AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
788

Ram och vevlagerbyte

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Hej jag har en fundering ang. nedtagning av tråg på min 535 -91 med M30B35 motorn.

Ska byta ram och vevlager samt oljepump och har börjat rivit ner, men nu verkar det som jag måste ner med framvagnsbalken för att få ner tråget. släppt på motorfästerna och hissat motorn men det verkar inte räcka? Är det något som gjort det här förut?

// Tack på förhand.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skall bli spännande att höra hur du byter lagren till bakersta ramlagret om du inte tagit bort svänghjulet!
Här sitter ju tätningsringen mot svänghjulssidan och tar du bort ramlageröverfallet skulle jag gissa att det blir svårt att få dit överfallet igen utan att tätningsringen kommer i kläm när du skruvar dit överfallet!
Jag har i alla fall aldrig vågat skruva bort det överfallet när svänghjulet sitter kvar!

Hur det går på din bil att få bort oljetråget vet jag tyvärr inte men på min 3.0S -72 är det inga problem även om det är en hel del lirkande innan tråget är borta!

Förresten har det hänt något som gör att lagrena är dåliga? Normalt sett håller både ram och vevlagrena väldigt länge. På min 3.0S bytte jag lagrena vid ca 20.000 mil när jag ändå hade isär motorn och sedan har jag kört 45.000 mil ytterligare utan att det finns några tendenser till dåliga lager. Dock har jag bytt oljepump en gång (ca 20.000 mil sedan) då den skar ihop!

Sedan jag kalibrerat min oljetrycksmätare visade det sig att jag har mycket bra oljetryck vid alla varvtal och oljetemperaturer. Inklusive på tomgång!

Per L
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
På E34:a vet jag inte, men på E30 var jag tvungen att släppa ner tråget en bit och sedan lossa oljepumpen för att släppa mer den i tråget. Då först kunde jag ta ner tråget.

Vet inte om detta hjälper dig...
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Per L: Nu har jag ingen aning vad du pratar om. Har precis fått isär allting och 6:ans lager och överfall skiljer ingenting mot dom andra. Inte svårare att få isär eller ihop.

Byter pga att reduceringen i oljepumpen var kass så den stog och läckte. Och eftersom jag åkt med dåligt oljetryck ett tag så visste jag inte hur lagerna såg ut. Dessutom kommer bilen turbokonverteras i vinter och då skulle lagrerna vilket fall ha bytts.

Kan även tala om att motorn behövdes lyftas ca 5 cm för att få bort tråget.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
_Jimmy_:
Jag förstår att du har svårt att förstå mig!
Jag är nämligen helt ute och cyklar! Jag blandar ihop BMW-motorn med en annan jag också mekat med mycket.
Den packbox som jag pratar om sitter ju i en separat aluminiumhållare som jag tror inte har med 7:e ramlageröverfallet att göra!

Per L
Paap Reeder
Hej!
För ca 10 år sedan bytte jag samtliga vev + ramlager på min M535:a/E 28.
Behövde bara lyfta motron "till sträckta motorkuddar" för att få loss tråget.
Inget problem vad jag minns med bakre lagret.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.