AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.478

Svårstartad 520 E34-92!

Gy
16
Gyller
BMW 525 ia Touring-03
BMW 520i-92
BMW 323-97 Touring
Min 520 E34 -92 är svårstartad när den är kall ex.vis då den stått över natten.Man får nöta ett antal gånger på startmotorn och den bluddrar och spottar och stannar. Efter en 5-6 startförsök så hoppar den igång som den skall.Sedan startar den som den ska under dagen om den inte stått 6-8 timmar. Detta har blivit värre nu då det blivit sommar och varmt, i vintras var det inga sådana problem vad jag kan minnas. Kan det vara så att det är tempgivaren som styr bränsle inspr. som är dålig? Finns det en sådan på E34 och var sitter den isådant fall? Är den lätt att byta?

Tack på förhand till Er som kommer med råd och tips!

Har hört att det finns en kallstartsventil och om den är dålig ska beter sig bilen på det sättet du beskriver. Sök mer på inlägg så hittar du nog mycket om just det ämnet.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det finns ingen kallstartsventil på M50 motorerna. Det är spridarna som sprutar in mera bränsle vid behov. Detta styrs bl.a. av tempgivarna, men också av ett relä.
Hej!

Har samma problem med min nyköpta 520 Touring.

Någon som met vart man kan börja felsöka!

Mvh
Thomas
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Lämpligt är kanske att kolla upp bränsletrycket när motorn går och när den är avstängd. Kolla även efter ett antal timmar.
Hur går den när den är varm?
FAF
Då går den hyffsat, var till Autowåx i karlstad i går och de sa att jag skulle ta ur lambda kontakten och provköra den.

Skall kolla upp det idag.

Det var bland det vanligaste problemet på 520 525 M50 motorerna sa de.

Thomas

Enligt felsökningen på bmw så var det impulsgivaren som var defekt + lambdan var kass..köpt nya som skall monteras.

Mvh
Thomas

Br
17
Brohlin
520i touring e34-96
Hej! Har samma problem, hittade ni felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.