AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.155

Nivå på servooljan (med nivåreglering)

Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
..just det: Vilken nivå ska oljan ha? I burken har jag c:a 1 cm över botten vilket enligt min tolkning av intruktionsboken ska vara rätt. Men, i locket till burken sitter en liten mätsticka (?) och den har ju 10-15 cm ner till oljenivån... Ska det vara så eller behöver jag akut fylla servoolja?

// CLiFF
PÅ E34 (är kanske inte lika på din) så är det en sil i behållaren och nivån ska ligga ca 5mm ÖVER botten på nätet.
Vad som är vilktigt när man kollar nivån är att oljan är kall, dvs att man inte använt bilen på några timmar. Dessutom så ska bilen vara avstängd och obelastad.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Fe
14
Fenmerca
750i -95
Hmmm,
ditt problem låter lite skumt i mina öron!
I min E38 med nivåreglering finns ingen nivåsticka i locket, det skulle inte funka eftersom det sitter ett nät i behållaren som ska hindra partiklar frän att komma in i systemet.
Nivån ska ligga precis i nederkant av detta nät, precis som Micke säger. Däremot så rekomenderar jag att man trycker minst 20 gånger på bromspedalen (med stillastående motor) innan man kollar nivån! På min E32 jag hade innan E38 så gick även bromsarna på denna vätska, och nivån steg markant med ovanstående procedur! På min nuvarande E38 verkar det inte funka likadant, men det skadar ju inte. På E32, om man inte gjorde detta, fick man hela motorrummet fullt med Pentosin pga överfyllning.
Om du verkligen har nivåreglering är det skumt om du har nivåsticka, kolla ordentligt innan du fyller på nåt! Det är mycket viktigt att inget annat än Pentosin fylls på om du har nivåreglering! Vet ej med bara servo, är väl vanlig ATF då, eller?

MVH
Fenmerca

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.