AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.067

Nåt att fundera på...

Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Har ni tänkt på en sak. Ta ex ett F1-team obegränsat med pengar,kunskap&teknologi de har motorer som ger 750-900hk beroende på fabrikat ex BMWs snurror ger i runda slängar 850hk.
Ta nu "kalle carlsson" i en småstad jobbar på en volvo verkstad,tjänar vadå?18-20tusen före skatt,han gillar att pula på med sin BMW på helgerna,han bygger om sin motor med div grejer och VIPS! har han en snurra på 7-900hk för en i sammanhanget blygsam summa,kontentan av detta måste vara att det finns ett sjuhelvetes kunnande ute i sverige om hur man får fart på sina motorer Det tycker jag är nåt att fundera på.

Holset fläktar bra(under huven)
Lösningen stavas turbo.

Lösare regler i F1 skulle putta upp siffran lite högre än vad den är idag.
Dessutom ska motorn hålla en helg helg numera.

När Kalle Carlsson bygger en sugmotor på 3 liter som lämnar 750-900 hk i fullt racetempo en hel racehelg då snackar vi.

Men visst, det är imponerande vad man kan göra med en i grunden bra motor, ett stort intresse och en hög med pengar. Absolut.

/Anton
det är frågan om pålitlighet också. F1-teamen utvecklar väl sina motorer i samband med tillverkarna så att dom får pålitliga grejer (undantaget MB då som fått bryta mest pga motorhaveri) sen så är det liiite andra varv på en F1-motor också (max 19000-20000rpm) vanlig bilmotor säg 8250 rpm ;) med visselpipa innan det blir allt förmycket som havererar

sen må jag hålla med om att det finns kunskap "out there" kan man inte så lär man sig allt eftersom enligt "trial and error" det är väl den vägen de flesta motorbyggare gått skulle jag tro

___
316i, när du inte har råd med annat ;)
Ha
40
Harry
M535i TIC -85
(M)535i -90
Dom har ju sugmotor...........850 sugmotorhästar får man inte bara sådär. mycket lättare att få ut mycket effekt med turbo.
BMW kunde visst plockade ut Ca 1400hk ur 1,5l turbo 4:a på 70talet

En motor utan överladdning suger=)
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Visst och sant ,Men ändå att det med små medel går att trolla fram otroliga effektsiffror ,jag var inte ute efter en jämnförelse på det viset

Holset fläktar bra(under huven)
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
En annen ting, er vel at de jakter på en bestemt effektkurve, OG ikke minst lavest mulig vekt.... Tror ikke akkurat at F1 motorer er bygd for å holde i en evighet.. Da hadde de blitt for tunge :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.