|
|
|
|---|---|
| Jag monterade bort boxen idag och satte på ett dubbelkonat filter. i boxen satt också ett slags stift som hade två slangar med kylar vätska kopplade till sig den monterade jag under det nya filtret. när jag kört en stund och stod stilla så märkte jag att tomgången började gå upp och ned ganska kraftigt, vad kan det vara som gått fel? | |
| kan vara tjuvluft som kommer in vid insuget eller nere vid filtret. | |
|
Slangarna och givaren skall känna av insugsluftens temp och reglerar förvärmningen till insugsröret. Om du placerar denna fritt i motorrummet så tror den att det är varmt alltid. Påverkar nog knappast tomgången men givaren bör avskärmas, helst sitta instucken i röret direkt vid filtret. FP |
|
|
philer, koppla bort + kabeln från batteriet och låt den stå under natten, koppla tillbaka, låt bilen gå på tomgång tills den uppnått arbetstemp (tempnålen rakt upp) och ryck / vandrande tomgång slutar. Se till att du har en bra avskärmning till filtret också annars har du garanterat förlorat ett antal hk... /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
| tack för det tipset ska jag prova, nån ide var jag ska fästa temp mätaren eller vad det är | |
|
Som jag skrev tidigare: Inne i röret direkt efter luftfiltret, den skall mäta insugsluftens temperatur. Sen bör filtret avskärmas och matas med frisk luft från utsidan, annars sugs varm luft in hela tiden, givaren luras och motorn får sämre fyllning = lägre effekt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.