AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.422

vinande ljud

Sida 1 av 2
jörgen_81
När motorn blet varm så kommer ett vinande/tjutande ljud från motorn,kan d vara fläkremen

J_81
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag har samma problem med min 524tda -86, det viner i takt med att man gasar till på tomgång...vad kan det vara?

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Bmw beroende...du har mail...
Och jag tror du vet vad det handlar om !!!!!!!!

Billy B-10
Länk
Ang problemet så tror jag att det kan vara antingen dåliga remmar (alla) och så kan det ev vara vattenpumpen som börjar bli dålig.
(obs bara vilda teorier här)...

Billy B-10
Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Tack, mail besvarat fast båda fläktremmarna är precis nybytta av mig i förrgår :-(

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Lyfter tråden då jag har samma problem på min 525iA -01.
När motorn blir varm så uppstår det ett vinande ljud från motorn, ljudet kommer och går men uppträder bara när motorn blir varm och hörs både när vid tomgång och när man kör. Det låter ungefär som en fläkt eller ett lager går upp i varv och sedan avtar.
Har haft bilen inne för detta och då hittade verkstaden att vulkningen på remskivan hade spruckit. Denna byttes och inget vinande hördes i några dagar men efter ca: 3 dagar återkom vinandet. Vad kan det vara som är fel?

/Rickard
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Lyfter tråden jag med. Min 523:a beter sig lika skumt. Dock endast då motorn är kall.

Vid gaspådrag viner motorn och då man släpper gaspedalen visslar det nästan. När motorn har blivit varm försvinner dessa ljud.

Men en annan sak inträffar då. När man gasar och sedan släpper gasen hänger motorn inte riktigt med. Den varvar till och med upp något under en halv sekund eller så. Sedan går motorvarvet ned. Det märks när man kör (växlar man snabbt är det ju "bra" men ibland låter det som om man inte kan köra ordentligt) men är mest märkbart då man gasar lite vid stillastående. Så här beter sig motorn inte när den är kall.

Vad kan detta vara? Vore mycket tacksam för svar.

Mvh

/Jonas
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Ingen som råkat ut för detta eller åtminstone något som påminner om det?

Vinandet/visslandet?

Den hängande/varvande gasen?

Vore mycket tacksam för ett mer eller mindre kvalificerat uttalande... vilda spekulationer går också bra! :)

Mvh

/Jonas

///M som i M52TUB25!
J Power:

En vild chansning. Vet inte riktigt hur det ser ut på E39 men på min fördetta E34 så hade jag ett vinande ljud ungefär som ni beskriver här och det visade sig att det var en spricka i gummibälgen mellan LFM:n och insugningsröret. Vid byte av denna bälg så försvann ljudet.

Kan kanske vara värt att kolla i alla fall.

Mvh Jimmy Carlsson
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Har nu lokaliserat mitt vinande ljud till elfläkten som sitter framför den stora fläkten. När den slår av och går ner i varv uppstår det vinande ljudet.

/Rickard
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
jimcar-9:

Tack för svaret. Jag skall kolla upp detta så snart som möjligt. Det låter som en tänkbar orsak till ljudet. Jag hållre tummarna.

Någon som har en teori om den "hängande" varvvilliga gasen? Jag vet att det har figurerat frågor om detta tidigare på forumet. Men ingen har gett något direkt svar på vad det kan vara.

Är som sagt mycket tacksam för de vildaste spekulationer ni kan uppbringa.

/Jonas

///M som i M52TUB25!
J Power:

Det kan ju tänkas vara så att bilen får tjuvluft via en eventuell spricka och att det är detta som påverkar gasresponsen.

LFM och tomgångsmotorn för ju då inte rätt värden..

Peppar peppar

Mvh Jimmy Carlsson
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag har också varit inne på tjuvluft. Men tomgången är schysst. Samt att test med startgas inte gör att motorn varvar upp. Det skumma är just att gasen är som den skall då motorn är kall men att den då viner. Så fort motorn är varm slutar det vina och gasen blir skum.

Jag återkommer då jag kollat lite mer.

Tack igen!

///M som i M52TUB25!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Hittade du något?

Jag har också upptäckt att jag har ett vinande/visslande ljud när motor är kall, men det försvinner när man varvar över 2500. Låter precis som om att den skulle kunna dra tjuvluft någonstans men hittar inget.
j power har du kommit på vad det kan vara.
tycker att min har lite av samma sytom.
vinade ljud dirkt vid gas på drag nästan som insugs ljud
första sek. inget ljud efter gas släpp, som jag kan uppfatta.
och lite samma syntom när man släpper gasen att inte motorn
hänger med riktigt, innan den går ned i varv.

det med insugs ljud hörs bara om rutan är nere, är det någon
nån annan som hört det på era 523/528.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
sxv:
Precis det ljudet är det jag menar fast jag itne var lika bra på att förklara det.
Jag har ingen svajande tomgång el. dylikt. Borde man inte få det om den drog tjuvluft? Har ej testat med start gas än. blir väl.
Jag har orginal luft filter som jag byte för ca:10mil sedan.
trode ett tag att det var det som var igen satt, ingen skillnad vid byte.
Persson hur är din om man fri kopplar blir det en liten för dröjning
innan motor varvet sjunker någon mille sek.
det är lite som du säger att ljudet hörs tydligare i det
lägre varvtals rigistret.
Är det någon form av insugs ljud på dessa motorer eller
är det tjuvlufts ljud man hör?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
frikopplar jag så är det lite fördröjning innan varvet sjunker.
Amethyst
Kan förklara för alla som har vinande ljud från fläkten när bilen är varm, påminner om en jetmotor, Underbart ljud om ni frågar mig. Kommer iallafall på grund av att vi med ljudet ej har fläktkåpan på. Alltså den svarta plastramen runt fläkten.
Jag tänker behålla min av älskar det vinande "jet" ljudet.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Tycker det låter lite för volvo 240 blås ljud för att det skall kännas bra.
Amethyst
Men tillsammans med V8ans underbara ljud så låter det sååå fint när de spelar tillsammans. Men det är ju en smakfråga naturligtvis. Men om det stämmer som du sa att motorn inte kyls ordentligt utan kåpan så är det nog inte värt det.

BOOM BOOM BASS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.