AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.345

Silverfärgad bil ger säkrare färd

Sida 2 av 2
Dr
342
Dredd
525d -10
Tror de är något på spåren. Hade en mörk-mörk-blå porsche 944, den blev jag påkörd i i tid och otid kändes det som (var dock aldrig mitt fel enligt försäkringsbolagen, och mig själv). Har haft ett par silvermetallic-färgade bilar och de har jag aldrig blivit påkörd i... (En av dem en toyota starlet från 87, som man förmodligen hade dött i om man blev påkörd av en cykel, men det är en annan historia)

De är något på spåren de där nya zeeländarna ;)
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Hm, inressant tråd detta, känner mig trygg då jag har en röd och en blå. Kan förklaringen ligga på ett lömskt ännu ökänt metapsykologiskt plan, folk som köper bruna, gröna o svarta bilar (som ju är mer naturensfärger) än blå, silverfärgade osv känner en större dragning till att bli ett med moder jord....

Nåväl, Tror säkert att ett annat forskarlag kan komma fram till nån annan färg bara genom att bearbeta uppgifterna med lite sund källkritik, kritiskt statistikgranskande mm. Ibland matas vi med mycket egendomliga slutsater från diverse projekt som kan vila på ganska lösa grunder. Funderar på att bli vetenskapsman så allt jag säger blir till sanningar... Förresten det är jag ju redan!

MVH Per L
Vad ni pratar om är misstaget att bara använda korrelationen mellan två undersökta parametrar. Antagligen positiv eller negativ korrelation. Positiv korrelation är då att ökar den ena parametern ökar också den den andra undersökta (minskar vid negativ korrelation).

Det misstag som görs vid dessa "konstiga" resultat är att ett samband som traum skriver om gäller. När det gäller barn och storkar i Tyskland var det säkert en stark korrelation men inget orsakssamband mellan (om man nu inte tror på storken då men detta kan nog motbevisas relativt lätt) ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.