|
|
|
|---|---|
| Går det bra å svetsa fast ett rör för olje returen i motor blocket, tänkte på de här med gjutjärn å svetsa brukar inte bli så bra i ett grenrör | |
|
det kanske håller ett tag men till slut spricker det.. och oftast så hjälper det inte att laga sprickan för att det spricker brevid sen. alltså det rekomenderas inte.. Mvh Jojje |
|
|
det kanske håller ett tag men till slut spricker det.. och oftast så hjälper det inte att laga sprickan för att det spricker brevid sen. alltså det rekomenderas inte.. Mvh Jojje |
|
|
Det går säkert att svetsa men det är nog inte helt okomplicerat! Jag är ingen expert men skulle gissa att godset måste värmas innan svetsningen för att undvika risk för sprickbildning efteråt! När jag monterade turbo på min SAAB 99 i mitten av 70-talet borrade jag hål i växellådan (växellådan är också oljetråg i dessa bilar) och gängade upp hålet. Sedan gängade jag i en nippel samt tätade gängorna med LockTite. Det är ju litet tunnt gods men drar man åt "löst" och tätar/låser med LockTite funkar det ändå. Visserligen var det aluminium i SAAB:en men det borde i princip inte vara någon skillnad att göra likadant i gjutjärn! Per L |
|
| Går bra att svetsa. | |
| Som sades tidigare, borra å gänga e en snabb å bra lösning, e väl vanligast. Läter krångligare att svetsa, men visst går det med en övergångstråd, men kör på att borra, inget tryck att snacka om, så d räcker bra. | |
| borra ca 24-24,5mm och gänga R3/4" | |
|
Svetsa går utmärkt. Vi har svetsat med mig på dom flesta. Men på min race maskin svetsade jag med speciell gjutjärns elektrod till Tig svetsen. Är ju inte så lätt att gänga och borra snett in i blocket... |
|
| ok, då bränner jag dit ett rör med mig-svetsen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stopp o belägg, det krävs skicklighet och yrkeskunnande för att svetsa gjutjärn, speciella gjutjärnselektroder till elsvets exempelvis samt att det ska värmas och ska svalna sakta inlagt i isolering . Det är om man lagar sprickor mm, och är man okunning så kan man skapa sprickor istället. (Ja jag har svetsat yrkesmässigt under många år) ///MVH Hasso Länk |
|
Nej nej... Jag tycker att Loka ska ta å "bränna" ditt ett rör.. för att sen se vad som händer.... Mvh Jojje |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
AHA du menar i rent vetenskapligt syfte :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Haha...jag tror att jag jängar i stället då :) Tackar för svaren |
|
|
Hasso: Ja precis... för alla andra verkar ju veta att det ÄR helt OK att svetsa gjutjärn... Men det är ingen som vet hur man ska gå till väga och vad man ska avända? Gjutgärn innehåller mycket kol och är väldigt sprött = känslig. Loka: Ska du svetsa så gör det med nickelbas pinnar! bara en LITEN sträcka i taget typ 2-3 cm och sedan purra. Även inconel 182 funkar bra men ren nickel är bäst! Mvh Jojje |
|
|
24 cm.... Det räcker gott och väl med ett 19cm borr och 1/2" rörgänga.. själv åkte jag till en mek verkstad och fråga vad dom skulle ha för jobbet.. 400:- kostade det och då planade han runt gängan så edt tätar ordentligt... helt klart värt pengarna.. Tack Peter.. :) // Rosen |
|
| hmmm.....24cm.....var då?...blockets tjocklek?.....=oD | |
|
japp tjockleken... så slipper man köpa sänkfjädrar fram ;) // Rosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.