|
|
|
|---|---|
|
Det lilla odefinerade missljudet i motorn har nu börjat övergå till ett skrapande rassel som för tankarna till kamkedje-strul. Jag lyssnade lite extra innan och efter gårdagens service (oljebyte mm.) och ljudet var så oroväckande att jag lät bilen stå idag. Dessutom går automatlådans 'S'-läge inte att aktivera (slutade bara att fungera för ngn dag sedan)...kan det hänga ihop? Ändras inte styrningen på något i motorn när 'S'-läget är aktiverat? Min tanke var att om det är något fel med kamkedjorna/spännare mm. så förhindras på så vis användande av 'S'-läget av 'säkerhetskäl'..? Iallafall, jag bläddrade lite i Bentley-manualen igår för att utröna huruvida jag skulle våga mig på ett kamkedjebyte eller ej. Dock så anger dem att div. specialverktyg alá BMW krävs. Går dessa att få tag i? Kan tänka mig att dem kostar fläsk att köpa men min förhoppning var att kunna låna dem. Så vad tror Ni? Om jag får tag i de verktyg som behövs, klarar man att själv byta kamkedjor/spännare/skenor osv? Eller kommer jag att få plocka kolvar över hela tomten efter montering + uppstart? =) Tillgång till verkstad + meck-människor finns men dem har självklart aldrig bytt kedjor på en M60 =/. Så jag tänkte ställa upp bilen på tomten och bygga en tillfällig carport och mecka så fort det bjuds tillfälle. Oerhört tacksam för tips & råd inför detta. Tack på förhand! | |
| Låter helt orimligt att elektroniken håller koll på kamkedjornas status. Jag skulle innan jag rev hela bröstet testa att bara byta spännaren för att se om det ger någon effekt. | |
|
Spännaren sitter väl till vänster (om man står framför bilen)? Det är där jag uppfattar ljudet som mest. Jasåå, det går att byta spännaren utan att behöva riva hela rasket? Låter som att det blir steg 1 iallafall. Behöver jag märka upp ngt för det bytet? Eller byter man bara 'rätt av' utan att röra någonting annat? |
|
|
Att byta hela kamkedjan själv skulle jag undvika... Det borde stå nåt om kamkedjespännarbyte i Bentley? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.