopplade en kabel till den andra(vad gör man?). Nu funkar inte blinkern vänster bak. GRRRRRR!!! Nån som känner igen detta. Jag antar att fd spökar för den varnar för olika fel som inte finns, lite spontant även de som finns. HILFE Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! | |
|
Jag har svårt att föreställa mig att färddatorn är orsak till det här... Antar att du redan kollat upp glödlampan. Efter det hade jag först kollat upp kontaktblecket och sockelfästet för lampan och därefter kollat så att jordskenor etc på baksidan av lampan såg ok ut. Hade det sett ok ut så hade jag mätt upp om det är spänningsmatning eller jord som inte funkar. Detta mäter du ju lätt upp med en multimeter eller en glödlampa och ett par sladdar. När du vet vad det är som är orsak är det ju bara att fortsätta till nästa punkt där "den felaktiga kabeln" är inkopplad och kolla där... det är lite jobb och man brukar bli vansinnig över korkat dragna kablar mer än en gång, men det går... De möjliga orsaker jag kan komma på direkt är glödlampan, glödlampans fäste, jordskena och strömskena på baklampan, kontakten på baklampan, kabeln, kontakten på reläet, reläet, kontakten på blinkersspaken, själva blinkersspaken... så det är bara att kolla upp det ungefär i den ordningen... Jag vet inte hur det är på E32, men kabeln till blinkersarna bak går ofta från blinkersspaken till ett relä och sedan utmed vänster tröskel under mattan och bakåt. Så jag tror inte att någon av dem ligger i närheten av färddatorn eller radion. Är det förresten blinkersen på samma sida som "det krånglande bakljuset" som inte fungerar..? |
|
|
Tack för tipsen, Osprey Glömde säga att bromsljuset funkar till och från. Det är kanske inte fd som gör detta, men varken glödlampor eller säkringar är brända. Det är som om det påverkas "centralt" .FD övervakar ju de flesta strömkretsar i bilen så jag trodde den inverkade, jag kan ha fel. När bakljuset bara lös på ena sidan testade jag med testmejsel. Ena gången var där ström, andra inte. Det känns helt enkelt inte som glappkontakt i bak. Möjligtvis att det är korrosion eller fukt i säkringsboxen?? Innan jag börjar rota vill jag bara veta om nån haft liknande problem. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Hade samma fel på min då bytte jag det senapsgula relät kostar ca 340:- Då försvann alla problem som standlicht,bremslicht |
|
|
Hittade blinkersfelet...En kontakt som inte var spärrad med snäpplås. troligen mitt eget fel när jag fixade bakljuset. FD felet kvarstår dock så jag ska byta reläet. Tack för tipsen! Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.