|
|
|
|---|---|
|
HEJ Har sökt på forumet men ändå inte blivit riktigt klok... Jag bytte framruta i veckan och nu vid första regnskuren upptäckte jag att regnsensorn är helt död! Sensorn verkar ha blivit blind... När man söker på forumet kan man läsa att det tydligen kan behövas någon form av omprogramering av sensorn? Någon annanstans påstås det kunna vara problem beroende på "pirat"-ruta (ej BMW original). HJÄLP! /Jonas | |
|
Det är en särskild ruta till bilar med regnsensor, vet inte exakt vad som skiljer men jag antar att det är något optiskt 'special' där sensorn sitter.Du kanske fått fel ruta?? /// Gunnar E. |
|
|
Tack för svar! Rutan är anpassad för sensor och den ser identisk ut med den förra frånsett att det endast står "Sekurit" nere till vänster. På originalet står det ju "BMW Sekurit". Jag pajade förra rutan genom att slå huvudet i backspegeln i samband med invändig putsning... Är sensorn känslig, kan den pajat av smällen? Tacksam för fler svar! /Jonas |
|
| Börja med att åka tillbaka till firman som bytt vindrutan och be dom kolla sensorn,så att den är ordentligt kopplad osv.Det brukar aldrig strula med sensorn till Bmw vid ett rut byte.Det kan ju va så att när sensorn har varit bort kopplad så behöver den kalibreras typ men som sagt vi byter många sensor rutor i veckan och har aldrig släppt iväg en bil där den inte funkar. | |
|
Något originellt sätt att paja en ruta, får jag säga... ;-)) (Själv har jag pajat en bakruta på en E34 en gång, när jag skulle montera solgardin och slant med skruvmejseln.) Kan inte tänka mig att sensorn skulle paja av 'nicken' dock, tror snarare som Ufo att den inte blivit korrekt ansluten igen. En snabb avläsning av diagnosminnet med DIS+ på en BMW-verkstad borde ge besked om du inte hittar problemet med 'optisk felsökning' (dvs att titta på kablar och anslutningar). /// Gunnar E. |
|
|
Hej igen! Idag byttes rutan för andra gången och vips! Nu fungerar regnsensorn!! Enligt glasmästaren har man haft problem med felaktiga regnsensorglas... Något jag såg när jag körde därifrån är att den ruta jag fick nu är BMW-original, den förra stod det bara SEKURIT på. Hursomhelst, nu är jag nöjd och regnsensorn har fått synen tillbaka! Tack för Era tips! MVH Jonas |
|
|
När man byter regnsensor på BMW så får man betala arbetstid för kalibrering av regnsensorn. Kan vara detta som missats. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.