AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
982

Problem med att lufta bromsarna

Har nu bytt bromsrören bak närmast trummorna, bromsrör fram + mjuka bromslangar fram och får inte några bra bromsar.
Har luftat ur ca: 2 liter bromsvätska o pedalen tar fortfarande lång ner. Bromsarna fungerar perfekt förutom att de tar typ 2 cm från golvet, när man sedan åker så kan man pumpa upp tryck så den tar typ efter halva pedalen så felet är ju/ borde vara att det är luft i ledningarna.
Ska också tillägga att luftningsnipplarna är av så jag luftar genom slangarna innan oken, men frågan är nu om luften kan sitta i oken eller?
Skulle behöva lite tipps.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du har ju svarat på frågan själv.Försök att få ur dom gamla delarna av nipplarna och montera nya, annars så spelar det ingen roll om du pumpar ett fat med bromsvätska genom systemet du får inte ut luften vid kolvarna.

mvh/micke

Länk

Länk NY
Okej, då är det alltså luft vid oken.
Har aldrig mekat med E30´s bromsrör innan, men däremot har jag mekat med andra märken och då har det funkat fint fint att lufta genom rören innan oken.
Får ta o åka och köpa nipplar imorn....
Har köpt nipplar nu, men får inte bort mina gammla, avdragna.
Är det någon som har lite tips om hur man få bort dom på ett bra o snabbt sätt?. Ska man köpa sådana bits-avdragare som är vänstergängad o skruva in i hålet från nippeln som finns kvar?.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
finns luftnipplarna att köpa löst? isf vart?
Köpte dom hoss mekonomen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns bland annat hos BMW för ca 25kr/st.

Ett lagom stort torx-stift som man knackar ner i hålet och sedan gängas ur tillsammans med nippelresten med ett spärrskaft eller liknande, är nog bättre än de koniska "grispittarna".
De sistnämnda expanderar nämligen skruven vartefter som du drar åt och då kan den nypa fast ännu hårdare...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Johans tips kan funka men jag höjjer ett varningens finger,drar du av torxen så sitter du med skägget i brevlådan.Fick bittert erfara det vid bromsskive byte, ojj vad det blixtra om borren när torxen skulle ur.

T gul jag skulle borra ur dom stega upp i dimension till du har ett skal kvar av nippeln sen går det lätt att få ur resterna.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Hmmm, har nu försökt att få ur nipplarna i ett par dagar nu utan framgång, har ej testat detdär med att borra. Är lite rädd att det ska åka i rester så jag blir tvungen att rycka ner hela oken mm.
Men det blir väll enda lösningen verkar det som, om ingen annan har felera tips?.
Luftar fortfarande igenom bromsrören, har nu fått ur en del luft, pedalen tar nu efter halva pedalen. Så det är inte riktigt bra änn.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
verkar väl lättast att ta av oken och kanske lämna in för borrning? Just bromsarna är lite läbbigt att tabba sig med, IMHO. Skulle inte chansa med just de delarna...
Jo, får se hur jag gör. Är ju inte jätte sugen på att lämna in oken, då borrar jag helst själv. Lämnar jag in dom för borrning så kanske det kostar lika mycket som nya ok :-)
Får se hur jag kommer att göra med bromsarna i framtiden, luftandet genom bromsrören gick bra.
Besiktiga bilen idag och den gick igenom :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.