|
|
|
|---|---|
|
En säljare på BMW Solna säger att e46 Coupé alltid har sportchassi. Så om man väljer till M-Sport paketet så är det ingen skillnad på chassit. Stämmer detta? /Tobias | |
|
sportchassi har varit standard på e46 coupe fram tills förra året om jag förstått de rätt. De är iaf inte standard på de nuvarande faceliftade couperna. Och nej, de är ingen skillnad på m-sportpaketets sportchassi o de vaniga sportchassit. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| I Finland har M-Sport II paketet alltid innehållit uppgraderat chassi, också jämfört med coupéns standard sportchassi. Ingen aning om hur det är i Sverige men Wendtan brukar ju kunna sin sak :) | |
|
M-Sportpaket II har andra chassi komponenter. I alla fall enligt ETK när vi tittade på främre länkarm. Wendtan brukar som sagt ha rätt. Men i detta falla hänvisar jag till ETK. Det kan ju vara så att jag såg väldigt fel. Men å andra sidan var vi 3 st som tittade och en av dem var BMW mekaniker. Den länkarmen vi tittade på stog det "Länkarm endast till M-paket II" och den har en hel gjuten pinne som går upp i stödarmpar mojängen. Dem andra har ju en led där med gummi och skit. Dem hade en sådan hemma och jag tittade på den till och med. Helt annorlunda dem länkarmen jag är van vid att se. Har ju bytt 3 st så jag börjar bli bra på dess konstuktion. Kan inte någon med ETK bekräfta detta? Mvh Kristian |
|
|
Okej Pojkar, Detta ämnet har varit uppe förrut. På bmw språk är Sportcahssi och m-sportchassi något som rör fjädrar och dämpare. Dessa skiljer sig INTE mellan ovan nämnda modeller. Angående andra länkarmar i m-sportpaketet har även det varit uppe förrut. Då bestämde jag mig för att reda ut de hela. En god vän har den 325 Cab E46 med M-sport paket. Vi kunde efter att ha fått tillfälle o hissa upp båda bilarna konstera följande: Vi hade samma fjädrar och dämpare från Sachs, dvs Bmws sportchassi. Länkarmarna såg identiska ut och hade samma serienummer. Kräningshämmarna var identiska osv. En sak som slagit mig i efterhand är dock detta, i ett vagt minne så tycker jag mig se skillnad på länkarms modellerna sen min 328. De skulle kunna vara så att 330n blivit begåvad med m-sportpaketets länkarmar "standard" pga den kraftfullare motorn. Detta är dock ett antagande från min sida. Om man kikar på bmws hemsida så kan man se vad som ingår i m-sport paketet: M SPORTPAKET (endast med komfortpaket): Tillgängliga lackeringar: Imolaröd, Orientblå, Titansilver, Mystikblå, Silvergrå, Oxfordgrön, Safirsvart, Svart, Alpinvit. Klädsel: Laser/Alcantara Svart/Antracit. Sportchassi, Sportstolar, M lädersportratt (Lädersportratt vid SMG-växellåda), Interiörlister Alu Black Cube, Innertak i antracit, kortare växelspak (vid manuell växellåda), Instegslister med M-emblem, M fotstöd (förarsidan), M aerodynamikpaket inkl bakluckespoiler, Shadowline högglans, Strålkastarinfattning i antracit, M lättmetallfälgar Dubbeleker 68, 17 tum. De listar sportchassi eftersom de numera inte är standard på coupen. Om de rört andra komponenter tror jag inte de varit sena med att ange detta. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
M3 har en bärarm som bara används på M3:orna! 330Ci har samma (modifierade) bärarm som övriga E46-serien. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta är fruktansvärt skumt. Jag tror på er, men samtidigt har jag ju hållt i en helt annan typ av länkarm än vad som sitter på min typ av bil. Det stog i ETK att den länkarmen jag hade i näven endast är till för bilar utrustade med M-paket II. Imorgon ringer jag BMW mekanikern så får han ge numret till den vanliga "länkarmen" och till den som ska sitta på "m-paket II" har dem olika nummer så måste dem vara olika? Någon med ETK har lösningen. Efterlyser någon med ETK tack. mvh kristian |
|
|
Har funnit något i närheten: Länk mvh kristian |
|
|
Alf: Din länk säger ju bara att dessa "super bussnignarna" inte passar m-bilar. Jag har för övrigt läst mycket gott om Powerflex bussnignarna på e46 fanatics. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Det har du helt rätt i. Var väl trött och drömde. Mvh Kristian |
|
|
Okej här är svaret från en verkstadsmästare på BMW Hej Kristian. Det är olika länkarmar om bilen är utrustad med M sportpaket 2 utrustningscode s338a. Artikelnr för standard är 31126758519 vänster. 31126758520 höger. artikelnr m-sport 2 är 31122282121 vänster 31122282122 höger. det är samma länkarmar på samtliga e46 förutom M3. mvh Kristian |
|
|
Frågan till BMW ställdes: Hej XXXXXX Jag sitter i en diskussion angående e46 länkarmar. Skulle verkligen behöva din hjälp. Eftersom du har tillgång till ETK har du svaren. Vi diskuterar följande: 1. Är det samma länkarmar på en e46 3-serie med M-paket som den utan M-paket? Skulle i så fall vilja ha reservdel numret på länkarmarna får båda bilarna? 2. Har 330 andra länkarmar än andra 3-serie bilar? Förstår att det känns tämligen onödig diskussion, men nu är vi rätt så oeniga om vad som är rätt. Mvh Kristian |
|
|
Wendtan: Är du helt säker på att det var samma nummer på din polares 325:a med m-paket? Johan B: Vart har du fått info om att det är modifierade länkarmar på 330? Om dem "verkligen" är modifierade ska sådan installeras på min bil. För jag är så trött på dessa länkarmar! Det verkar vara mycket spekulationer gällande 3-serien? ETK är bibeln så är det! Mvh kristian |
|
|
Alf: Svar ja. De var exakt samma nummer. ETKn är bibeln, men allt i bibeln är inte rätt :) Skämt o sido, jag är väldigt övertygad om att De inte monterar dessa "specifika" länkarmar på bilar med m-sportpaket. Ja ska dock försöka forska vidare i saken, någon med hela m-sportpaketet från fabrik på detta forumet? Ufo kanske? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Alf, med "modifierade" menar jag de förstärkta armarna som är genombrutna (ser ut som en böjd stege). Tidiga E46:or har en "solid" länkarm som ser ut som en boumerang, utan förstärkningsstag. M3:orna har en egen konstruktion på länkarmarna och de kostar mer än 1000kr mer per styck. Exakt vad som skiljer dem åt från standardlänkarmarna vet jag ej, men kan tänka mig att det bland annat är andra (och inte lika känsliga men mer ljudliga) spindelleder som på M3-E36:orna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den skillanden jag fysikst såg var att själva styrleden var stum. Inkapslad i plåt. Helt stum alltså man ser detta enklast underifrån. Kanske någon smart verkstadskille har bytt din till denna typ av länkarm. Därav har ni samma länkarm. kan du minnas om du såg om styrleden var gummi upphängd eller stum. På standard sitter pinnen runt gummi. Kollade med en kille i säffle som kör e46 på bana. Och frågade honom. Han sa att standard länkarmen klarar 2 varv på banan. sedan glappar den i styrleden. Sedan han satte på M-paketets länkarmar har inget glapp uppkommit. Dessutom sa han att bilen styr direktare med den typ av länkarm. Som han sa "Stor skillnad. Mvh Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja och här har vi en 330C utan sportchassie :)) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jo, men när något vassare är monterat orginal och man väljer bort det så får man skylla sig själv :) Alf: Så kan vara fallet, ska som sagt forska vidare. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.