|
|
|
|---|---|
V12 LeMans |
24 timmars på Ringen , samtidigt som Le Mans-racet . Länk live! Stuck-BMWn leder efter 4 timmar , :) "Dackevall-Volvon" krockat . |
|
Går även på DSF live,har åkt med bmw car cam ett tag nu synd på vädret bara. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
sökte på parabolen idag som en tok för att hitta DSF men icke sa nicke. Hade varit ball att se lite på tv när men inte kunde åka ner.. Hoppas verkligen dom kan behålla ledningen ända in i mål med sina GTR, förra året gick inte lika bra. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
Dubbelt BMW på Ringen och trippel Audi på Le Mans! Hans-Joachim grät av glädje efteråt! Tom Kristensen vann för sjätte gången, han har nu lika många segrar som Jacky Ickx, ska det bli en sjunde seger nästa år? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
V12 LeMans |
Sörpan : Hans-Joachim är en av mina favoriter , alltid glimten i ögat . Han har väl kört de flesta tyska racingbilarna i "nutid" . Ja , jag tror inte att det var Tom Kristenssons sista LeMans-seger . Men det ger sig om R8 är med nästa år , hade varit kul med lite ny bilmodeller , t ex "Audi-koncernens Lamborghini Murcelago R-GT gjorde ju bra ifrån sig i debuten i FIA-GT (utom tävlan) . Prodrive-Aston-Martin och Maserati MC12 lär väl dyka upp nästa år . Hade varit kul med en race-Carrera GT , och varför inte en race-Koenigsegg , :) . |
|
Genom BMW:s nyhetsbrev fick jag följande racerapport från Richard Göransson: Trasig koppling stoppade Göransson i 24-timmarsloppet En trasig koppling stoppade Richard Göranssons planer i 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland i helgen. Istället för en långt framskjuten placering -– både totalt och i A3-klassen – slutade Richard och teamet på en hedrande 61:a plats totalt. – Vi låg runt 25:e plats när vi tvingades byta kopplingen. Det tog två timmar i depån och sedan var racet kört, suckar BMW-föraren. Vädergudarna var inte riktigt på förarnas sida i årets 24-timmars lopp på racerbanan Nürburgring i de tyska Eifelbergen i helgen. Regnet öste ner och det ställde till stora problem för många när det gällde däcksval. Så även för Richard Göransson och teamet Engstler Motorsport. – Regnet var det enda som var tråkigt och det gjorde att banan var otroligt svår att köra. Det var torrt och blött om vartannat, säger för 25-årige Richard Göransson, ledaren av årets STCC. Drygt 200 tävlingsbilar kom till start i det 32:a 24-timmarsloppet – av många ansett som en av världens tuffaste motortävlingar. Och teamet Engstler Motorsport – som förutom Richard bestod av tysken Franz Engstler, holländarna Donald McLenaar och Tim Coronel (bror till Tom Coronel som kör i ETCC) – hade en tuff målsättning. Aningen för tuff skulle det visa sig. – Vi siktade på en pallplats i A3-klassen och vi såg ut att kunna klara av det när kopplingen gick sönder, förklarar Richard. Efter åtta körda varv var Göransson och kompani på 60:e plats i sin BMW 320i, men teamet körde upp sig och efter drygt åtta timmars körning var de uppe bland de 30 främsta bilarna i racet. Men då tvingades bilen in i depån med en trasig koppling. – Otroligt tråkigt. Ute på banan gjorde alla förarna i teamet bra insatser, men inne i depån gick det lite sämre. Det tog runt två timmar att byta kopplingen och den tiden gick det bara inte att jobba ikapp, förklarar Göransson. Depåstoppet gjorde att teamet halkade ner till 147:e plats, men tack vare strålande körning av bland annat Richard blev det till sist en 61:a plats totalt och en sjätteplats i A3-klassen. – För min egen del tycker jag att det gick hur bra som helst, säger Richard. Hur var det då att köra på natten, Richard? – Det var klart annorlunda. Jag gick ut runt klockan tre på natten. Det spöregnade och över vissa delar av banan låg det tjock dimma. Som om inte det var nog immade hela bilen igen och jag fick sitta och torka rutan medan jag körde. Men efter ett depåstopp blev det bättre. Hur som helst var det jäkligt roligt. Vad säger du om 24-timmarsloppet som tävling? – Det är det lustigaste racet jag har kört, det är så otroligt många bilar som kör samtidigt och så många ”glada amatörer” bakom rattarna. Banan är 2,5 mil lång och det är över 200 bilar i startfältet, så det är många som ska tampas på banan. Det är helt klart en svår och riskfylld bana, och racet gav verkligen blodad tand. Och resultatet – 6:a i A3-klassen och 61:a totalt? – Lite synd, för att jag tror att vi skulle kunnat haft en framskjuten placering om allt fått vara helt. Men jag ser detta som en bra erfarenhet och en bra merit att ha i bagaget. Men det blev ändå BMW i topp i tävlingen. Eller rättare sagt två BMW-bilar. – Ja, det verkar som att BMW hade en grym strategi – strået vassare än alla andra. Sedan är ju BMW M3 GTR en grymt bra och snabb bil, och förarna är ju inte direkt dåliga på att köra heller, säger Richard. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.