AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.036

Turbon glöder, håhåjaja....

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jomen, hade en luftningskväll (tortt och fint här nu) för mina 745:or. Två av dem spökade till det för mig, den ena fick problem med kylvattnet (se Samtliga forumet) men den andra fick problem av mer... ehhh... busbilskaraktär.

Säga vad man vill om E23:or, men har man inte en ängels tålamod och mekarvilja ska man aldrig ens fundera på dem... det är problem iett, iett, iett. Til saken, jag körde ett par mil och ville på hemvägen blåsa ur bettan lite. Sagt och gjort, för när man trampar ur en 745, då blåser det rätt bra. Kalas, för efter några minuters urblåsning dör tändningen bilen, I 200 BLÅS! Ajaj, nu förstår ni vartåt det lutar, jag bromsar förstås ner den så hårt det går och styr åt sidan på en p-plats (låter den dock medvetet rulla något hundratal meter för att få NÅGON kylning till turbon. Men, när jag lyfter huven så lyser den glödande turbon upp vinternatten... japp LYSER var ordet, perfekt mekarbelysning under huven!!! Suck och stön, jag försöker blåsa och frusta så gott jag kan, men kan inget annat göra än att traska hem efter hjälp. Hjälpen anländer i form av Peugeot 405 och snabbladdning av batteri påbörjas genom kabling. Naturligtvis går inte det problemfritt, meghjälparen (som ska ha tack för att hon ställde up poch hjälpte till) lyckas switcha kablarna på Peugeoten så (minst) färddatorn i min bumse brinner upp. Snyft och ul... därefter går resan hemåt bra... och LUGNT.

Min fråga är, tror ni att turbon har tagit mycket stor skada, eller ska jag plocka ur den och byta oljeförsörjningsslangarna, ev. låta någon göra rent oljekanalerna i turbon? Inga missljud i själva turbon, men det måste ha koksat rejält av oljan som låg där när bilen stannade???

Traumat fortsatte sedan med att en inredningspanel helt akkuratt sprack i 635:an och ett reglage till fläktstyrkan gick av.

Nåja, så länge highlinen fungerar utan probs (ta i trä) så är jag nöjd som ett litet barn, säkert...

Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Låter som en riktig helkväll. Att turbohuset samt grenröret glödgas vid hårdkörning tillhör vardagen för den sanne turbomannen. Jag minns då jag var ute och provkörde en SAAB 9000 turbo för några år sedan. Efter en åktur med relativt burdus körstil stannade jag och lyfte på huven. Ångrade att jag inte tog med mig varmkorv före avfärd... Att sakerna håller är helt otroligt. Om du fick fart på din bil inom loppet av några minuter är det ingen fara. Annars är det nog säkrast att kontollera grejorna.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Japp, helkväll var ordet.. somnade vid 5 tiden och drömde gott om glödande turbos, skärande vattenpumpar och sönderfallande inredning. Är lite lugnare idag, men kan knappt jobba (skriver här istället) eftersom jag känner att jag måste kolla vidare på bilarna. Suck!! Tack för uppmuntran, jag fick ju igång bilen inom 5 minuter, så förhoppningsvis gav cirkulationen viss kylning där och kanske förhindrade den värsta koksbildningen.

Om jag inte minsn fel så hade väl just SAAB en tokhäftig reklamposter för 99 Turbo där dom hade fotat ett HELT upplyst motorrum, upplyst av turbon allstå... jag får va snabb med kameran nästa gång och kirra mina egna posters. Kanske är några av 745 männen intresserade av en sådan? :) Hopaps det löser sig nu bara... om någon har en 6 seriepanel liggandes hemma får ni gärna hör av er!

Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
BMW-Yoda
Det är nog inget att oroa sig för. En och annan gång ska den ju klara.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.