AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.510

Byta innertak samt klädsel på tacluckan

Jag funderar på att byta till M5 mörka innetak och funderar på hur besvärligt det kan vara. Själva innertaket har jag förstått är relativt "enkelt", det jag mest funderar på är den tygbiten som sitter på takluckan. Jag behöver även byta listen runt takluckan så det kanske man kan göra samtidigt?

Någon som har varit med om nåt liknande och har lite tips?

Synpunkter på att montera in ett mörkt tak istället för ett ljus emottages tacksamt samtidigt...

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Det går att måla.
Har målat 3 bilar, och resultatet är väldigt bra.
En billigare metod jämfört med M-innertak.

Plast detaljer sprayades med Hagmans matsvart.
Tyget målas med vattenbaserad stugfärg, spädd 50/50.

Har även bytt ut innertak, men jämför man kostnaden så rekomenderar jag att måla.

För bilder mm, hör av dig via mail.

Micke
Länk
Reven
Jag blev lite intresserad av bilder när jag läste detta! har du lust att skicka till mig också? joakim-fahlen@tyko.nu... sitter färgen kvar bra? ser det målat ut eller ser det ut som svart tyg?

//Jocke

"Den Spanska reven rev en annan rev"
Nu känns det lite som att vi glider ifrån frågan lite.., taket finns redan men skall alltså dit. Stugfärgen hamnar på stugan min ingen annanstans ; )

Jag är framförallt nyfiken på hur klurigt det kan vara med tygstycket på takluckan men andra tips om byte är oxå intressant.

Johan S
www.bimmer.se Länk
Nej,, det är inte så krångligt att byta innertak.
Om du har lite mekvana så klarar du nog det.
Du ser hur det sitter fast då du håller på.

Micke
Länk
Nu har jag fått tips om att måla och att det inte är så svårt..

Men jag skulle gäran vilja ha ett svar på det jag frågade om nu någon har varit med om det?

Ingen som demonterat takluckan och kanske till och med klädseln på den? Som sagt innertaket fasar jag väl inte för men takluckan verkar klurigare, både att få av och att få bort klädseln från.

E34 -89 gäller det...

Johan S
www.bimmer.se Länk
Går det att måla inredningen alltså? Jag har brun överdel på mina dörrsidor, skulle vilja göra dem svarta. Funkar det med bra resultat? Nån som kan visa bilder?
pcdoktor: Det är mycket enkelt att demontera innertak och taklucke klädsel.

*Ta bort täckpanelerna för A, B och C stolparna (sitter med clips, bänd försiktigt loss dem)

*Skruva bort alla takhandtag och solskydden.

*Lossa innertaket från de tre clipsinfästningarna precis framför bakrutan.

*Öppna takluckan helt. Stå utanför bilen och titta så ser du små infästningar runt om öppningen. Tryck ner en rak mejsel och lösgör samtliga. Nu är innertaket löst. Det tas smidigast ut genom nån av bakdörrarna med framstol rejält framskjuten.

Takluckeklädseln sitter fast med två hakar i framkant av takluckan. Lösgörs med två fingrar.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.