|
|
|
|---|---|
|
hej! undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite.. det är så att jag får 2 små ryckningar i min bil när jag varvar ut den.. den e lite seg i början och sedan när den kommer runt (2500- 3000 varv) tycker jag den kommer som den ska, sedan vid 4000 varv gör den ett litet ryck till och kommer änu bättre.. och samma sak vid 5000 varv. den gör alltså 2 mycket små "ryck" kan man säga... inga stora ryck, men man känner dom. och den känns inte riktigt varv villig när man trampar gasen i botten... kan det vara luftfiltret som spökar eller är det något annat? mvh / Joel | |
| ingen som vet? | |
|
jag måste ha ett MYCKET unikt fel på min kärra! ingen som vill köpa den för dyra pengar och laga den! tänk dig bara vilken status det skulle vara att kunna fixa den! nu när ingen på forumet har en susnig om vad som är fel.. hahaha :) |
|
| när bytte du tändstift senast? | |
|
jag köpte bilen för en vecka sedan.. så det vet jag faktiskt inte.. kanske ska ta och byta dom? |
|
| Det är identiskt problem som jag har. Stiften hjälpte inte för mig i alla fall. Jag hade en annan bil tidigare som gjorde liknande och då var det tändkablarna så jag ska i alla fall testa att byta kablarna till tändspolarna och titta på insugsslangen om den drar tjuvluft. | |
| Du skulle uptäckt det innan du köpte kanske o köpt en annan!! | |
| Tändspolarna är rätt vanligt på e36:or iaf, då blir det lite ryckigt ibland. Stiften samt kablar skadar ju aldrig att byta. Luftbälgen mellan LMM och insug kan med tiden spricka med tjuvluft som följd (kan du testa med startgas), kostar nån hundring att byta. | |
|
simon01: jaha ok.. ska ta mig en titt ikväll! tack för hjälpen (utgår ifrån att LMM = luftmängdsmätare) kingen: tror du jag uptäckte det innan jag köpte bilen? och tror du jag hade köpt den om jag uptäckt det? |
|
| luftmassemätare kanske det hette... nu snurar jag säkert till det för mig ;) | |
|
milhouse ja har åxå exakt samma problem.. :-) vänligen dela med dig av din lösning sen :-) de e inte stiften i min iaf... Min pärla :-) Länk |
|
|
japp det ska jag göra! Jag har inte haft tid att titta närmare på det än... kollade runt lite snabt under huven och stod och lyssnade en stund... då hördes ett litet tjut från motorn precis som det sög lite luft någonstans.. började rycka,trycka och slita i alla slangar som finns :) och när jag tryckte på en av slangaran så sluta det tjuta och ett klart ljud av läckage/sug hördes.. hoppas att det är det somj är felet.. ska kolla på det i helgen! |
|
|
jag bytte slangen. ljudet försvann men ryckningarna finns fortfarande kvar... jag ska byta tank på bilen idag så jag passar på att köpa lite startgas och försöker hitta någon mer läcka... det konstiga är att den rycker inte när motorn är kall... känns som den går ganska mycket bättre när den är nystartad faktiskt... kan det inte vara att den får för dåligt med bensin i coh med att den går bättre med choken? ingen som har något mer tips av vad det kan vara nu innan jag ger mig på det? MVH / Joel |
|
|
När jag hade min 325a så hade jag misständningar under 1800 rpm vid pådrag. Efter det tände den för att sedan börja misstända vid 4500 varv.. Jag hade så tydliga symptom så jag provade att köpa en tändspole o byta runt. Kom bara till cyl #2 sen fungerade den kanon.. Tändspole var c:a 700 spänn. Har tyvärr strul med min nya 328i oxo.. Kan rycka till vid vanlig körning ej belastad samt få min tomgång dålig.. Funderar på lambdan denna gång = Psycho värden vid ingen belastning.. |
|
|
ja jag har läst runt lite här på forumet och det är nog tändsplen eller tändkablar som behöver bytas.. jag kollade alla slangar och sprutade massa startgas utan resultat så jag ska testa med en ny tändspole så får vi se hur det går! tack för svaren! MVH / Joel |
|
stefannorr |
På nyare BMW verkar de vara kam eller vevaxelgivar problem och på äldre bilar och även nyare dock tändspolar. |
|
tändspolar? finns det fler än en i min 320 89:a (E30)?? något man ska tänka på när man byter? |
|
| Om du bara har en så kör hårt, ha inte bilen igång när du byter den ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.