|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis blivit ägare till 2,8 Roadster och nybliven medlem i forumet. På 2,8 sitter 16" org fälgar, lite klent bak tycker jag. Har någon lite tips på fälgar som är snygga och inte "fel" inpressning och liknade. vill inte ha någon bil som spårar. Extpela | |
|
Oj, finns många snygga fälgar till Z3. Personligen tycker jag en Z3'a skall ha fälgar med bred fälgkant. Det passar bäst mot de kurviga formerna. Kolla runt på lite hemsidor är mitt tips. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Om du vill ha en spårfri bil skall du söka dig till max 17". ET42 har du runt om som original. Personligen tycker jag nog Breyton gör finast fälgar till BMW. Dessutom i mycket bra kvalité och låg vikt. Jag kör själv Breyton Vision 18" på min Coupé. Snyggt som fan, obekvämt som in i helvete, och spårar nåt vansinnigt. /Vol |
|
|
volatile: "Vill man vara fin får man lida pin" verkar stämma i ditt fall :) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden Z-träff 21/6: www.autopower.se/forum/topic.asp?id=89456 |
|
|
Har 18" Antera 309, 8,5" fram o 10" bak och det fungerar fin fint! Mycket små spårningstendenser. Jag tror nog att det största problemet med spårning är att man sätter på för feta däck fram, har fortfarande 225-or fram men 265 bak. Diametern har nog inte så mycket med saken att göra. Jag är dock ingen däckexpert... Mvh PG |
|
|
pgr69: Jag har 225 fram, och 255 bak. Spårar som satan... /Vol |
|
|
Kanske är en upplevelse grej också, men när JAG tycker att det spårar som f.. då måste jag sitta och vara alert och parera hela tiden även på rak väg. Men på min Z3 kan jag släppa ratten på en rak väg och bilen tar inte och kastar åt något håll. Dock skall jag säga att om vägen i sig är spårig så börjar det dra LITE, men inga kast eller läskigheter som volatile verkar ha då eller? Volatile: Kanske en framvagnsjustering inte är av ondo? /PG |
|
|
Du kan få ta över mina 19" Passar som gjutet på din 2,8. Blir inte speciellt spårigt heller! MVH |
|
|
Puh.. Efter 3 fyrhjulsinställningar, däckbyten, fälgbyten medmera har jag faktist gett upp. Min bil kastar sig, och jag parerar oavbrutet när jag kör, är vägen HELT rak, javisst går bilen rakt då.... Med 17" på (testade hos bilfirma) så går den stabilt som tåget, så jag kan inte ta nån annan slutsats än att 18" är orsaken. /Vol |
|
|
Jag har inte heller några problem med 225/40 18" fram och 255/35 18" bak. Tänker stoppa dit 265/35 bak nästa gång. Visst drar det lite när vägen blir spårig, men aldrig så det känns obehagligt eller blir jobbigt. Min bil blev mycket bättre när jag gick från 215/45 till 225/40 fram. Visserligen gjorde jag en framvagnsinställning i samma veva. Men det märktes skillnad redan på vägen från gummihandlaren till hjuljusteringen. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Tack för tipsen ! Jag får väl ta ett snack med Volatile och pröva hans 18". Jag upptäckte idag att volatile och jag jobbar på samma ställe!! Extpela |
|
|
Peter, Kom på att det skulle faktist vara bra om du testade dom, då kan man ju se om du får samma resultat? Med tanke på att alla påstår att 18" inte spårar borde det således vara något annat problem jag har... Hmmm... /Vol |
|
| Bytte nyligen framdäck från Ventus 235/40/18 till Dunlop 9000 225/40/18 och kärran går nu rakt och fint. Ett mkt mjukare gummi i Dunlop gör även bilen mindre stötig. | |
|
Volatile: Hur långt och hårt har Din bil rullat?? Det kan ju vara problem med busningar etc.. Jag antar att Dina 18" väger en del mer än 17" och det kan ju göra de bitarna känsligare.. För Du fick väl byta till BMW orginal Z fälgar till sist?? Det var väl Du som köpt bilen på Novation och fått med 5-serie fälgar?? Om jag inte minns fel så har Du numera rätt ET, kollat med massa olika däckstryck osv.. /Caspar |
|
|
Caspar, 1700 mil har bilen gått, och när jag köpte den hade den gått 500 mil. Jag fick "M5" kopior, med ET42, alltså rätt ET. Däremot fick jag för mig att kvalitén på fälgen var sådär så valde ett lite finare och mer stabilt märke (breyton). Men jag har ju fortfarande samma problem. Finns det någon i Göteborgsområdet som har 18" på sin Z3? Kan ju alltid testa med någon. Kan vara jag som är känslig.. Men folk som prövat bilen anser att den är grymt jobbig att köra där det är lite spårigt och ojämnt. /Vol |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.