|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att trimma en M5 -91. Den har ju 319hästar i grund, men funderar nu på att slänga i en kompressor. Hur mycket kan jag öka effekten utan att behöva byta en jäkla massa saker? Jag har hört att drivlina, växellåda, axlar, klump, koppling och resten skall klara 500bhp utan modifikation. Stämmer detta? Vågar jag sätta i en kompressor som i slutändan ger bilen 450 hästar utan att saker börjar rasa? Vad är den svaga länken i M5án? Någon som vet? "nej nej herr doktor! Jag lider inte av storfot, det är BLYFOT!" | |
|
Jadu...Det kan bli ett dyrt äventyr om den rasar... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Precis... Därför vill jag veta vart gränsen går... | |
| den svagaste länken till att börja me är ju kopplingen orginal pallar typ ingenting dom byts ju på löpande band. | |
|
Zorg:Det är en E34 o inte en e39 som du tänker på!!E34 har inte haft några större problem med kopplingen,men de allra flesta e ju bytesmogna mellan 15000-25000 mil.... Jag tror att den svagaste länken e MOTORN.Den har ju säkert gått runt de 20" milen om inte mer...Ja skulle börja med att kolla upp motorns allmänna kondition,så som komp-test,leak-down.Om allt är i sin ordning då kan man ev slänga på en kompressor.Att slänga på en kompressor på en motor som inte e helt frisk kommer för eller senare sluta i tårar,desvärre finns det ingen garanti att en frisk motor klarar sig undan från samma öde...Jag förutsätter dock att du INTE tänkt öppna motorn o sänka komp mm....Om du hade tänkt o göra så ja då hamnar vi i en annan sits....Ett växelråds/bakaxelras är ju småpengar jämfört med motorras... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| s38 motorn är konstruerad för att vara en högvarvig sugmotor. För att få en kompressor/turbomatning att funka optimalt bör du nog i sånna fall se över kamtider, överlapp mm. Bara överladdning på en sån motor tror jag är elda för kråkorna, inte särskilt lyckat. | |
| 315hk orginal är det.. | |
| Jag tror nog det va någon Kilander som redan har bevisat motsatsen. Dessa motorer går att göras till rena avrättningsmaskiner. | |
| självklart går allt o fixa med rätt plånbok och engagemang men ska man till att konvertera en sådan motor så blir det allt annat än gratis om man vill ha någon som helst driftsäkerhet.sen att delarna till s38an är svinigt dyra gör inte saken bättre för de minsta man lär se till är ju att ha en sjysst motor att utgå ifrån alltså börja med en hel renovering sen lär man byta ut en hel del saker emot starkare prylar däribland koppling som ja sa tidigare den är aldeles för klen tål inte mycket inte ens orginal om man pressar ofta o mycket så inbilla mig inte att den pallar mer än orginal effekt inte en chans. | |
|
Jag tror nog att 540:n skulle vara ett bättre utgångsobjekt för respiratortrimning än M5:n. Större slagvolym, mildare kamtider mm. |
|
|
Kilander kör väl med original underdel förutom kolvarna va? Den har iaf inte skurit än, även om lådor och kardaner har fått sätta livet till. Det är ju heller inga måttliga 500 hk, utan nästan 900. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| jo underdelen är säkert stabil tills man börjar öka varven då drar ju stakarna garanterat kilander kör ju på relativt låga varv så då funkar de,sen e de ju en fråga hur länge de tar innan godset mellan cylindrarna på 3,8an tar ut sin rätt knappt 4mm har ja för mig inte vidare stabilt att överladda för mycket i längden med den "tunnleken",utan att verka allt för negativ ska läggas till ja menar någon måste va först att prova gränserna även om de e dyra gränser ;) | |
|
Undrar lite om trimmning av M5:a jag å. Hur mycket kan 3.8l motorn varvas igentligen. Läste om en trimmad sådan som jakan hade och det stod att den hade max effekt över 8000rpm, låter högt tycker jag. Och vad jag fatta var det inte så mycket gjort på den. Hade själv tänkt porta topp, vassare kammar, ändring av lite mjukvara, luftfilter och brum brum bytas ut. Kanske även grenrör om det kan ge nått? Detta på en 3.8 isåfall. Men vad kan detta tänkas ge? och vilket varvtal? Nått mer som bör bytas om man gör detta? |
|
|
s38 mororerna har ju svaga punkter som alla motorer... kilander visst han kör på låga var men vad spelar det för roll 1200 nm å nästan 900 hästar det bevisar ju andra saker tycker jag han kör ju me org bottendel o-ringat koppar packnin å lågkomp kolvar orörd topp det fungerar.... va ja har lyckats läsa me till i nästan alla lägen så e det kolven som e den svaga länken i s38 motorerna stakarna e stadiga..håller man bara koll på motorns kondition så håller det lätt för 450hk....jag skulle sätta in smidda lågkomp kolvar olje sprut på dom kolla över lager o-ringa blocket je toppen en liten översyn innan jag överladdar det e ju pengen som sätter stopp för tillförlitlighet.... alla som har en s38 motor vet ju att det e dyrt me prylar ja sa ju alldri att det e billigt men det beror ju på hur drift säkert man vill ha det...jag har ställt samma fråga å dom svaren har ja läst me till å fått...jag tror lätt att man kommer undan med lågkomp kolvar å oringat block då klarar den 450hk garanterat bara motorn e i någolunda bra skik...alla kan ha otur...allt ligger på pening säcken å tillförlitligheten man vill ha...men alla har ju sina synpunkter ja säjer inte att nån har fel det e bara min synpunkt pezen |
|
| Det tråkiga med överladdning är väll att besiktning inte går så bra. Annars hade det blivi sånt. | |
|
zeg: ne det e ju inte så skoj...men det går ju att komma sej igenom som tur e.. pezen |
|
|
chrcel: får man fråga hur? =) att montera bort den är inte på tanke. Sen vet jag inte hur försäkringbolag ser på det hela om man krockar eller dylikt och har en bil som inte är regbes i skicket den är. För det är ju lite skillnad på en m5 med och utan turbo =) |
|
| när det gäller försäkring om olyckan e framme så e det tvär kört om dom öppnar huven,samt att man kan bli tvungen att ersätta skadorna runt omkring på andra fordon staket ja det som blir inblandat.jag har själv råkat ut för de med min gammla bil inte kul att behöva gå till banken o ta lån för att pröjsa skador men men man lär så länge man lever. | |
|
zeg: jag kommer att montera dit org avgsystemet... svårare än så e det inte. försäkringen har ja inte sagt nått om. om man nu inte kör på nån annan så går det ju facktiskt att bogsera hem bilen å trycka på prylarna om man nu inte e död förstås...men man kan ju komma förbi bes utan problem det var det ja menade. min 90as-535 går då igenom med en s38b36 utan problem...visst blir det jobbigt men ja tror det är värt slitet me turbo... pezen |
|
| chrcel: Jo den går igenom men som sagt så vill jag nog ha en försäkring som täcker mig å =) och så fort polisen eller vv stoppar en och kollar bilen åker du på en regbes. | |
|
zeg: jo det he ju helt klart sant man åker nog dit me buller å bong men jag kanse har lite lättar å klara mej unda. det e då alldri nån här som åkt på en flygandebesikting av bilen man känner poliserna å dom jobbar bara varannan helj annars har dom nästan tio mil att åka å det tror jag inte dom gör för att någon ringer å säjer att ja tokkör...men jag håller me dej ja tycker att det e synd att man inte får göra som man vill me bilen sin...hur går det me bilen din då??? vad gör du me den??? pezen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.