AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.991

Kan kass spindelled => vibrationer?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har en del vibrationer i framvagnen som jag inte blir av med (klassiskt problem, finns 100 inlägg om det...). Hursomhelst så bestämde jag mig för att ta bilen till verkstad för att byta spindelleder för det är lite jobbigt att göra själv. Men när jag kom dit frågade de hur jag visste att spindellederna va slut. När jag nämnde vibrationer i ratten så påstog de att det inte har någonting med vibrationer att göra. Är det verkligen så? Nån som har erfarenheter av att det har hjälpt eller inte hjälpt att byta spindelleder vid vibrationer? Jag tycker allt att det glappar lite när jag rycker i hjulen...
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Det kan vara
vibrationer i ratten vid
kassa spindelleder, just pga av att
hjulet glappar, om hjulet glappar rekommendera
jag dig att byta fort som f*n.

*För att du älskar att köra*
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Asså, är det bråttom? Vad tar stryk då? Är det hjullagrena som måste ta upp vibrationerna eller vad är det som tar skada av att det glappar? (Jag vet att det glappar, det känns tydligt.)
Glappar det i hjulen när du "ricklar" på dem som SBP brukar göra ska du absolut byta.. Om det är så att en spindelled börjar ge upp så bildas ett spel i upphängningen o precis som du säger så kommer det förmodligen inte vara till nån fördel för andra delar i framvagnen, typ hjullagar etc.. dessutom lär din däck med all säkerhet att snedslitas o det gör i sin tur att du får byta dem tidigare än nödvändigt...

FAST.. Precis som de säger på verkstaden.. Det BEHÖVER ju inte vara så att det är just spindellederna som är slut.. att det är vibrationer kan ju bero på en sånn enkel sak som att däcken fått sig en smäll så de inte är balanserade...

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dåliga spindelleder kan ge upphov till vibrationer, men det kan även många andra brister i framvagnen. Det är nog bättre att konstatera att du verkligen har dåliga spindelleder än att byta och hoppas att det var det som orsakade vibrationerna.

Andra anledningar kan t.ex. vara obalanserade hjul, ett skadat däck, något glapp i styrinrättningen, dåliga bromsskivor/anliggande broms, dåliga stötdämpare mm. mm...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jesperado: Visst, men det glappar verkligen så att spindellederna är på väg att ge sig är väl ett faktum? Sen är ju helt raka skivor, 100% balanserade däck, etc., etc. ett ouppnåligt mål och om då delar i framvagnen är slitna och glappar, exempelvis spindelleder, så antar jag att detta kommer att/kan komma att förvärra vibrationerna?

"Glapp" är ju i och för sig ett relativt begrepp, men det känns tydligt. Jag antar att det ska vara ett knappt kännbart spel om man håller kl. 20:10 respektive 16:50 och rycker i hjulet?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du konstaterat att spindellederna glappar ska du naturligtvis byta dom, men detta har inte tydligt framkommit i dina tidigare inlägg. Det är lite skillnad på "Jag tycker allt att det glappar lite när jag rycker i hjulen..." och "Visst, men det glappar verkligen så att spindellederna är på väg att ge sig är väl ett faktum?"...?

Just på den typen av spindelleder det rör sig om i detta fallet kan det vara svårt att skilja konstruktivt spel/rörelse från ett glapp. Spindelleden är ju gummilagrad och ska medge en fjädrande rörelse som lätt kan misstas för glapp. Men känns det ett tydligt "klonkande" glapp är det ju ingen tvekan om saken...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag har bytt spindelleder två gånger på min E36 och det tog rätt så precis 10 000 mil mellan gångerna. Kolla kvitton, det kan vara bra som ledtråd. Och ja, det vibrerar som sjutton när man kör. Det kan även klonka från "framvagnen" när du kör över gupp.
bytte precis spindelleder på min e36 och då försvann lite vibrationer som jag hade när jag bromsade i farter runt 90-100 km/h...

fick 2:a på dom gamla hos sbp så dom var slut...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.