|
|
|
|---|---|
|
Något som inte kan vara bra hände igår när jag växlade från tvåan till trean. Växelspaken la sig i friläge och går inte att rubba och lådan ligger i tvåan med andra ord växellådan har låst sig i tvåan och växelspaken ligger i friläge och det går inte att lägga i någon växel det är som om något har lossnat mellan växelspaken och lådan men jag vet inte så mycket om hur lådan ser ut om där är något stag eller nåt som kan ha lossnat. och om jag isåfall kan fixa det utan att plocka ner lådan eller jag måste ge mig på en renovering eller skaffa ny växellåda. Många funderingar men skulle gärna vilja ha tips eller förslag på vad det kan vara innan jag börjar skruva av växellådan. bilen är en 535 88 med manuell låda för tydlighetens skull mvh kim | |
|
någon länk mellan spaken och lådan kan ha lossnat?? BMW e lag |
|
|
Jo det misstänker jag med men jag undrar hur det ser ut. Ingen som vet? mvh kim |
|
|
Det låter som länkaget har lossnat. Det är en stång med "tappar" i vardera änden på som sitter mellan lådan och växelspaken. De sitter låsta med klips. Du kan se hur det ser ut på följande länk: Länk (Bild på sid 118) |
|
|
Så om jag förstår bilden rätt så behöver jag inte plocka ner lådan utan det går att fixa med lådan kvar på plats ? mvh kim |
|
|
Japp, det är inget problem, om det är det som är fel. Spaken borde i så fall vara lös och sladdrig. Syns tydligt om du kryper under och kollar. |
|
|
Den är som om den ligger i friläge men den går inte att röra till något växelläge om det är så du menar. Jag får kolla i helgen när jag har tid över. Under tiden får man köra volvo. mvh kim |
|
|
Nu har jag kollat det var inte staget utan det verkar vara något inne i växellådan. är det någon som vet vad det kan vara och om det är lönt att försöka laga isåfall eller det är lika bra att börja leta efter en ny växellåda? jag kunde inte plocka ner lådan för jag inte hade torxhylsor men jag får se om jag kan köpa sådana. är det någon som vet storleken på dessa skruvar? mvh kim |
|
|
Tråkigt att det inte var fel av det enklare slaget.... Skrev upp hylsorna på min 525'a i detta inlägg då jag fick lite problem förra helgen: Länk Hylsor finns bla på Biltema. Vet tyvärr inte vad det kan vara för fel på växellådan. |
|
| Exakt så hände med min låda förra sommaren, men det var bara att pressa isär lådan och kröka till en växel förare på 2 eller 3ans växel (kommer inte riktigt ihåg) | |
|
Rump-nisse Klarade du det utan att byta några prylar? och har det hållt isåfall? för är det så lätt är det ju bra mvh kim |
|
|
För att avsluta tråden så var det växelföraren på tvåans växel som hade krökts men den satt så att jag inte kunde dela lådan så det blev en ny låda på skroten. mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.