|
|
|
|---|---|
| Hur är det med V12:an i E38:an? När man läser alla möjliga trådar om elektronisk härdsmälta på V12:an i E32:an så blir man lite rädd för en E38 750. Har E38:an bättre motorstyrning eller? | |
|
Hej Tor. Jag tror att ryktet om V12:ans elektroniska bekymmer härstammar från den första tiden (-88 till -89) då BMW fortfarande var mycket försiktiga med sin nya motor. Man byggde in en stor säkerhetsmarginal mot både "skenande motorer" (första drive by wire-motorn i en bil) och skador pga att motorhalvorna inte gick i takt, och fick då ett rykte om sig att vara opålitliga. Elektroniken var helt enkelt känslig för störningar vilket gjorde att EML gick in i nödprogram för minsta lilla störning! Detta fixades dock till inför -90 års modell och kunde även efterjusteras på tidigare modeller, dock till en rätt saftig kostnad. Det är också från den tiden ryktet om att BMW:s V12 kan gå på 6 cylindrar kommer, om programvaran kände att motorhalvorna inte "gick i takt" stängdes helt enkelt ena halvan av! Detta är dock historia, jag har haft både E32 750 och är nu lycklig ägare till en E38 750, inte haft några som helst problem i den vägen. När jag frågade min gamla kompis (som nu har en BMW-verkstad söder om Stockholm) om jag skulle välja 740 eller 750 när jag bytte senast, var svaret "Det är väl inget att fundera på, 750 så klart! Den håller mycket bättre!" Jag tror på honom, en motor som i normal användning sällan varvar över vad som är normalt tomgångsvarv för en japan bör ju hålla rätt bra! Min E32 750 hade gått 44.000 mil när jag sålde den för 2 år sedan, går fortfarande som en dröm. Hoppas detta inlägg tar bort lite av "Magin" kring BMW´s V12, det är inget konstigt med dom, bara ekon av normala barnsjukdomar för en helt ny motortyp för 15 år sedan. MVH Fenmerca |
|
Paap Reeder |
Hej Tor! ... bara ett tillägg: M70 och M73 fordrar sin service. Görs inte den "sunkar" motorerna ihop ganska fort eftersom det dock handlar om spitze. Precis som med min hushållsträning så räcker det 1-5 /ggr per månad för vettig kondis men skall jag vinna 400 m fritt måste jag pyssla om kroppen mycket mera regelbundet. Många som köper V12 / E 32 har inte riktigt råd eller intresse eller lust att ta hand om denna spitze. MVH /// Paap R |
|
Jag hade tidigare en 750iA -92 och hade inga EML eller motor problem med den! (förutom ett tändstift) Men nu har jag gått och funderat på en E38:a och tänkte bara kolla av om det är stul med dom! Men det verkar som att man kan våga satsa på en sån! Vad är det för skillnad på en M70 från -94 och en M73 från 95-96? Jag vet att MB:s V12 inte har någon EML utan halvorna komunicerar med hjälp av CAB-BUS, är det så på E38:an också? |
|
svardska |
Ja vad ska man tro egentligen? Man hör hela tiden om en massa problem med EML osv. Min häck har gått över 30k nu och rullar på utan minsta krångel. Fungerar utmärkt! aldrig några felmeddelanden. Dom enda problem jag har haft är rent mekaniska vxllåda, stödlager, stötdämpare mm. En mkt driftsäker vagn enl mig i alla fall. Jag har en e32á-89 |
| Någon som vet om E38:an har EML eller CAN-BUS som håller samman "dubbel-sexan" | |
| Nån som vet fler skillnader/likheter? | |
|
BMW kallade nog sitt system för att synka de dubbla motronic systemen på tolvan för EML även på E38. Det blev dock BUS baserat på denna modell och är väldigt driftsäkert. Skillnaderna är små mellan M70 och M73 Högre komp. 400cc större motor, ny motorstyrning, annat utförande på vevhusvent och oljepåfyllning. grenrör av dubbelväggstyp. |
|
| Ok! Tack för svaren! Då törs jag kanske köpa en 750! Vi får se!? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.