AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.520

Kyling av bromsar på E39

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ska åka på en lång bilsemester snart och undrar: hur funkar kylingen av bromsar på E39:an? Jag hade sett på en äldre 3:a en gång att den hade kylningskanaler som gick rakt genom hjulhuset och ut till hjulen på båda sidor. Jaha, tänkte jag, varför finns inte såna på min E39 då?

En gång hade jag faktiskt sett att det finns luftkanaler bakom plasten i hjulhusen, t.o.m. luftintagen finns vid dimljusen, men de verkar vara tilltäppta vid bromsarna, det finns ju inga hål eller galler i plasten som leder luften ut till bromsarna... Hur funkar kylingen då? Varför finns dessa luftkanaler när de verkar va ändå tilltäppta?...

BMW 4ever
Bilen:Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Det är asså det här lilla lufthålet jag menar, hittade en bild på en M3 E46: Länk
Varför finns den inte på min bil? Eller finns de bara på M-bilar, där behovet av kylning är större än alla vanliga BMW?

BMW 4ever
Länk
Det finns på min. Kan du ha fått fel innerskärmsdel monterad? Se länk.
Länk

/Udo Dirkelsniff
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Det har jag med!!!, har tyvär inga bilder.

angående din resa om man får fråga, vilket språk ska du lära dig på vägen nu då??

sorry, kunde bara inte låta bli.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut så här på min bil.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nej men då måste gamle ägarn ha pajat innerskärmarna och bytt till helt fel sort, för jag saknar lufhål på båda innerskärmar! Dessutom e de spruckna nu oxå... Ska till BMW imon och beställa art.nr 51718159426, visst var de dem med lufthål, Udo? Hoppas att de e lika billiga som du köpt, tack för tipset!

LO-mannen: jag ska nog slippa på tyskan först, och sen byter till ett band med bosniska/serbokroatiska i München, när det e dags å svänga mot öst...:) Hehehe!...

BMW 4ever
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Å så behöver jag läsa svenskan oxå, verkar det som: jag menade att jag skulle SLIPA på tyskan, inte slippa...:)) Vilken obotlig blatte jag e!...:)

BMW 4ever
Länk
art.nr 51718159426 på höger sida och
art.nr 51718159425 på vänster sida hette de till min, men med hjälp av registreringsnumret så plockar BMW fram rätt till din bil.
Lycka till.
k1mzo: på min ser man in till hjulhuset om man böjer sig och tittar i rätt vinkel framifrån...

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Mina luftkanaler till bromsarna fungerar alldeles säkert för en liten fågel bestämde sig för att chansa på att hinna framför min BMW i 110. Jag trodde faktiskt att den hann men fågeldunet fram i luftkanalens öppning samt i hjulupphängningen vittnade om annat...

Så fick jag reda på att jag hade luftkanalskylning av bromsarna... :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Går det att förbätta kylningen av bromsarna?
Efter ca 4-5 riktigt hårda och långa inbromsningar märks det snabbt att bromsverkan börjar bli sämre och jag tycker man får köra ganska länge innan de svalnar så att man får full bromsverkan igen.

Vilka bromsar är bättre än original?
Skulle vara trevligt med bra "bett" i bromsarna, även om det iofs. är bra med original då det krävs.

/Hammar
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
hammar
jag har aldrig lyckats få bromsverkan att mattas på mina bromsar. Jag vet inte vad det satt för bromsar på då jag köpte bilen men både de bromsarna och de jag har nu (från motornord) fungerar mycket bra.
Jag har bromsat från 240-0, vände bilen, bromsade från 250-90. 100 meter längre bort 90-40 och sedan busade jag på en liten väg och jag tyckte bromsarna tog bra.
Jag körde också ofta på en liten nyrenoverad väg med extremt mycket kurvor och hastighet mellan 50-200 och jag tycker inte bromsverkan mattas nämnvärt.
Det är väl samma typ av bromsar på alla E39 540?

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Sixten
Hammar, det är oftast klotsar med lite sämre kvalitet som beter sej på de vis du beskriver. Det blir som en glaserad yta på dem som tar några inbromsninger att slita bort.
Vill du ha extra effektiva bromsar så sätt på slitsade skivor och andra klotsar så slipper du problemen. Nackdelen är att du får byta klotsar bra mycket oftare.

Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre???
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
TCG: samma typ av bromsar är det säkert på alla E39 men olika fabrikat kanske.

Sixten: Slitsade skivor låter som ett ganska bra alternativ. Om klotsarna tar slut, varnar bilen när det är tid att byta?
Är inte risken större att man får vibrationer i bromsarna om man byter klotsar ofta?

När jag fick köra en M5.a för ett år sedan (en E39 -99) så tyckte jag att de tog rejält bra och man pressades ner i sätet istället för framåt på något sätt, kan inte beskriva det rikgit men ni kanske förstår vad jag menar, precis som om den hade mer bromsverkan bak än fram...
Men är det samma dimensioner på bromsar på M5 som på 540?
Om inte, kan man fixa M5-bromsar till E39 540?

/Hammar
Hammar, det är inte samma bromsar. M5an har betydligt större, och ja de går att byta men det kostar ju en del.
christer>> har m5an större skivor även fram eller är det "bara" bak?
Har för mig att jag läst att alla v8or ha samma fram skivor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.