AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.527

Ajajaj, har jag gjort bort mig nu, kört utan kylvatten?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Skulle lufta en av 745:orna denna torra vinterkväll och bestämde mig för att köra till grannbyn ochg tillbaks. Kom inte så långt, då temperaturen steg dramatiskt efter några kilometer och jag naturligtvis snabbt som synden slog av och stannade. Glurr, glurr, kylaren helt tom pg.a. av en torkspricka i utgående kylslang, rubbet vatten hade tryckts ut och jag hade kört med mer eller mindre tomt system. Knatade den långa biten hem, tejpade slangen rejält, fyllde på kylarvatten och åkte hem. Men..... vattenpumpen lät lite gnissligt... KAN den ha tagit skada av åkturen utan vatten i systemet? Jag menar, den ska väl delvis "smörjas" av vattengenomströmmningen. Eller är jag helt fel ute?

Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Himla otur!! jo vattenpumpen ska ju både smörjas och kylas av vattnet/glykolen så den -kan- ju ha tagit skada. Som tur är så är ju vattenpumpar rätt billiga och oftast inte så svåra att byta.

Höll pumpen tätt när du körde hem? det som också ofta tar stryk är ju packboxarna. Känn efter om det har blivit något glapp i pumpen med, är det inget glapp så är det förmodligen ingen fara...

Du kan ju hoppas på att pumpen har klarat sig och fortsätta köra med den, men kör inga långa sträckor i början eftersom en vattenpump ofta ger upp utan nämvärd förvarning. Det finns ju "vattenpumpsmörjning" du kan köpa på tappen eller typ Mekonomen/Biltema/Micro och om du har tur så kan det kanske hjälpa upp det hela lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.