AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.983

PhoenixGold M44

Sida 1 av 2
Länk

är på jakt efter en fyrkanalare, vad tror ni om det här?

Robsarve du som jobbar med PG, är det nånting att hänga i julgranen?

ska driva en vega 15" å ett mds (ja jag vet) framsystem i orginalhålen.
Steget har för många år på nacken för att vara värt 3000:- tycker jag... Själv sålde jag ett betydligt nyare och kraftigare Rockford steg för det priset häromveckan.

____
Reach the door with a breath and a scream.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Det är ett riktigt kanonsteg. Ge det bara ordentligt med ström så driver det ALLT du hänger på. No offence, men RF har inte mycket att sätta emot i detta fallet.
Hehe, mitt RF power 800a2 var blygt specat till 2x200W i 4 ohm, runt 800 i bryggat tillstånd. Jag vet att Phoenix är riktiga kanongrejer men kom inte och säg att jag skulle blivit frånspelad av det steget. Fel jämförelse iof, då detta var ett 4-kanals steg, men ändå. Jag tror knappast det låter bättre heller.

____
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Säger bara 1-ohmsstabilt...
...och det är rekomenderat av PG att göra så eller? RF rekommenderade det inte till mitt steg vet jag, däremot har jag sett kubmätningar och jag är inte ensam om att ha testat själv under lång tid, och det gick alldeles utmärkt. Med rejäl strömförsörjning kan man då plocka ut ca 1500 W i 2 ohm bryggat. PG steget är väl minst 7-8 år gammalt va? Kostade runt 5-7 tkr nytt? Att det skulle spela i en högre division än ett 5 år nyare RF steg i prisklassen 8000 tkr köper jag inte, inte effektmässigt iaf.

____
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
PG specade själva M44 för minimum-impedans 1 ohm i stereoläge, så jag antar att grejerna tål det...
M44 tillverkades 1992 - 1995, så det har några år på nacken, men faktum är att man fortfarande använder "samma" steg i Bandit-förstärkarna, vilket är ett mycket gott betyg till grunddesignen med tanke på hur fort utvecklingen gått på senare år. Det är genuina kvalitetsprylar komponentmässigt.
Jag är inte ute efter att vinna någon pinka-längst-tävling. RF gör bra grejor, inget snack, men personligen håller jag PG framför RF.
Jag respekterar din åsikt, det var bara "No offence, men RF har inte mycket att sätta emot i detta fallet" jag reagerade lite på.

____
Robsarve
Jag tillhör ju de som anser att M-stegen har varit lite överskattade.

Steget var alltså PG´s "billigaste" serie för tio år sen, ville man ha de tunga grejjerna hette de MS (grymt välljudande och i stort sett oförstörbara).

PG bygger inga dåliga steg, men tre papp för ett tio år gammalt steg som ger 4 x 40 W RMS när man kan köpa ett nytt PG Octane R5.0:4 för 2500:- som ger 4x50 W RMS känns väl lite tveksamt...

Till din Vega hade jag velat haft en 250 W RMS, alltså ett lite större steg (t.ex ett beggat ZX450 hade suttit som en handske)

M44 var ruskigt dyra nya, men konkurrensen har ju hårdnat lite på elektroniksidan sen dess...
har kikat på ett zx450 å blev mäkta sugen, var ett zx450 + zx500 för 3000:-/st eller 5000:- för båda på blocket, dum som man var så tvekade man å vips så var dom såld :( Men känner du till nåt zx450 till salu? är ju lite torsk på PG :)
Robsarve
Det råkar sitta ett sånt par i min touring som skall bytas mot lite nyare grejjer...
Jag har ett Pheonix gold millenium edition, 4 kanaler. 250W/kanal.
15´bas på det också.
Låter kanon.=)

Ny bild 10 Juni-
Länk
Glömde fråga...
Vad är ett sånt värt egentligen?

Ny bild 10 Juni-
Länk
heter det bara millenium edition? inga bokstavskombinationer före? har letat som ett djur på nätet men ej funnit nåt.
Hm. kan ta och kolla upp det.
Det ska vara ett handgjort steg, är alla pheonix gold det?
Sedan har jag en Cerwin vega 15´bas också. Vad kan den vara värd?
Som du kanske märker är jag inte ett dugg insatt i billjud. Följde bara med bilen liksom. =)

Ny bild 10 Juni-
Länk
vegan kostade väl 1800 ny, lär väl vara värd en tusing iallafall, kolla vad steget heter nu :)
Jag ska försöka ta det så fort jag kan...sitter liksom en stor bas ivägen så det är lite krångligt. Vet dock ej om det är monterat "utåt" , är det det så kan jag försöka fixa en kamera så att jag kan fota. Håll ut!! =))

Ny bild 10 Juni-
Länk
Hej!

Jag kollade upp steget nyss. Dock från "baksidan" då jag inte orkade montera loss baslådan från bakluckan.

Det jag fick fram var:
Pheonix Gold route 66 anniverity edition.
Dream amplifier, handcrafted in the US.

Millenium edition såg jag inte men det har jags ett förut då säljaren visade mig steget innan montering av baslådan.

Hoppas att det hjälper.

Ny bild 10 Juni-
Länk
Robsarve
Iskallt - Killen HAR en phaeton! Trodde de bara fanns på bild... ;-) Nåväl Route 66 är en klassisk pg-specialare, vi tar två steg och sätter ihop till ett stort!

I det här fallet är det 1 och ett halvt M44...

mer om steget finns i manualen : ftp://208.187.38.55/Phoenix_Gold/Manuals/Amplifiers/LimitedEditionAmps/route66.pdf
ErikNilsson
Jag har ett Phoenix Gold M100 i min kärra. Vad kan ett sådant vara värt idag? Det var ju ett av de dyrare stegen på sin tid och kan väl nästan driva Barsebäck.
Robsarve:

Yepp phaeton är en mycket ovanlig bil.=)

Anyways....
FTP servern ej tillänglig. Kan bero på att jag använder mig av Opera och explorer. Kan ej använda explorer tyvärr...=(

Men är steget bra och vad kan den vara värd? Finns det något som heter millenium edition? Isf fanns det i olika versioner?

Ny bild 10 Juni-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.