AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
448

vad tycker ni om en 6-växlad låda

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Har funderat på att slänga in en 6-växlad låda och en bakaxel från m3-96 är det någon bra ide..
nån som har någon erfarenhet kanske prövat det på sin m3...
Kör själv en 94...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har inte sett någon M3 med det, men däremot en M5 3,6. Han som hade den hade bytt till den 6-växlade lådan från en -95:a. Jag har inte en aning om han bytte ut något mer. Kanske går att göra med med M3:an. Skulle vara kul att veta om man måste byta ut något annat i samband med växellådsbytet för att få det att fungera.

//Schnitzer
Lotus Samuel
Tror att det bara är att slänga dit lådan som den är. Men behåll bakaxeln från 94:an så blir den riktigt pigg. eller va det tvärtom det va?? Nu blev jag tveksam. Skiljer ju i utväxling iallafall. Bara å testa =)
Bättre att köpa en 96:a. Eller?

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Pengar har jag om jag nu vill ha en 96a.
men jag har hört att vanosen krånglar rätt så ofta med dem.
Och det skulle ju vara häftigt med en 3.0 6vxl..
TED
Jag monterade en 6 petad låda, kardan & klump på min M5-93 med 3,6á och det var inga problem!!!!!

Har funderat på att slänga på det på min -94 M3 då jag hittat låda, kardan, och klump för rätt pengar!
TED:)

Äntligen någon som provat!

Hur gick förvandlinge på M5'an till? Passar allt direkt? Förändrad prestanda?

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Sluta att sprida denna myt om att det rasar en 3.2 dubbel-VANOS om dagen i Sverige.

Se följande diskussion
Länk

skulle nu m3efl hitta en massa rasade dubbel VANOS:ar så vill jag gärna höra detta men då är det förstahandsinformation som gäller inte vad någon hört.

Jag har däremot hört att M3 or innan 96 med 6-vxl låda drar 3.5 liter/mil minst ;) få se om vi får samma ryktesspridning på denna "sanning" också.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
BMWM3CAB..
Om 96 drar 3.5liter milen stör inte mig så länge bilen går braaa..
Men man har fått höra så mycket om att vanosen går sönder o bilarna e inte äns 5 år gamla..
Men jag har aldrig hört någon som snackat om att 3.0:ans vanos pajat konstigt eller???
TED
Bayerische motor:

Inga modifieringar behövs... bara att bulta på!

/Mvh S8TED
m3efl, jag har ingen som helst aning om det är vanligt efterson jag inte frågat någon verkstad. Däremot så minns jag faktiskt en importerad 93:a som VANOS:en hade skurit på. Den stod på Hackefors bil i Linköping och jag pratade med verkstadschefen. Han sa att den gått på 4 cylindrar men eftersom killen som köpte den tyckte att den gick bra som faaan hade han inte märkt detta.

Rep. landade på 60 papp 1995 eller nåt - allt enligt förstahand och jag tittade på bilen också.

Jag tror och jag vill poängtera detta med att tro. Eftersom det är en mycket mer komplicerad konstruktion med dubbel-VANOS säger väl någon borde det väl vara en större risk än att en enkel VANOS skall paja. Det säger dock inget alls om den absoluta risken som ju kan vara så nära noll du kan komma.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
BMWM3Cab...
Okej då är det här den första bilen jag hört att vanosen gått sönder..
Men om vanosen skulle gå sönder kan man inte hitta någon annan vanos o byta ut den trasiga det skulle nog vara billigare än att gå lägga ut 50-60 lax...
Jo, men jag tror att det var maskinskadeförsäkringen eller nåt som täckte kostnaderna. Håller med fullständigt, att ta allt nytt och låta auktoriserad BMW verkstad stå för reparation är väl en typiskt försäkringsbetald skada.

Tror som det står i diskussionen som jag skickade tidigare alternativt i någon annan på ämnet det logiska i att om man servar och inte ligger på varvtalsbegränsningen mellan varje rödlyse varje fredag och lördag utan att ens låta motorn komma upp i temperatur för att man inte fattar bättre, då ryker nog det mesta VANOS eller icke-VANOS.

Jag ser alltid till att få arbetstemp innan jag går över 3.5k. Kanske är fånigt men jag tycker att jag inte har så bråttom ....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.