|
|
|
|---|---|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Hej! Min 524tda E28 -86 knackar/slamrar till rätt hårt ett par sekunder precis när man kallstartar den, det händer inte när den är varm. Det är ju inte hydrauliska lyftare på den. När den är varm hörs inget knack alls, ej heller när den stått en stund och startas igen. Är det ett lager någonstans, oljepumpen eller kanske kamremsspännaren? Hoppas ni kan... /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Tjena! Om det är kamkjedja så är det nog sträckaren som är dålig. M3 E30, WORTH WAITING FOR! |
|
Trebor; Nej det är ju kamrem på den motorn (M21) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
| Har samma "fel" på min 528-96, blir värre ju kallare det är verkar det som. Ställde frågan här för ca 1 halvår sedan och fick svaret att det förmodligen är oljan som inte hunnit upp i toppen. Då knackar det ett par sekunder. Men det är det svar jag fick här, så jag kan inte själv lova att det stämmer. Mvh Micke | |
|
Den ska väl inte knacka för att inte oljan hinne upp om det inte var hydraliska lyftare... men jag kan ha fel ! "it´s better to burn out then fade away" |
|
| Den spikar inte då? | |
| Tycker du ska göra ett oljebyte först. Kan vara gammal eller/och dålig olja. | |
|
som sagt ska det väl inte spela någon roll om oljan är dålig eftersom han inte har hydraliska lyftare jag menar den ska ju inte kancka av det heller då Kan det inte vara något krängel med något glödstift då ? "it´s better to burn out then fade away" |
|
Nej den spikar inte (iof sig svårt att höra då det är en diesel). Oljan och filter är också nybytt för 10 mil sedan... Ringde BMW-verkstad, de hade ingen kvalificerad gissning utan att få kallstarta den några gånger först. Kristensson: Glödstiften är dåliga och jag skall snart byta dem men jag kan ju spontant tro att de skall spela mindre roll previs när den startar? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Jo men skulle det inte kunna vara att den slammrar så i början för att den inte tänder riktigt som den ska på någon burk där stiftet är slött då... och så rättar den till sig när den blivit något varmare ... det är bara en ren gissning men skulle det inte kunna ligga något i det... typ att knacksensorn rättar till det när den känner att den inte tänder riktigt på den burken.. om det nu sitter knacka sensor på dislar ? "it´s better to burn out then fade away" |
|
|
per_j82 Hur får man en diesel att spika..? |
|
|
En diesel "spikar" hela tiden eftersom den antänder dieselbränslet genom tryck/värme... ;o) Kan vara så att det är dåligt med olja vid ventiler och tryckare när du startar motorn. Vilken olja använder du? Kom oljuden efter oljebytet? I såfall kan man misstänka att den oljan inte funkar så bra i den motorn. Annars låter många dieselmotorer lite illa innan de har börjat tända ordentligt, det är rätt höga tryck i både spridare och cylindrarna... Skulle tro att dåligt glödstift kan göra att den misständer lite på en eller fler cylindrar innan den kommer igång, precis som Kristensson skrev! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Jo, men jag menade liksom det störande fenomenet på turbobensinare... =) Som att det skulle bli något sådant på diesel, som mår braigare med mer luft. |
|
Kristensson: Någon knacksensor finns inte men det kan vara så att glödstiften är ojämna så att en cylinder tänder senare. Johan B: Det är samma olja som jag kört i tre 524td E28 och det var samma sak innan oljebytet. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
ok men skriv hur det går efter du bytt glödstiften så man är en erfarenhet rikare :) "it´s better to burn out then fade away" |
|
Jag skall försöka komma ihåg detta :-) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
Ingen annan som har en fundering kring fenomenet? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Varför inte byta glödstiften nu då om du ändå tänkt byta dom för att se om fenomenet försvinner ? "it´s better to burn out then fade away" |
|
Bilen skall strax lämnas till verkstad för att byta gldstift, bromsar m.m och då görs allt på en gång. Bilen har stått ett år och jag har inte kört med den mer än korta provkörningssträckor ännu. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.