|
|
|
|---|---|
|
Paap, eller någon annan - HJÄLP! Bytte stift, olja, vevhusventilationsventiler och oljefilter igår. Idag varmkörde jag motorn, som känns som den går väldigt bra. Sedan åkte jag till bilprovningen och "smyglånade" deras mätapparatur utomhus - HC hade ökat till 450 från 370 för 2 vecka sedan utan att jag kört, annat än vid varmkörning inför oljebyte etc. Alla stiften utom på cylinder 10-12 såg bra ut, 10 = sotig, 11 och 12 mycket slitet, sotigt och 12an lite oljigt (men det kan ha kommit dit när jag tog bort stiften eftersom det var lite oljigt i gluggarna där stiften sitter). Kan det vara så att tidigare ägaren inte bytt stift för att det var för jobbigt (och att jag ev inte fått på någon av tändkablarna ordentligt, därför HC 450), eller är det troligare med sprucken topplockspackning? Upptäckte också en liten spricka i den ena gummidamasken som sitter mellan MAF och insug, men krängde på den så långt att klämman täcker sprickan. Kan det ändå vara sprickan? Kollade tidigare besigtningspapper - 2003 HC 60 CO 0,2, 1996 HC 50 CO (minns ej). Eller kan HC-halten bero på att morstyrningen inte ställt in sig rätt (stod avställd 7 mån och batteriet var helt urladdat)? Glad för alla tips jag kan få! //Pasi | |
|
Tänk den som hade en "mor-styrning", hehe... :D Nä, motorstyrning skulle det vara! |
|
Paap Reeder |
Hej Pasi! Sotiga / oljiga stift tyder på att den eldar olja. Enklaste vedbodsanalysen gör du genom att montera nya stift - eller stift du vet är helt OK - köra minst 10 mil i bra motorvägstempo. Stäng av - låt svalna och analysera stiften. Alla skall vara LJUS-bruna. Det som ändå är mörkt eldar olja. Min 10:a eldar olja. Ca 1 liter på 200 mil. Det ger HC på ca 300 med kattarna på. "Tar jag bort" 10:an hamnar jag på 30 i HC med kattarna på. Tar den tjuvluft efter LMM är det också rökt. Läcker den i byxrörsflänsen kommer lambda att mata på mer bränsle dito om du har ett sunkigt avgassystem t o m mellandämparen. Är det nått med toppen kommer du att hamna på HC - flera 1000 samt CO på 5-10 så det kan du glömma anser jag. MVH /// Paap R |
|
Ett enkelt sätt att prova om den drar tjuvluft är att sruta startgas runt alla anslutningar när motorn står på tomgång. Ökar bilen i varv så har du en läcka, eftersom du har ett rätt högt HC så tyder detta på oförbränt bränsle/olja som går ut i avgassystemet. Kolla gasspjällsmotorer och lmm innan du börjar riva ner toppar osv. Ang motorstyrning så är detta helt uteslutet såvida du inte har en defekt styrbox. |
|
|
HEJ tror att den inte går på alla, ha en avgas mätning i gång sen lyfter du en spridarkabel åt gången o ser vilken värdena reagerar på-där är felet, kasst stift/kabel eller nåt annat mysigt finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Tack för alla era tips! Återkommer med rapport så snart jag testat era förslag. Mvh Pasi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.