AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.347

Silverfärgad bil ger säkrare färd

Sida 1 av 2
Vill du åka säkert - köp en silverfärgad bil. Det säger forskare i Nya Zeeland, som undersökt om färgen på bilen påverkar risken för trafikolyckor.
Forskarna, som undersökt 1 000 olyckor med svåra personskador, kom fram till att risken för skador var hälften så stor om bilen var silverfärgad jämfört med om den var vit. Och nästan lika säkra som vita bilar var gula, grå, blå och röda. Men i bruna, svarta och gröna bilar är skaderisken betydligt större. Varför färgen påverkar säkerheten framgår inte av undersökningen.
Vill du åka säkert - köp en silverfärgad bil. Det säger forskare i Nya Zeeland, som undersökt om färgen på bilen påverkar risken för trafikolyckor.
Forskarna, som undersökt 1 000 olyckor med svåra personskador, kom fram till att risken för skador var hälften så stor om bilen var silverfärgad jämfört med om den var vit. Och nästan lika säkra som vita bilar var gula, grå, blå och röda. Men i bruna, svarta och gröna bilar är skaderisken betydligt större. Varför färgen påverkar säkerheten framgår inte av undersökningen.
Ur NyTeknik
Länk

/Udo Dirkelsniff med silverfärgad bil;-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Statestik är värdelös utan sunt förnuft

T.ex att ju fler brandmän som har åkt till en eldsvåda, desto större är eldsvådan, det är bevisat.

Ska man då skicka färre brandmän...kanske inga alls....

Kanske samma sak här, kanske en viss typ av förare välje bilar med viss färg. Så det är inte färgen som är säkrare utan säkrare förare som dras till just dessa bilar.
Kanske syns silverfärgade bilar bättre... i alla fall på Nya Zeeland;-)

/Udo Dirkelsniff
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det kan ju handla om s.k. nonsenssamband, som är ett välkänt fenomen i statistiken. Bl.a. finns det statistik från Tyskland på 1800-talet som visar på ett perfekt samband mellan antalet nyfödda barn i en region och antalet häckande storkpar. Men bevisar det att barnen kommer med storken? Nä.

En förklaring till resultatet undersökningen kan vara att silver har varit en modefärg de senaste åren och att nya bilar är mycket säkrare än äldre. Det handlade ju om risken för att skadas, inte för att råka ut för en olycka.

Å andra sidan kör ju folk med silverfärgade bilar bättre än andra. Få se nu, vad var det för färg på min senaste BMW... ;-D
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Storkarna i Tyskland är en klassiker. Även under åren 1950-90 fanns det en mycket stark korrelation mellan årliga antalet häckande storkpar i Västtyskland och antalet födda barn. Två av de vanligaste misstagen när statistik tolkas är att man glömmer att slumpen kan spela spratt och att man tar för givet att det finns ett direkt samband mellan de två faktorer som undersökts, i stället för att gå vidare och leta bakomliggande faktorer.
Tretrettis förklaring om krocksäkerheten hos nya bilar vs gamla, och färgmodet, låter ju klart rimlig. Man skulle också kunna tänka sig att vissa färger är mer populära bland vissa kategorier av bilar – och deras köpare - vilket kan hänga samman med olika trafikbeteenden.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
På samma sätt kan man visa att bilar med extraljus och stripes är mer inblandade i olyckor än genomsnittet.

Skulle alltså vara en trafikfara att sätta på extraljus, jodå!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Färg har väldigt stor inverkan på våra intryck...så detta är väl knappast en omöjlighet. Sen får man ta statistk med en nypa salt, precis som allt annat.

Nä...nu ska jag tillbaks till verkstaden och skruva på min SILVERFÄRGADE bmw ;-)

/Pelle
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Under 70-talet gjordes en del fula färger som många minns. De televerksoranga saabar och volvo som syntes syftade ju till att synas så tydligt som möjligt i trafiken. Sen fanns det mossgröna, roströda (och bajsbruna) lacker som skulle harmonisera med naturen....

Jag tror iofs att bilens färg kan inverka på hur den uppfattas men jämfört med obligatoriskt halvljus är det ganska försumbart. Det har man väl inte på nya Zeeland?

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Säkrast borde ju vara en bil stripad med nya ambulanser (och Polisens teststripade bilar) som förebild. Dom ska ju just synas :)

Svenska åkeriförbundet presenterade nån gång på -60 eller -7o talet en underbar idé för hur lastbilar skulle lackas för god synbarhet. Orange med grodgröna dörrar och grill. Möjligtvis ljuvligt vackert för en helt färgblind :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
just vita bilar är ju vanliga som arbetsfordon och bilar som används av flera olika människor på ett arbete, dessa är ofta prydda med reklam... kör man inet sin gen bil är det ovant = fler olyckor, och man aksnke inet bryr sej liak mkt om en bil som inet är ens egen = fler olyckor.
sen är väl vit en vanligare färg på "tjejbilar" typ nissan micro å golf GL... medans BMW å merca som män oftare kör är silver färgade i större utsträckning... å det är väl ett faktum att kvinnor orsakar fler olyckor än män!?... iaf. om an tar hänsyn till hur mkt respektive kön kör bil...

/Jonas
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag såg en ny saab 9-3 idag, den hade den klassiska tyska taxifärgen, kanske något mörkare. Hur fasen kan man välja en sådan färg?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Enligt någon undersökning häromåret speglade bilfärgen ganska väl hur man var som person. Vita & silverfärgade bilar kördes av riktiga mesar (enligt undersökningen, inte mig!!) och kanske är dessa underrepresenterade i olycksstatistiken. Förare av svarta bilar var maktgalna dominanta personer.. Konstigt, jag har aldrig krockat i någon svart bil...

Annars känns ju silver och vit som svåra färger att se i solljus... eller snö... Måla halva bilen knallgrön och andra halvan självlysande orange, parkera bilen i garaget och åk kommunalt så är bilen garanaterat aldrig inblandad i olyckor..!! :-)

/Caspar
Silverfärgad är inte bara säkrast utan även bäst vid affärsrelationer:-)
Länk

Silver bästa färg anser tjänstebilsåkare
Det är bäst att komma till ett affärsmöte i en silverfärgad bil. Det ansåg drygt var fjärde tjänstebilsförare i en enkät som Mercedes-Benz Sverige låtit göra bland 516 personer som hade tjänstebil.
28 procent ansåg att silverfärgade bilar var positiva för affärsrelationerna vid kundmöten. 10 procent angav svart och 8 procent menade att en blå bil var bäst att köra i tjänsten. Den enda färg som inte fick några röster var brunt.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Skönt att hör att silver är säkrast, bäst för affärerna (och att kvinnor tycker om män i silverfärgade bilar). Jag tycker dessutom att de är snygga, bilarna alltså......

/Ola
Skön, skönare, BMW
Sailor: Och är den silverfärgade bilen dessutom en BMW så är ju lyckan total;-)
Länk
Måste nog köpa en fransk bil till hustrun...

/Udo Dirkelsniff

Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Trevligt att höra allt detta eftersom båda mina BMW är silvermetallic... :)
Kör också säkert för tillfället. i Nyazeeland i alla fall.
För att återgå till ursprungsinöägget: Statistik, olyckor och nämnda färger.

Får se nu om jag kommer ihåg rätt från de första föreläsningarna i matematisk logik. Nåt åt det här hållet är det i alla fall:

Statistik och matematisk logik är besläktade.
I matematisk logik talas om sunda och osunda resonemang. Att enbart se till färgen på olycksbilar och sedan dra en slutsats att färgen är direkt sammanhängande med olycksrisken är ett osunt resonemang. Således ej giltigt.

Jag ska försöka ställa upp detta lite (om jag nu lyckas):
Kalle kör alltid för fort. (p)
Kalle gillar silverfärgade bilar. (q)
Kalle stannar aldrig vid rött ljus. (r)
Kalle krockar ofta. (s)

p,q,r->s [om p, q och r är sant så gäller s]

Att nu enbart konstatera att q->s (om q så s) är ej sunt resonemang eftersom fler saker bör vägas in.

Puh.. Nu fick jag fungera lite... Kanske inte har klargjort något - bara svamlat till det mer... men i alla fall =)
fundera skulle det stå... inte fungera..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.