AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.435

Pajat styrsnäckan!?

su
50
supasonic
518is -88
Skulle justera glappet i styrningen. Tänkte inte och drog åt justerskruven på styrsnäckan alldeles för hårt. Körde 10 meter och då satt ratten fast som betong. Stannade direkt men kan inte få loss justerskruven som sitter som berget!!!

Det står överallt att man inte skall dra åt styrsnäckan för hårt. Nu har jag gjort det. Vad är det som händer, vad kan/har gått sönder?????

/idioten

brum brum
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När du drog åt justerskruven hade du förmodligen styrsnäckan en bit bredvid raktfram-läget!
Det är bara i raktfram-läget som styrsnäckan är glappfri.

Du borde kunna vrida ratten tillbaks åt det hållet som ratten var när du justerade glappet! Om du vrider ett varv eller så har du garanterat fortfarande ett stort glapp och kan skruva upp justerskruven igen.

Sedan är det en annan sak att styrsnäckan kanske tagit skada!

När jag justerar styrsnäckan börjar jag alltid med att:
- montera bort styrstaget till styrsnäckan
- dra bort rattaxeln från styrsnäckan

Det är bara då som man med säkerhet kan känna vart raktfram- läget finns genom att för hand vrida styrsnäckan över mittläget fram och tillbaks. Det är bara under kanske ett kvarts varv som man känner det lilla motstånd som indikerar en rätt inställd snäcka.
När man konstaterat raktfram-läget på på styrsnäckan på detta sätt monterar man ratten i sitt rektfram-läge och om bilen då inte går rakt fram får man justera P-ändarna tills bilen går rakt fram med ratten i sitt raktfram-läge!

Per L
su
50
supasonic
518is -88
Hjälp!

Jag har nu gjort flera försök att få bort justerskruven, Den sitter löst i ett litet intervall (ca 30 grader) men "biter" både när jag skruvar med och motsols. Jag vet inte hur justerskruven ser ut så jag vet inte hur den sitter fast. När jag justerade glappet var hjulen i princip rakt fram. Jag var dum nog att till och med dra åt skruven något och sedan låsa med muttern.

Kan jag komma någonstans med att ta bort locket på styrsnäckan med de fyra bultar som sitter där???

Jag kunde backa ut från parkeringen och ratta ordentligt innan ratten fastnade i läge rakt fram. Tömde servotrycket och lyckades parkera igen. Fan vad jag inte vill lägga pengar på nytt styrservo!!!!

shit

.s

brum brum
su
50
supasonic
518is -88
nån som vet mer om justerskruven, är det nån mening med att försöka slå bort locket på servot???

brum brum
ts
107
tsotred
540iA-96
Börja med att lossa låsmuttern (så klart) och testa sedan att skruva upp skruven så mycket det går - fast bara löst - det ska ta emot efter ett tag - försök sedan att ställa skruven mitt emellan de båda ändlägena. Testa sedan om det går att styra normalt, om det gör det så justera enligt inlägg tidigare - om inte så jaa - då vet jag inte.
Pe
2.342
Per L
Prova med att släppa dom 4 skruvarna till locket! Släpp skruvarna ett varv och prova om styrningen släpper då. Jag är inte helt säker men jag tror inte det läcker olja om du bara släpper skruvarna ett varv!

Skall du ta av locket så måste du skruva ner justerskruven i samma takt som du lyfter locket för jag har för mig att justerskruven sitter fast i kugghjulen nedanför locket!

Per L
su
50
supasonic
518is -88
Tack Per, för bra tips!

Ok, då förstår jag varför det inte bara går att "lyfta" av locket. Skruven går bara att vrida ca 30 grader så någon chans att justera korrekt där finns inte. Jobbar dygn inatt så jag har inte hunnit hem och meka. Har ett nytt servo på g för en knapp tusing. Skall testa i morgon om det går att lossa skruven när hjulen är svängda i ytterlägen.

.s

brum brum
su
50
supasonic
518is -88
Stort tack till dig Per!!!

Med vetskap om att glappet är större vid stort rattutslag lyckades jag lossa justerskruven och ställa in servot helt utan glapp. Jag drog även åt splinesmuttern på rattstången så nu är styrningen helt tajt!!! Säkert tajtare än på de senaste 10 åren. Nu är den en dröm att köra!

.s

brum brum
Pe
2.342
Per L
Bara kul att kunna bidraga med något användbart!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.