AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
917

Värderingsfråga E39 528

Ze
18
Zeke Z
528i Touring -98
Har pratat inbyte med en del bilhandlare om min E39 528i 1998 eftersom det verkar svårt att bli av med den här typen av bilar idag. (Kanske gäller det de flesta beg. bilar)
"All utrustning utom Navi och sportstolar", inte fasiken hjälper det - Inbytespriserna är i mina öron förvånande låga.

Bilen har gått drygt 14000 mil, vad borde den kunna vara värd?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
All utrustning finns inte....

Saknar man dessutom Navi så ....

Det finns en uppsjö av options så akta dig för uttrycket "all utrustning"

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Ze
18
Zeke Z
528i Touring -98
Det har du alldeles rätt i pågen. Av denna simpla anledning skrev jag "harfnuttar" kring detta folkliga uttryck. Tycker det ser aningen överambitiöst ut att lista 25 utrustningsdetaljer av större eller mindre dignitet.
Helga
Med risk för att vara partisk men varför inte sälja den privat och få ut 130`?

Helga
Ze
18
Zeke Z
528i Touring -98
Partisk i kraft att vara BMW-frälst menar du Helga?
Håller med dig, i underhållningsvärde är den vär det dubbla!
Har försökt privat, men har inte ens fått en fjuttigt SMS :)) angående min fina bil, inte ens ett skambud!

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag tycker att det låter konstigt, när jag skulle köpa min e39 så fans det inte många att ringa på och de flesta var såld.

Det kan vara så att du inte har tur för att den rätta ska dyka upp.

Jag hade min gamla coupe iS:a ute ganska länge utan några samtal och endag så gick den bara.

Ha tålamod och annonsera ut den privat, rätt va de e så dyker nån upp.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
130' är ju skitsvårt att få ut för en 98a.

Sök lite på E39 528 så finns det drösvis av dem. Många ligger under 100'

Det är ju fan inte klokt, köper man en dyrare BMW så har man ju nästan 100.000 i värdeminskning per år.

Då spelar det ingen roll om den drar 0.5 eller 2 liter milen
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Zeke Z,

om den är importerad kan det tyvärr bli svårt att få bra i inbyte, då lönar det sig nog att försöka sälja den privat.

Jag tror på ett slutpris på 115-120'. Väldigt mycke bil för dom pengarna...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad har du begärt?

Jag skulle tippa på att man får runt 110.000:- för den.
Många av de e39 528 som ligger under och runt 100' SEK har tvivelaktig historia, hade gått uppåt 20.000mil eller saknar viktiga (enlig mig) saker såsom auto. klima, komfort eller el stolar. Jag ringde/mailade kollade en hel del innan jag köpte min nuvarande och kan säga att 110' SEK för en -98 med den utrustningen är billigt, men det är svårt att sälja beg. bilar ibland. Ha tålamod, du borde kunna få betydligt mer än 110', kanske uppåt 130' om du har tur.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst har de runt (och tom under) 100 kkr ofta tvivelaktig historia. Då kan jag hålla med om att än ärlig bil BORDE stå i 130 kkr.

Men du får mycket svårt att motivera för en prutglad köpare varför din bil ska kosta 30 kkr mer.
Du har rätt BjörnB, det är köparens marknad helt klart...

Jirar
E39 är en helt iskall bil hos dom flesta handlarna.
Framgår inte riktigt om det är import eller inte?
Men grönlista säger ca 105000kr i inbyte för en sv såld bil, samma bil importerad ca 80-85 tkr i inbyte.
Prisbilden på BMW gör att det är ganska svårt även för en handlare att sätta ett schysst pris på bilen.
Kanske är det på e39 som det var i början på 90talet då privatmarknaden i många fall låg över verkliga priser hos handlare?

/Simon
Ze
18
Zeke Z
528i Touring -98
Tack för intressanta svar!
Priserna ligger på de nivåer som ni beskriver för svensksålt respektive "import".
Marknaden verkar vara iskall för begagnat överhuvudtaget - Känner folk som inte får sålt sina Audi, Passat etc....(det kanske man kan ha förståelse för....?)
Det finns helt klart oerhört många E39 Touring till salu.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
låter konstigt, jag och min bekantskapskrets har sålt ett flertal 528 touringar det sista halvåret, och enligt mig så är de väldigt lättsålda! men de måste ha rätt utrustning, klimator, CD, stolvärme, multiratt, schysst färg och lagom mycket mil är ett krav! nu tar jag mest in väldigt välutrustade bilar, eftersom de är mer eftertraktade. som den 528iAT -00 jag ska sälja nu, som har navi, skinn, telefon, glaslucka osv, då går de iväg fort när priset är rätt. Hoppas jag!

tiderna när det ringde 20 pers på en annons är (för evigt?) förbi, nu ringer det max 3 pers. så det gäller att bilen är i TOPPSKICK när den kanske enda seriösa spekulanten kommer och kollar.

Jag tycker du borde få ut 130' för den, men då förutsätter jag att du har utrustningen ovan samt åtminstone skinn, hifi, telefon, PDC, krok, schyssta fälgar osv. Likaså förutsätter det ett mycket bra skick och INGA tveksamheter med mätarställningen. En bra bild i annonsen hjälper också till!

Is i magen är mitt råd, det är stiltje på bilmarknaden nu och bilhandlarna här i staden börjar bli seriöst nervösa. så om du inte måste byta bil, lugna dig ett tag!

mvh Johan
Ze
18
Zeke Z
528i Touring -98
Bilen är i topskick, milen+nycklar är kollade, servicestämplar med kvitton etc. Har ingen navi men "allt det andra" du nämner. 8st 17 tumsfälgar följer med bilen varav 4 M5-fälgar, BMW original förståss. Det som gör mig förvånad är att ingen ens ringer för att kolla upp lite fakta. Har begärt 139000:- vilket kanske ligger i överkant, men skulle någon leta bil skräms man väl inte bort av att ett objekt ligger på övre medianen, det får ju bli en förhandlingsfråga när man provkört, kollat papper, skick etc.

Var har du annonserat?

Lite oväsentligt kanske men det finns inga M5-fälgar 17" till E39.
Zeke Z,

själv skulle jag skrämmas av ett för högt utgångspris då jag inte räknar med att kunna förhandla allt för mycket, bor man dessutom långt bort och prisförhandlingen förväntas göras på plats skulle iallafall jag inte intressera mig för bilen.

Kanske ska du tänka tvärtom, sätt ut den för 105KSEK och få 20st som har budgivning och inte släppa den om du får för låga bud, dvs göra det riktigt enkelt och lockande för de potentiella kunderna att höra av sig till dig, sedan får de "slåss" om den?

Slutligen kan jag bara önska dig lycka till med din försäljning!

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.