AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.142

Vart köper man krockade bilar?

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Vart tar alla krockade bilar som försäkringsbolagen tar hand om vägen?
Går det köpa loss dessa bilar eller går dom direkt till skrotning?
Har paratat med ett par skrotar och dom påstår att man inte får köpa "hela" krockskadade bilar p.g.a att chassinummret inte får användas igen.

Har för mig att det blandannat finns firmor i tyskland där man kan köpa "hela" bilar, kan man då importera dessa som reservdel eller krävs det en massa konstiga papper och intyg?

Mvh Daniel
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Klart det går att köpa en krockad bil... det finns mängder av verkstäder som köper krock- och stöldskadade bilar från försäkringsbolagen för att reparera upp och sälja.
Har själv köpt ett par sådana bilar (stöldskadade som blivit av med inredning och andra lösa delar), som köpts från försäkringsbolag och gjorts i ordning av en firma.
Tror dock försäkringsbolagen av princip bara säljer till näringsidkare, privatpersoner göre sig icke besvär.

Däremot går det inte att köpa en komplett bil som avregistrerats, dvs 'skrotats' i bilregistret - där är kollen rätt hård på de auktoriserade skrotarna.

/// Gunnar E.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Många gånger så har försäkringsbolag och stora skrotare avtal. Tex här nere vet jag att Harrys tar det mesta i bmw väg..pga bmw skicka dit dom nyare bilarna.
Men jag och någon kompis har gjort så att vi har köpt allt på bilen utom id..och lämnat tillbaks den rensade karossen när allt vettigt är taget, men då har det rört sig om små skrot firmor.

Om jag har fattat det rätt, så är det bara att hämta hem en bil från tyskland...rensa den och pressa det som blir över. Man får inte några skrot pengar men den pengen är så försvinnande liten ändå.

För du ska komma överdelarna på den, inte bygga upp den igen...eller?

/Pelle
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
nej, jag ska inte bygga upp den, är ute efter ett komplett elsystem med boxar och givare för att flytta över till en annan kaross.

Nån som har nån adress till nån sida med krockade/skrotade bilar i tyskland?

Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.