|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon här på detta forum som tidigare kört på delsyntet men som sedan gått över till helsyntet. Jag funderar alltså på att göra detsamma i min bil (525-91), men jag har hört lite olika saker om det där, att det inte skulle vara bra pga än det ena än det andra etc... Så därför undrar jag om det finns någon som kan dela med sig av sina ev bra och dåliga erfarenheter av att ha bytt från delsyntet till helsyntet? Mvh Jögge | |
|
Glöm alla rykten, myter m.m. och byt olja bara. Vi har några oljegurus här på forumet som dödat myterna förr, sök så finner du... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Säger som Greenberg låter mest som myt det där. Är motorn välservad och oljan bytt i tid bör det inte finnas några hemska avlagringar som löses upp... och för den delen tror jag inte dom löses upp lättare av en helsyntet en mot en mineralolja... Kör du på... Ska inte vara några problem... |
|
|
Säger som Greenberg låter mest som myt det där. Är motorn välservad och oljan bytt i tid bör det inte finnas några hemska avlagringar som löses upp... och för den delen tror jag inte dom löses upp lättare av en helsyntet en mot en mineralolja... Kör du på... Ska inte vara några problem... --- Min E30: Länk Länk /Chrille |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska normalt inte vara några problem alls att byta från del till helsyntet. Om du tycker att du behöver använda helsyntet. Jag tycker det är vettigare att byta olja ofta än att hälla i onödigt dyr olja till en motor som inte kräver det och köra längre bara för man har en helsyntet som ex. På en äldre motor som man inte vet vilken olja som bilen gått på får man utgå från att den gått på mineral, och då kan det vara vettigt att göra några byten med delsyntet innan man går över till syntet. Varför, jo äldre mineralolja har inte samma reningtillsatser som moderna oljor och då kan ett direktbyte till helsyntet, lösa upp gammal oljeavlagringar för fort så att motorns reningssystem, filter, oljekanaler sätter igen sig, med skador som följd. (Castrols rekomendationer) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag har läst en del här på forumet att helsyntet ska ha bättre egenskaper än delsyntet i flera hänseenden, men du tycker att det inte är helt nödvändigt kanske? Jag litar på klassningarna så därför bör jag kunna komma lite billigare undan genom att köpa Biltemas helsyntet Länk och i början göra ett två byten ganska snabbt inpå varandra. Priset på denna olja är ju även så pass bra att man kan göra oljebyten med kortare intervaller utan att det kostar alltför mycket. Mvh Jögge |
|
|
Jag har kört på skräpoljor ett tag i några tusen mil. T ex API SG 10w-30. Osv. Men har aldrig slarvat med olje/filterbyten. Så gick jag direkt över till Biltema Helsyntet API SJ 5w-40 ACEA A3 B3. Å oljefärgen var efter bytet inget annorlunda eller konstigt efter några hundra mil. Jag skulle tippa på att det bara är att byta och köra vidare. Bara man håller lite koll! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo helsynteten är 10% bättre i botten och 10% bättre toppen av kall och värmeegeskaperna, men där befinner man sig sällan vid normal körning, en kvalitets delsynet typ Mobil kan ha samma klassning som en helsyntet, bara arbetsområdet temperaturmässigt som skiljer. Biltemas helsyntet ska var bra klassad och duger gott att köra på enligt Johan B. Moderna helsyntet oljor är ju i första hand för moderna motorer och att lägga ut mera pengar än nödvändigt på en äldre motor av standardutförande som inte har detta krav, kan vara ganska onödigt, är aldrig fel att hälla i bästa och dyraste oljan självklart, men kan vara en onödigt kostnad, då du ändå inte kan öka serviceintervallen som är den egentliga meningen på moderna oljor och motorer. Då är det enligt min mening bättre att välja en billigare bra kvalitetsolja med rätt klassning och följa den bytesintevall som just din motor kräver eller byta ännu oftare, fräsch olja är bästa livförsäkringen för att motorn ska må bra i många mil , men det betyder inte att det behöver vara den dyraste oljan för det. ///MVH Hasso Länk |
|
Då jag bytte senast så hällde jag på BMW Castrol olja för 193.-/litern. Finns det några fördelar med denna framför biltemas helsyntet? Jag kör tidvis mycket aktivt med min bil och vill inte riskera skador på motorn pga. något så enkelt som att snåla på oljan. Jag vill inte heller betala överpris för en olja som har samma egenskaper som en billigare. Ett annat rykte ni gärna får ta kol på, kan man byta olja för ofta? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
Castrols oljor kostar ju miljarder i utvecklingskostnader och blir då självklart dyr men 193 kr liten är ett överpris. Det saltas frisk på literpriset av återförsäljare till kund 60-70 kr litern.(jag betalar 130lit för TWS) Och kör du bilen hårt stundtals så är en högkvalitetsolja A- O. Men det finns väldigt många oljemärken(flera hundra) som BMW godkänd till din motor men inte Biltemas. Som vanligt så använd en BMWgodkänd olja för din motor. Byta olja för ofta är ju spektakulärt :)) sliter man ut gängorna på oljepluggen ??. ///MVH Hasso Länk |
|
Nej jag har väl inte tänkt att öka serviceintervallet genom att köra med helsyntet. Det är väl det att jag har läst så mycket positivt om helsyntetoljor att jag tänkte att det kanske skulle vara bra för min motor att gå över till det. Har jag möjlighet att köpa en billig helsyntetolja så byter jag gärna olja något oftare än vad som är föreskrivet, vilket naturligtvis inte borde vara fel. Fast när man sedan hör varningar från diverse håll att det inte är bra att gå från delsyntet till helsyntet pga än det ena än det andra så börjar man ju fundera lite. I ärlighetens namn så tror jag att det är ganska många skrönor som går och som ev lever kvar från när helsynteten var ny på marknaden och var kanske inte lika bra som idag...? Mvh Jögge |
|
|
Helt riktigt Jögge. Skrönor var ordet. En gång i tiden var dom dock befogade men det var då det! |
|
|
hasso, om du vill dela med dig av dina kontakter inom oljebranchen så skulle det uppskattas. :) Eller om du kan tipsa om någonstans där man kan köpa BMW godkänd olja till vettigt pris samt vilken beteckning man ska kolla efter. Jag vill endast ha det bästa då jag inte vill stå med ett motorras på halsen och fundera på om det var oljans fel... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
Det är av en lokal kompis som förbrukar cubikmetervis med Castrololja och jag har väl vissa förmåner, men kör inte på Castrol själv utan Mobil som är ännu billigare. Pris utan moms och mer ska man inte behöva betala nånstans tycker jag. literpris i fyralitersdunk. TWS 10-60 130kr SLX 0-30 155kr Formula RS F1 0-40 135kr TXT 5-40 105 kr GTX 3 15-40 65 kr Det är vad oljan ska kosta , allt annat är mera påslag av försäljaren. Jag har vid vissa tillfällen leverat olja till M bils åkare i undantagsfall. Jag tycker du kan kika i vår mektipsguide under service, där kan du ladda hem en oljetabell över en del BMW godkända oljor som vår oljeguru Johan B jobbat ihop. ///MVH Hasso Länk |
|
Förresten hur är det med spaltläckage om man kör på helsyntet, ökar den risken? Är det större risk att det börjar läcka olja med en helsyntet tex Biltemas 5W-40, ACEA A3/B3, API SJ/CF...? Mvh Jögge |
|
|
Eventuellt läckage beror inte på oljans sammansättning utan på dess viskositet. Lågt viskositetsvärde = lättflytande. Viskositeten mäts vid två temperaturer, +40 grader C och +100 grader C. Första siffran i SAE-klassningen anger kallviskositet, vilket är en inklassning utifrån mätningen vid 40 grader C och oljans kallegenskaper. Andra värdet är oljans inklassning utifrån viskositeten vid 100grader C. Då det är klasser, är inte alla oljor inom samma klass exakt lika lättflytande vid de två temperaturerna, men dess egenskaper motsvarar varandra ganska bra. Till en äldre motor kan det vara klokt att undvika de allra tunnaste oljorna, vilka ofta är syntetiska. T ex 0W30, 5W30 eller 0W20 samt 5W20 (de två sistnämnda viskosietetsklasserna är nog mycket ovanliga i Sverige!). Satsa på en 0W40 eller 5W40-olja förslagsvis! Är motorn ganska sliten kan det kanske vara idé att gå upp till 5W50, 10W50 eller 10W60. Oljornas rengörande egenskaper avgörs av två saker. 1. Basoljornas egenskaper. 2. Detergentadditivens egenskaper och mängd. Ren syntetisk basolja (vanligaste typen är PAO) är mer rengörande än ren mineralisk basolja, men båda oljorna har dessutom detergentadditiv tillsatta, så slutresultatet är att den färdiga motoroljan renar ungefär lika bra. (om vi talar om kvalitetsolja!) Däremot koksar och förorenar en syntetisk olja mindre än en mineralisk dito. Effekten blir att användandet av en syntetolja gör att motorn och oljan får renare arbetsbetingelser i det längre loppet. Marginalerna hos detaljisterna och verkstäderna på motorolja är höga, precis som Hasso skriver! Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor är nog ett av de mest prisvärda budgetalternativen på marknaden! Bra oljor till bra pris! Att gå från en delsyntetisk olja till en helsyntetisk dito, skall normalt sett aldrig vara några problem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för ett verkligt uttömmande svar..! :-) En sista fråga bara..., om man väljer en olja med viskositetsklass 10W60 istället för 5W40, drar bilen mer bensin pga av detta? Eller är det bara en högst marginell skillnad som man i verkligheten inte märker i bensinförbrukningen? Mvh Jögge |
|
|
Ja, den kommer att dra mer bensin och ge lite lägre effekt pga. oljans högre egenfriktion både när den är kall och varm! Skillnaden är inte stor, kanske någon eller några få procent, men liten skillnad blir det. Troligen är det svårt att känna eller märka skillnaden utanför ett laboratorie, men om alla bilar bytte till en "tunnare" olja skulle den totala bensinförbrukningen i samhället minska med ganska många liter... Ett litet tillägg till viskositet kontra läckage: Det är varmviskositeten som är intressant i det fallet, då den tunnaste oljan är mycket tjockare när den är kall, än den tjockaste oljan när den är varm! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tack jag tror nog att jag kan släppa all skrämselpropaganda/skrönor nu angående helsyntetolja, och byta från delsyntet till just helsyntet. Mvh Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.