|
|
|
|---|---|
|
Verkar onekligen som om man absolut skall låta bli M3 E46. Denna motor verkar ju inte äns fungera bättre efter garantireparationerna. När man ser Jasons sida med alla rasade motor blir man smått avskräckt. Några synpunkter? Däremot enligt vad man har hört så är M3 3.0 / 3.2 E36an vara en mycket tryktålig motor som sällan ger ifrån sig några problem. Dock så är ju en E36a i nuläget en ganska gammal bil och man får dras med diverse andra fel på bilen. Dock ser jag denna som ett bättre köp om man skall lita på vad som skrivs på alla forum. Tycker att det är mycket dåligt av M att bygga motorer som rasar. De borde ju testas hårt innan de säljs. Jag menar 2-3k mil måste de väl kört med testbilarna? Det är nästan så att man sneglar på en Merceds C55a AMG istället. Vilken har lika eller bättre prestanda för samma pengar. Men så är det ju en mercedes med och de som följer med den är ju inte direkt utseendet. Inte ful men inte heller direkt snygg som en M3a. | |
|
Efter att ha läst ditt inlägg så verkar det som alla M3 E46 maskiner rasar, enbart en tidsfråga. Detta är givetvis inte fallet. Men visst, BMW har haft en del problem med maskinen ifråga men det är säkert åtgärdat idag. Själv så hade jag inte haft några problem med att köpa en M3:a. Titta på Johann här på forumet, han tävlar med sin M3:a på ringen. Sen gäller det givetvis att köra motorn och oljan varm innan man börjar varva etc... |
|
|
Självklart. Jag menade inte ALLA men för många. Japp klart man skall värma upp en mtoro som ligger så nära gränsen för vad som är möjligt. Trots det så är den ju ändå byggd för "vanligt" folk så den skall ju tåla att det inte finns en servicedepå efter varje sväng man vart ute. Samma med M5 E39an som verkar ha stora problem. Det är ju faktiskt så att denna sidan gör att man blir avskräckt: Länk Den bevisar ju tydligt att något är fel i motorn. Frågan som jag fortfarande inte lyckats hitta svar på är om det är så att efter sakerna är bytta att om den sedan går problemfritt och saken är ur världen. Men dessvärre verkar det ju inte bara vara 00-01 bilarna utan även 02 och 03... Har iofs inte så stor koll på mercedes men en C55 AMG har ju nästan samma specar. Skulle vara roligt att veta hur de står sig i kvalite. |
|
|
Håller med om att man läser mycke om E46:an o E39:an här men oxå är det ju så att detta är aktuella bilar som går att köpa nya(ej E39) o sedan går sönder, Att en E36 rasar nu som är äldre bil kanske inte blir lika intressant o skriva om när bilen slutade tillverkas för 5 år sedan, hade dock det här forumet funnits 1995 så hade det säkert stått en del rubriker med trasiga E36:er... Bara en tanke... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
xAyiDe: Läste du hela den sidan ? Om du hade gjort det så hade du läst detta med. "FAILING ENGINES: BMWNA is aware of reports of failing M3 engines and is investigating the problem, which seems to affect both SMG and Non-SMG models. No recall is planned(fear of wide-spread panic). He did mention that initial reports indicate that the blown engines seem to share a common problem, over-reving" En del av dom som har postat försöker ju medvetet förstöra sina bilar, Bara som ett få exempel. 1.Way back when I first broke my car in, I noticed it didn't cut in at 8000 reliably 2.I took a video camera with me last night and filmed several consecutive runs. The first let me go WAY past redline. 3.-Malfunctioning Rev-Limiter Allowing Engine To Exceed 8000 Rpm In An SMG M3 - Caught On Film. Visst har dom haft strul med en del bilar, men långt ifrån så många som du tror. Av alla dom som har rasat sin motor, tror du att samtliga dom beror på tillverkningsfel ? Inte en chans. Det hade varit intressant att få statistik på antal sålda/rasade bilar, och sen få reda på hur många som har rasat motorn själv. Men det lär vi tyvärr aldrig få veta. xAyiDe: Intressant att du tar upp Mercedes som jämförelse. Det är mycket bättre att köpa en Mercedes.. då slipper man ju köra bilen, framförallt pga att den står på verkstanden mer än vad du har den. Om den nu mot förmodan inte står på verkstaden så rostar den sönder mitt framför dina ögon. Mitt exempel ovan är inte hämtat från tomma intet, jag har en väldigt god vän som endast köper nya mercedes. Hans förra bil (-01a)var knappt tre år när det fanns gott om rost på flertal ställen. Rosten åtgärdades inte av Mercedes. Hans nya bil (-04a) har varit på verkstaden mer än vad han har haft den för diverse fel. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Jag måste (tyvärr) skriva under på Andreas inlägg här ovan, gällande kvalitén på Mercedes Benz. Kvalitén verkar enligt de flesta experter ha fått sig en REJÄL törn, tack vare att företaget försöker spara pengar. Har också bekanta med helt nya Mercor där bilen stått väldigt mycket på verkstad. Trasiga kompressorlager på de bilar som har kompressormatning verkar vara standard, liksom grova elfel (C-klassen) och otroliga rostskador (förra E-klassen). Tyvärr är MB i mina ögon inte längre ett bilmärke som utstrålar någon särskild kvalité. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Håller med Kalle, en vän till mig vars far driver taxifirma kommer byta ut alla sina nya MB taxis pga att de står på verkstaden mer än de rullar. Oavsett hur bra taxiserviceprogram MB har så är det droppen. 130 rapporterade fel på Jasons sida. Hur många m3or har sålts sedan 2001 world wide? Visst även om det är 1-2% av bilarna som drabbas så är det illa men riktigt så illa som det uppmålas är det inte riktigt. |
|
| 3,5% av bilarna har rasat enligt roadfly-forum. Jasså mercorna är så dåliga. Herregud. Det låter inte bra. Vart är vi påväg? | |
| Har en kompis som jobbar på MB-verkstad och katalysatorer till V6:orna verkar gå åt som glass på semestern. Så bekymmer med vissa modeller verkar finnas hos alla märken... | |
|
Jaha, ska vi ta och förklara det här en gång till då! Jag börjar bli lite trött på alla felaktigheter och rykten som fortfarande sprids om detta. :-) Det är E46 M3or tillverkade ifrån oktober tom december 2001, dvs 2002 årsmodel som har haft problem med vevstakslagren och oljepumpen (toleranser på vevstakslagren och föroreningar i oljesystemet vid sammansättningen) och inga andra bilar! De M3or som är drabbade är redan återkallade och åtgärdade förra året (vevstakslagren och oljepumpen eller hela motorer är utbytta där skador hittats på lagren). Och för säkerhets skull så åtgärdade man även bilar tillverkade i januari och februari 2002. Nedan har ni BMWs officiella svar. Dock så är antagligen väldigt få av de importerade M3orna i Sverige åtgärdade eftersom det ligger på den återförsäljare och generalagent som sålt bilen första gången (dvs BMW i Tyskland, Sverige, osv.) att kontakta nuvarande ägaren så att detta kan åtgärdas. Jag vet några som har fått detta åtgärdat men de har varit nere i Tyskland igen med sina bilar. De S54 motorer som gått sönder utanför detta intervall är väldigt få och beror på helt andra saker som missade nedväxlingar, fel olja i motorn, för lite olja i motorn, allmän dumhet som att varva fullt med kall motor, och annat. S54 motorn i M3an är väldigt högtrimmad vilket kräver att man minutiöst kör in den på rätt sätt, servar den regelbundet och använder rätt motorolja (enda godkända är Castrol TWS Motorsport 10W-60), inte varvar den fullt förrän motoroljan är uppe i arbetstemperatur (över 85° C), osv. /RS2 "BMW has been investigating cases of damage to the connecting rod bearings resulting in engine failure. After intensive analysis, we can inform you that we found the root cause and have also tested and confirmed our countermeasures. The problem has been identified as contamination of the engine lubricating system during assembly in combination with unfavorable tolerances in the engine oil pump for the M3 coupe/convertible produced from October 2001 through February 2002. These cars require replacement of the engine oil pump and as a precautionary measure, replacement of the connecting rod bearings. In addition, the engine control module will be programmed with the latest software, which includes improved cold start characteristics." |
|
| M3 E46 har väl varvstopp som flyter med tempen i motorn. Dvs kall motor så går den inte varva över 5500 tror jag det var. | |
|
Det finns numer ett varvtalsstopp vid 5500 rpm som gör att det inte går att varva bilen stillastående utan belastning. När BMW införde detta så minskade också antalet rasade motorer drastiskt... Det variabla varningsfälten med röda lysdioder i varvräknaren ska man inte gå efter utan det är olje temperaturen som gäller för att se när det är ok att varav fullt ut. Detta är alltså inget variablelt varvtalsstopp utan bara en extra varning. /RS2 |
|
|
Sorry, varvtalsstoppet är vid 6000 rpm och inte 5500 rpm om man står stilla. /RS2 |
|
| Jaha, OK. Där ser man. Men summa summarum. Det går inte hitta en lika rolig bil som är bättre för de pengarna än M3an. För pga motorraser satt jag och letade andra bilar. Men insåg att det egentligen är utseendet jag vill ha hos M3an mer än motorn. Klart man vill ha en motor som är stark men jag hade varit intresserad av M3an även om den bara hade haft 200HK | |
|
RS2: Det är bra/skönt att du orkar förklara för de som inte har all fakta på bordet. Lysdioderna går om jag inte mins fel på vattentemp kan ha fel....jag går alltid på olje temp innan jag gasar mer. Dock gör den 170-180km/h på sexans växel vid ca:4200rpm så visst man behöver inte ha ett hög varvtal för att komma upp i hastighet:)) |
|
|
Starre, BMW säger att de går på olje temperaturen men det är omöjligt, de måste gå på vatten temperaturen! :-) xAyiDe, Varför inte en 330Ci med M sport och aerodynamik paket? En mycket snygg fram spoiler som liknar M3ans ganska mycket. /RS2 |
|
| RS2, har man inte bytt ut en massa bakaxlar på garanti också? Vet du något mer om det? | |
| Jo tanken med en 330Ci med sportpaket finns ju med. Fast den har ju inte det feta utseendet. Helt annat chassi på M-bilen. Och den har ju sidoluftintagen, 4 avgasrör osv.. ser lite fräckare ut. Såg en 320Ci i tyskland som inte gick att skilja från en M3a Men den lär man aldrig kunna få igenom SBP. Dessutom sliljer det inte mer än 50k på den och en äkta M3a. Så köper jag hellre m3an. Och 330 Ci btw är inte så mycket billigare heller. | |
|
Matte, Jo det har man. Men de flesta diffar som har skickats tillbaks till BMW i Tyskland för analys har haft fel olja i så det är BMW verkstäderna (eller ägarna) som hällt i fel olja vid service i de flesta fall. Sedan har BMW nu också en annan olja för diffen med mera "friction modifiers" om den låter vid tvära svängar i låg hastighet. Detta beror oftast på att man inte kört så aggressivt i början vilket gör att det tar längre tid för lamellerna i diffen att slita in sig. Så detta är mer ett kosmetiskt fel som inte har någon praktisk betydelse. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.