|
|
|
|---|---|
|
Min 318iK har börjat ticka och det tycker jag inte om, funderar på vad det kan vara, dyrt osv. Jag har även pysande ljud under huven vid gaspådrag men jag tror det är att det läcker vid grenröret eller att det är spräckt. *För att du älskar att köra* | |
|
Tickandet är väldigt vanligt på just e30 modellerna. Det är ventilerna som är lite ur spel och då tickar det. Så det krävs en ventiljustering, vilket jag inte tycker är speciellt jobbigt.. Så det kan inte kosta mycket på en verkstad att få ventilerna inställda. Det pysande ljudet kan nog vara grenröret men jag ska inte gissa mig fram till vad det är för jag har ingen aning. Så låter någon annan ta den frågan. Mvh Miche |
|
|
Ok, tack för svaret, hur ställer man ventilerna, står det i heynes? Jag har hittat sprickan i grenröret, sprucket precis bredvid nån klocka av nåt slag, som också pyser satan, mest där faktiskt, vad e det för nåt? *För att du älskar att köra* |
|
|
Vet ej om det står i heynes-boken. Och hur man ställer ventilerna orkar jag inte skriva ner just nu tyvärr. Är inte heller så bra på att förklara ändå. Men leta i heynes. Borde inte vara helt omöjligt att det står där. Är en del saker man ska tänka på så allt går bra! Mvh Miche |
|
|
jodå, ventiljusteringen står i haynesboken! sen vill jag bara rätta dig Sqrewdriver litegrann...e30 karossen finns inte som coupe, utan enbart som sedan! antingen 2 eller 4 dörrars sedan, inte coupe! störde mig lite på det bara jag såg det :) hoppas du inte tar illa upp MVH Johan K |
|
|
Bmwfreaken, coupe står ju för 2 dörrars bil med tak. Så du behöver nog inte störa dig utan lära dig. ;) Mvh Miche |
|
|
Jag har ändrat dettta nu jag, Har far mig att dets är skillnad på coupe och 2-dörrars sedan, har nånting med lutningen på cstolpen. *För att du älskar att köra* |
|
|
Bmwfreaken har rätt BMW E30 fanns inte som coupe, det fanns 2-dörrars sedan istället. /Erik - BMW CS #05162 "My car got the famous G-Power deeptone" |
|
| kan väl även vara nån av spridarna som "tickar"? har oxå ett tick ljud som jag håller på att störa ihjäl mig på och det är inte ventilerna som är dåligt justerade utan nån av spridarna som låter | |
| Det är förmodligen nån spridare. Använd en slangbit som stetoskåp och lyssna på motorn. | |
|
Kollar up deta på lunchen jag. *För att du älskar att köra* |
|
Soundman_02 |
Vanligt att kammen är dålig på m20 motorerna.. Själv hjälpte det aldrig att ställa ventilerna. Utan var tvungen att byta hela kamaxeln. |
|
soundman: han har en "M10:a" motor dvs gamla 4:an ___ 316i, när du inte har råd med annat ;) |
|
|
Det var dåligt ställda ventiler + 2 spridare som lät fan, detta är nu fixat och bilen går som ett troll igen. *För att du älskar att köra* |
|
| Hur fixade du spridarna? bytte eller? | |
|
Köpte 4 nya, märkar även att bilen går jämnare då dem gamla var så djävla slut. *För att du älskar att köra* |
|
| aha oki, hade in mina på ultraljudstvätt eller vafan dom gör, förbättrade sprutbilden en aning, bilen går mycket bättre nu fast tomgången är ju fortfarande åt helvete, ryckig och jobbig :( | |
|
Inte bra har du kollat upp tändningen, har för mig att sexan ska gå jämnare än 4:rna. Min ligger tvär stumt på 850 rpm, svajar ingenting. *För att du älskar att köra* |
|
|
nä det kan nog inte vara nått med tändningen eftersom den går bra ett par sekunder när man startar den kall, ska kolla på det efter midsommar |
|
|
Skillnaden mellan en 2d-sedan och en coupe (som är kort för kombi coupe) är att bagaget inte är avskilljt från coupen i en coupe.. Som en liten kombi alltså.. M40B18 heter 1,8l motorn som kom på.. hmm.. 89? |
|
|
daniel m40 motorn kom 88 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.