|
|
|
|---|---|
pob |
Nu har jag en fråga till er kloka människor. Min "is" knackar vid kall motor, det är första 5 minutrarna det handlar om efter att den blivit varm är den underbar.. :) Jag tvivlar på att det är nåt lager, isf borde det ju låta mer när den har gått en stund?! Nån som har något tips innan jag slänger ut dyra slantar på felsökning på verkstad?! /Pontus |
pob |
det är M42an det handlar om, dvs 16V /Pontus |
| Vad har du för olja i motorn? Nybytt? | |
|
M42 har hydrauliska ventillyftare, fullt normalt att det tickar/knackar lätt de första 10-40 sekunderna efter start då det har kommit luft i lyftarna. Men om det knackar i fem minuter... Pröva med att byta olja (kör gärna med en 5W-50 eller 10W-60 olja eller liknande, API-SJ eller bättre, helsyntet såklart) och filter. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
pob |
Jag bytte nu i olja nu i veckan till castrol spx?! Hette den så tro.. Vet iaf att det var 10W-40 nu. Jag har höärt fler som nämt lyftarna, hur åtgärdar man det iaf? Kärleken - Länk |
| JAg har samma problem på min e36 320i -92'a .. att den tickar/knackar en stund direkt efter man startar den... är det samma svar på min fråga/problem? | |
| Samma problem här med. Har en 325i -94. Det knackar dom 5 första sekunderna efter att jag startat bilen och därefter slutar det helt. Jag upplever det knackande ljudet som mycket starkare när det är kallt ute. | |
Soundman_02 |
fullt normalt att de knackar de första sekunderna.. det ska byggas upp tryck i de hydraliska lyftarna. Vilket tar längre tid när oljan e riktigt kall = trögflytande. |
|
>>M42 har hydrauliska ventillyftare, fullt normalt att det tickar/knackar lätt de första 10-40 sekunderna efter start då det har kommit luft i lyftarna. Men om det knackar i fem minuter... >>Pröva med att byta olja (kör gärna med en 5W-50 eller 10W-60 olja eller liknande, API-SJ eller bättre, helsyntet såklart) och filter. >>fullt normalt att de knackar de första sekunderna.. det ska byggas upp tryck i de hydraliska lyftarna. Vilket tar längre tid när oljan e riktigt kall = trögflytande Har haft 2 st bilar med M42 motorn och har haft detta problem i bägge. Problemet är att någon eller några av dina ventillyftare börjar bli slitna vilket gör att oljan som ska kunna stanna kvar över eller om det blir under lyftaren rinner bort och där av att den knackar som faan en stund när den är kall. Själv så bytte jag alla 16 lyftarna i min E36 IS till nya som jag köpte i tyskland på BMW och sparade nästan 100:-/lyftare mot hemma i Sverige. På min E30 IS så tog jag 2 eller 3 från de 16 som vart över från E36an och monterade i framkant då det inte var några problem att höra vilka det var som behövde bytas. Min rekomedation är att om du har en M42 motor du är rädd om och skall köra många mil med så byt alla 16 för det brukar ganska snart komma fler om du bara byter 1 eller 2. Det sliter dessutom på materialet i toppen om du åker väldigt länge med slitna lyftare då lyftaren och toppen runt omkring liknar en cylinder. Jag provade det där med att byta olja och min enda kommentar är att det är bullshit. Är lyftarna slitna så är de. Självklart kan man använda oljebytet som diagnostik för att hitta felet i sin motor men inte som substitut till nya lyftare om det visar sig vara dem det är fel på. |
|
pob |
Okej, jag får verkligen tacka för svaret! Bästa jag har fått i någon tråd hitills tror jag! MEN vad kostar alla 16 lyftarna då? Sammanlagt alltså.. Mvh /pontus Kärleken - Länk |
|
Per>> Av alla de bilar med hydraliska lyftare jag har haft / kört har samtliga tickat mer eller mindre under ca 2-15 sekunder efter kallstart. Givetvis kan dessa bilar ha haft defekta lyftare men tvivlar att de skulle vara slut på en bil som endast gått 9000 mil. Att byta olja är det bullshit? Det jag menade var givetvis att M42 motorn är känslig för rätt viskositet vid hårdkörning då oljekylningen inte är den bästa, därav min rekommendation av en 5w-50, 10w-60 olja. Åkte på Castrol SLX 0w-30 ett tag men den blir alldeles för tunn / varm efter en stunds motorvägskörning. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
pob: Kommer lyden fra forkant av motoren/registerkjedet? Det kan være registerkjedestrammeren i motoren din som er dårlig, jeg har byttet denne på begge mine biler med M42 motor. Denne strammeren bytter du på 5 min. og den koster ikke mer enn 3-400kr. Da får du en ny og forbedret utgave. Om den ikke er byttet fra før, anbefaler jeg deg å gjøre det uansett. |
|
pob |
Frode 318is: Nu vart jag fundersam, är det kamkedjesträckaren du menar? Vart din tyst efter bytet? Någon som vet vad den kostar i svenska kronor isf? Kärleken - Länk |
|
Den kostar runt 400 kronor. Som Frode säger så byter man den väldigt enkelt. Jag har bytt den på min bil, de blev lite mindre rassel men jag måste byta kedja tillsammans med skenor och drev om det ska bli helt tyst. /Anton |
|
pob |
Okej, det kan ju helt klart vara värt 400:- för att bli av med mkt rassel, men frågan är ju vart summan hamnar om man byter kedja osv, misstänker att det inte är någon rolig summa.. Kärleken - Länk |
|
Registerkjedestrammer = Kamkedjesträckare ;-) Min '90 318is hadde stygg ulyd rundt 2-3000 o/min når motoren var kald. Etter at jeg byttet strammeren ble den helt stille. Min '95 318ti som jeg har nå hørtes litt ut som den hadde dieselmotor når den var kald. Etter at jeg byttet strammeren ble denne også helt stille. |
|
|
>> Per>> Av alla de bilar med hydraliska lyftare jag har haft / kört har samtliga tickat mer eller mindre under ca 2-15 sekunder efter kallstart. Givetvis kan dessa bilar ha haft defekta lyftare men tvivlar att de skulle vara slut på en bil som endast gått 9000 mil. Nej jag tror inte alla dina bilar med lyftare har problem men om du läser tråden från början så är det ju lite skillnad på 2 - 15 Sek vilket är normalt för M42an och cirka 5 min som vår vän från början av tråden pratar om och som jag hadde på mina M42 moter även om mina slutade efter typ 1 - 1½ min. Jag kan även informera dig om att det knack han hör är helt enormt mot det du och jag hör i några sekunder på våra motorer med friska lyftare! Min instrument bräda vibrerade som satans ibland på E36 an med M42 innan jag bytte mina lyftare vid kallstart. Ang milen och lyftare så var min E36 vid 10.000 mil när jag tröttnade på eländet och E30 var nog där någon stans också när det började då den tyvärr var sliten när jag köpte den (12.000 mil)och fick börja mitt nya ägande med att byta de där j-a lyftarna IGEN!!! ;-) >>Att byta olja är det bullshit? Det jag menade var givetvis att M42 motorn är känslig för rätt viskositet vid hårdkörning Ehhh jo jag har sett att det finns några andra trådar som handlar om just detta ämne med olja och höga tempraturer. Men åter igen det var ju inte det killen från början frågade om! Helt klart är ditt inlägg mycket intressant då jag själv till nästa vår är planen skall börja köra på bana med min IS och då troligtvis kommer att stöta på problemet som du skriver om. De råd jag fått av tre olika bilmekaniker när jag frågat dem om de oljud jag hade i min E36 IS. Så föreslog de att prova att byta olja till en lite tjockare för att förhindra att oljan läcker ner eller upp vilket det nu blir så att lyftaren inte skall mer eller mindre köra utan olja vid kall start till trycket kommit tillbaka. Jag provade att byta oljan som de sade och det vart lite lite super lite bättre så min kommentar kvarstår att byta oljan som ersättning för slitna!!!! lyftare är bullshit. Köp nya lyftare och hör på skönsongen från din M42 istället för raslet och knackandet. Min lät mycket bra för vara en M42 efter 16 nya lyftare. Helt klart värt pengarna. >>Det kan være registerkjedestrammeren i motoren din som er dårlig Liten gissning, rent logiskt: Borde inte den ge lite mer ljud åt det raslande hållet och även kanske fortsätta när den är varm om än i mindre skala? Tror mig hört någon säga att den kan knacka men då är den nog ganska långt gången. Min mek sade att kedjan kan börja ta stryk om man inte åtgärdar detta inom rimlig tid. Kan tänka mig att de främre lyftarna och problemet med kedje spännaren kan vara svårt att skilja åt. Blir ju inte bättre av att man inte har så lång tid på sig innan oljudet minskar/försvinner. >> Da får du en ny og forbedret utgave. Helt rätt, BMW hade barnsjukdom på de tidigare, helt klart värt att prova då jag skulle byta även den när mina 16 lyftare skulle bytas men min mekare kunde konstatera att den vart helt ok och även kedjan 100% efter cirka 10.000 mil när han ända hade bröstkåpan av. |
|
| vad kostar lyftare till min 325 e36? måste man vara mekaniker för att kunna byta dom? | |
| I lyftaren så sitter det en lite backventil som ska hindra oljan från att gå tillbaka när motorn är avstängd, den kan det bli skit i vilket gör att oljan inte stannar kvar som den ska. Det ska gå att ultraljudstvätta lyftarna för att få bort detta men var man gör det vet jag inte. Hör med någon motorrenoveringsverkstad få se vad dom säger. KAn ju även vara slitna lyftare men skadar ju inte att kolla upp det om mn slipper byta allihopa! | |
W_Lexell |
Bytt till en tjockare olja så blir det nog bra!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.