AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.259

Hackande Koppling-dags att byta?

Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Hej allihopa! Tänkte bara höra med någon här som har erfarenhet av samma fenomen som jag!

Jag körde som studenttaxi i torsdags, och när jag körde sakta på 1:ans växel så hackade kopplingen. det uppstår oftast när man står i kö.. och får kör lite fram-stanna hela tiden.. Är det kopplingen som börjag bli kass, eller är det något annat?

Annars så funkar kopplingen helt perfekt, slirar inte och tar direkt.Detta "hackande uppstår" inte förrens bilen e ganska så varm.

Tacksam för alla svar, jag ska snart på bilsemester och man vill ju ha bilen i form tills dess!

Smaken e som baken (ibland äcklig!)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lite svårt att svara på, vi har samma "divalat" på vår MB-190 när den blir varm, jag förmodar att det beror på att det finns "värmeplattor" på svänghjulet" "blåanlöpt" på vissa fläckar där kopplingen ligger än vilket ger ett felaktigt kopplingsingrepp, kopplingen var ganska nybytt när jag köpte bilen av en kompis därför är bör det rimligtvis inte vara fel på kopplingen. När bilen körs korta sträckor och den inte blir genomvarm så är det inget problem alls, självklart uppkommer detta snabbare och mera frekvent på sommaren.
Så man får byta "körstil" kopplingshandhavande efter bilens temp.
Det kan vara en av orsakerna till att en koppling "hugger" och bilen skakar.
Dåliga ihopsjunkna motorkuddar så att någen del tar i karossen när man ska iväg gör också att det skakar och rasslar i bilen.

///MVH Hasso
Länk
Ju
123
Jurgen

vet en som hade samma problem på en 190. det var en cylinder som sitter vid växellådan som läckte olja, det sluta med att cylindern haverera. ett gott tips: kolla att där är tillräckligt med bromsvätska i behållaren.. för de går på samma olja.

Men då behöver jag inte köpa någon ny koppling i det närmaste då? ja e inte så sugen på att punga ut med en massa pengar just nu för jag ska åka om 2 veckor....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta fenomen har diskuterats ganska ofta på detta forum (och andra BMW-forum i andra länder) och det verkar som om det många gånger handlar om att svänghjulet har fått lite oxid eller smuts/olja på sig. Det leder till till att bilen vibrerar när man ligger på gränsen till att kopplingen skall greppa.

Ett förfarande som hjälper ibland, är att varva upp motorn något och slira kort på kopplingen för att slipa bort föroreningarna.
Dock bör man tänka på att man kan överhetta svänghjulet om man slirar för mycket....
Hellre flera korta "slirningar" och kontroll/avsvalning innan man provar igen, än en lång "vansinnesslirning" som bränner kopplingen...! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ju
123
Jurgen

Ok Johan B det ska jag prova. det är ju faktiskt inget större problem, det kommer ju endast när man står längre i köer och kör fram bit för bit hela tiden.. Jag ska föröka och "inte" bränna kopplingen hahaha!
stefannorr
Hade samma problem på min 320-97 framförallt att den ville som studsa iväg när man la in ettan efter stopp vid trafikljus eller annat,kändes som värsta amatör,har haft många bilar men aldrig märkt av de annat än på BMW.
Kör numer automat så slipper man eländet : )
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jurgen.: Vätskenivån under kontroll.:)
Det ska gå att modifiera en BMW koppling, om man modifierar eller byter CDV ventilen vid slavcylinder, det är en möjlighet som kanske förbättrar kopplingshanteringen, vissa klagar ju även på att kopplingen slirar vid snabb växling just för att kopplingsanliggningshastigheten :)) blir för seg med originalstrypning.
Nu vet inte jag om det sitter någon sådan på din bil men enligt länken finns det på -94-

Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Detta är vad jag förstår ett klassiskt BMW fenomen (har haft samma symptom på alla bilar jag haft) och är oftast inget egentligt fel. På min E30 blev det vare sig bättre eller sämre om man "brände av oxiden". Däremot så undviker du problemet genom att inte krypköra med hjälp av slir på kopplingen. Använd den lite mer "binärt", helt upp eller helt ner så kommer du att slippa problemet. Med en 325 är det inget problem att krypköra med hjälp av bara tomgången. =)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Detta är vad jag förstår ett klassiskt BMW fenomen (har haft samma symptom på alla bilar jag haft) och är oftast inget egentligt fel. På min E30 blev det vare sig bättre eller sämre om man "brände av oxiden". Däremot så undviker du problemet genom att inte krypköra med hjälp av slir på kopplingen. Använd den lite mer "binärt", helt upp eller helt ner så kommer du att slippa problemet. Med en 325 är det inget problem att krypköra med hjälp av bara tomgången. =)
Visa användare
37
zeusl
325i -92
samma fenomen på min, fick d förklarat att det sitter som två svänghjul med små fjädrar emallan. Vilket ska ge en mjukare start. Vet inte om det stämmer. Men isåfall var dem där fjädrarna som var kassa om jag inte minns fel.
Nån som vet något om det?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Stämmer bra det Zeusl! Det sitter förmodligen ett sk "twin massesvänghjul" på din bil som har till uppgift att reducera ryck (som när ac kompressorn kopplas in mm). Det brukar vara fjädrarna till halvorna som rasslar och i en del fall även halvorna i svänghjulet som glappar när kopplingen rycker. Att byta koppling hjälper bara till en början, problemet kommer tillbaka med tiden igen.
Visa användare
37
zeusl
325i -92
va bra, då vet man iaf vad felet är... har du nån koll på hur lätt där att fixa? ev kostnader? göra själv? lämna in är d väl inte o tala om...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jag bytte mitt twinmasse svänghjul mot ett UCC Motorwerks dito på min gamla 325a och slapp då skramlet samtidigt som jag fick ökad varvillighet (lättat sväng). Vet ej om man kan byta/köpa fjädrarna till halvorna men packboxen går ju att byta utan problem. Twin masse svänghjulet skall ju bara sitta på bilar med ac (är ej hundra på det), så ett dito från en bil utan kanske är att rekomendera. Kolla skroten.
Visa användare
37
zeusl
325i -92
jag har ju ingen ac på min... så d är ju lite mysko... men d är inget som säger att d måste va ett sånt svänghjul? med fjädrar.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hade också problem med detta, bilen vibrerade och skakade om man inte gasade ordentligt när man skulle iväg, för mig hände detta efter oljbyte i växellådan och jag antar att det blev en för tunn olja som trängde ut via någon packbox och sedan la sig på lamellerna. Detta hände bara när jag hade gasat och dragit bilen ordentligt. Antar att det blev fel olja och jag varnar då för detta. Fungerar växlingen bra så byt inte olja för det brukar vara olja som inte ska behövas bytas där ändå, man vet inte vad som då kan hända.

/Daniel
Visa användare
61
Henke325
Bil Lös
Har samma problem det känns som bilen hackar sig framåt när man slirar lite på kopplingen det blev också efter oljebyte i växellådan. vet någon vad man ska göra åt det.

det är olja på lamellerna som gör det
det kan komma från växellådan eller motorn
hade samma problem tidigare
det är bara att plocka ner lådan och putsa till svänghjulet,tryckplattan och lamellerna så blir allt bra
glöm inte att kolla olje nivån i växellådan när ni har ner skiten
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
När vi ändå är inne på kopplingsfrågor o resonemang kan jag ju passa på o höra om min koppling är slut också. När man ska iväg på riktigt snabba starter så slirar den ganska mycket på tvåan. Men gör jag sånt "kickdown"test, sparka till kopplingen lite eller så, så hugger den tag med en gång. Kan det vara den CDV-grejen som det snackades om innan tro? Har annars tänkt o köra lungt o byta kopplingen i vinter. Bilen det rör sig om en en 328 E36 Coupe -95 med snart 14 000mil på mätaren. Enligt mig så borde kopplingen kunna vara slut vid dessa miltalen, eftersom den säkerligen suttit på sedan nu.... Vad tror ni som kan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.